skogtur

Hei sveis.

Dette har vært en god dag. Etter en god middag, Biff a la Lindström, og det på en ganske alminnelig onsdag, tok vi oss en tur i skogen kona og jeg. Ingen sekk på ryggen, bare kortbukse, t-shirt og vandringsstav. Og kamera da, selvsagt. Lot speilrefleksen være hjemme og puttet digitalkameraet i lomma.

Det gir en god følelse å gå på skogsstien etter regn. Våte barnåler gjør underlaget passe fast og passe mykt. Og så lukter det så innmari godt av nydusjet skog. Som om naturen har sin egen deodorant. Solstrålene fant veien gjennom trekronene her og der og lyset var fantastisk. Men. Det var et men, som det ofte er.

Jeg vet ikke om det er bevisst eller ubevisst fra den kvinnelige andel av befolkningen, men ute på tur i guds frie natur lar de seg villig lede. Jeg tror aldri jeg har opplevd å se en kvinne ta teten når de er på tur hvor minst en mann er med. Om vinteren, på ski, utenfor fast løype, kan man forstå det. Da er det tungt å gå foran og brøyte spor, og mannen, om han er en mann, a gentleman, tar selvsagt jobben. Det er nærmest å anse som en uskreven lov. Men hvorfor er det slik om sommeren? Er det grunner for ikke å ville gå fremst da, på en sti, gjennom skogen?

Det er faktisk en forskjell også om sommeren. Det er minst en god grunn til å la seg lede. Det er spor som skal brøytes også da, men ikke langs marken. Nei, høyere opp, i ansiktshøyde. Jeg vet ikke hvor mange spindelvev jeg sopte med meg der vi gikk, men flere enn ti i alle fall. Stadig vekk klebet nettene seg fast til min fuktige panne og la seg over hodebunnen. Om turen startet med Biff a la Lindström, ja så endte den med sveis a la Hedström. Ekkelt!

spindel2.jpg

Til alle dere gentlemen out there, det er noe som heter “kvinnen har rangen, i døren og i trappegangen” OG i skogen skal det hete heretter. God tur!

4 responses to this post.

  1. Haha =) Vel, kanskje biologien vår bærer visse «kjønnsbestemte regler» som ikke lar seg viske lett ut? Jeg er helt for at hannkjønn er ederkopp- og slangekverkere, så skal jeg gladelig ta ut griseri fra kjøkkensluken 😉

    Hyggelig å se at du er å finne i den store bloggverden. Da var det ikke trist å miste deg i VGB!

    Ha en fin dag videre!

    Svar

  2. Hei Sandri, og takk for min første kommentar på ny blogg. Har ikke blitt helt fortrolig med hvordan den fungerer ennå, men det kommer nok sakte inn i en treg hjerne. Om et par år vil dette gå som en drøm.

    Ha en super aften 🙂

    Svar

  3. Hehehe jeg vil si du har en klok kone 🙂

    Ha en fin kveld 🙂

    perzie

    Svar

  4. #3 perzie

    Betyr det at jeg da er litt eh… – 😦
    Jeg velger å kalle meg snill jeg, og litt dum kanskje. Fint å være ute, uansett hva det gjør med sveisen 🙂

    Fortsatt god kveld 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

