livsmotto

Mange har et motto (dvs.: fyndord, valgspråk, slagord, devise, parole, leveregel, tankespråk) som rettesnor for sitt liv og/eller sitt virke. Noen av de mest kjente er Frihet, likhet, brorskap, (fr. Liberté, egalité, fraternité), slagord fra Den franske revolusjonen av Jean-Jacques Rousseau (1712-78). Her hjemme har våre konger etter 1905, Haakon, Olav og Harald, benyttet Alt for Norge – intet mindre.

Den danske prest og språkforsker Peder Pedersen Syv (1631-1702), ga i 1682 og 1688 ut to bind med danske og norske ordspråk. Et av disse, hvilket jeg personlig vil kalle ordtak snarere enn ordspråk, var: Det Onde skriver man i Steen, det Gode i Støv. Dette bygger på en livsvisdom de fleste har følt på, om at sviket og det vonde brenner seg fast og plager oss fordi vi ikke evner å tilgi, mens vi tar det gode mer for gitt og glemmer. Det er senere blitt forfattet en motsats til dette, med positivt fortegn, og som framstår mer som ordspråk (god leveregel): Det gode skal hogges i stein, det onde skrives i sand.

Personlige ordspråk, bør være til nytte i hverdagen. En rettesnor som gjør livet lettere å leve. Enhver bør sette av litt tid til dette, da det vil betale seg tusenfold. Du finner mye informasjon, eksempler og kildehenvisninger her. Vil du ikke låne andres, så lag deg ditt eget livsmotto, eller mottoer. Det viktigste er at det tilpasses den enkeltes virkelighet, ved for eksempel å bidra til å sortere bort ubehageligheter man likevel ikke får gjort noe med. Eller, et motto som ansporer til å nå mål. Gjerne begge deler.

Mitt selvforfattede motto er: Den som vil såre meg, må gjøre seg fortjent til det. I det ligger, at de som vil såre meg (med ord) først må vinne min respekt. Ingen bør la seg mobbe, kue, skvise eller fornedres av personer som ikke har gjort seg fortjent til din respekt eller fortrolighet. Gjør du det, gir du feil mennesker stor makt, og du gjør deg selv utrolig sårbar. Alle treffer vi på mennesker gjennom livet, enten det er medelever, kollegaer eller familiemedlemmer, som forsøker å vokse på vår bekostning. De fratar seg ved det retten til, og fortjener ikke å ha, slik påvirkningskraft.

Jeg har også stjålet et motto jeg har lest et eller annet sted: Jeg er frisk inntil det motsatte er bevist. Det er en positiv måte å tenke helse på. Motsatsen, det negative utgangspunkt og tankegang, er selvfølgelig at man må til legeundersøkelse for å få bekreftet at man ikke er syk. Mange går omkring og er bekymret for sin helsetilstand, og mye av deres energi går med til å kjenne på og føle på og bli engstelige. Ikke minst bidrar såkalte kostholdseksperter til dette ved å hele tiden motsi hverandre, samt spaltemetre om bakterieinfisert mat. At kreft rammer hver tredje nordmann legger også til rette for bekymring. Da er det viktig å si seg selv noen ord av og til, som at man faktisk er frisk inntil det motsatte er bevist.

10 responses to this post.

  1. Det var to ypperlige motto du har valgt deg!
    Skal sende link og ditt motto Den som vil såre meg, må gjøre seg fortjent til det. og ikke minst utdypingen til et par gode venner som kan trenge å legge lista høyere….
    Det er vondt å være avhengig av andres aksept og bifall; og en lang prosess å virkelig tro på sin egen verdi. Det er et mønster en fort sitter fast i; din beskrivelse er jordnær og ekte og kan hjelpe!
    Takk ;-)

    Svar

  2. randi.

    Mange er utrolig sårbare for slengbemerkninger og ironi. De får et skadet selvbilde, og så forverrer det hele seg i en sugende spiral. De begynner å analysere hvert ord de mottar, og de leter etter negative meldinger nær sagt hele tiden. Vanskeligst er det når ordene som rammer kommer fra familie og nær omgangskrets, eller også «venne»-krets. Da er det greit å minne seg på at også respekt og tillit må vedlikeholdes – de går lett i knas.

    Takk for fine kommentarer, og ha en fin aften ;)

    Svar

  3. Det der med å såres bare av dem som har gjort seg fortjent til det, se det skal jeg ta med meg. Takk. :-)

    Svar

  4. frr.

    Tror mange kan ha nytte av en slik tanke. Det å reflektere over hva som er vesentlig eller uvesentlig, rydder bort mye slagg langs tankebanene :)

    Svar

  5. Randi sendet meg linken hit og jeg må si jeg er litt imponert over mottoene dine. Særlig det Randi siterte: Den som vil såre meg, må gjøre seg fortjent til det. Utrolig godt poeng, jeg skal ha det i bakhode og prøve å gjøre nytte av det. Virkelig.

    Svar

  6. Meter’n.

    Velkommen hit, og takk for kommentar. Mottoer kan med stor fordel deles. Håper det gagner deg :)

    Svar

  7. Flotte mottoer du hadde!

    Har selv hatt en rekke lignende setninger jeg alltid har kunnet støtte meg på gjennom livet.

    For tre dager siden oppsto det imidlertid en uventet situasjon jeg ikke helt hadde kontroll over der og da.
    -Det snek seg inn en følelse så fremmed og merkelig at den trengte å «kjennes» litt på.

    Svaret jeg fikk, var et sjokk!

    «Jeg er lykkelig.., -Jeg er faen med lykkelig!»

    Selv etter å ha levd såpass mange år som jeg har, var dette noe helt nytt for meg. På en måte var det litt skremmende med en gang. Det var ikke slik jeg trodde lykken skulle fortone seg, -om den noen ganger skulle komme til å treffe meg. Jeg var ikke helt forberedt… Jeg så ikke at den kom…

    -Det var da det slo meg. Da jeg hadde gitt opp å finne den, -dro den til meg i bakhauet så det sang.
    Der, rett bak meg… -I mine egne fotspor hadde den fulgt etter meg hele livet, uten at jeg enset den var der… Fordi jeg alltid hadde kikket fremover… Fremover…

    Gjett hvilket motto jeg har nå om dagene…. hehe… =)

    Svar

  8. Nunzio.

    Hold på lykkefølelsen, den styrker hver fiber i skrotten. Og ja, det å slakke av litt og kikke seg over skulderen, kan gi aha-opplevelse – dog begge veier. Godt å høre at batteriene lades for tiden. Ha en fortreffelig aften ;)

    Svar

  9. Det første mottoet ditt der var fantastisk bra, og det er utrolig sant det du sier. Jeg var innom en blogg her i sted, og der fant jeg jaggu et par kommentarer myntet på meg. Ikke særlig hyggelige kommentarer, men ingen av dem har gjort seg fortjent til å såre meg. Det hele var bare meningsløst. Jeg «stjeler» det livsmottoet ditt jeg :-)
    Jeg er forøvrig også frisk helt til det motsatte er bevist.

    Svar

  10. vibeke.

    Stjel ivei, og fortsett å sortere bort frekkheter istedet for å la deg ergre av hvermansen. Ha en god helg :)

    Svar

Legg igjen en kommentar

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

