tilgi

evig i minnet

t-lys12.jpg

tilgi meg, sa du

du må tilgi

for jeg har sveket deg

orker ikke bære det

hva skjer om jeg tilgir, undrer jeg

hvem tjener det, om ikke deg

hvem sårer det, om ikke meg

hvorfor be meg bære din last

to ganger

evig i minnet

ditt svik kunne jeg tilgi

men hvordan kan jeg tilgi

at du søker tilgivelse

fra meg

sannheten hadde vært nok

for meg

ikke for deg

men for meg

10 responses to this post.

  1. Jge har merket meg at du har flyttet på deg, og det gleder meg at jeg fortsatt har anledning til å lese det du skriver:)

    Det er en fin liten tekst det her, skjønt jeg mener, og har erfart, at om du tilgir så tjener det deg selv aller mest. Naget man bærer på, tynger bare en selv, og ikke motparten. Jeg har tilgitt, fullt og helt, vanskjøtsel, overgrep og svik. Det er en ubeskrivelig lettelse innvendig.

    Ønsker deg en riktig god dag:D

    Svar

  2. Hei Maria, og takk for kommentar. Har lagt inn blogspot-adressa di som favoritt. Trodde du hadde tatt 100% (arbeids-) pause fra bloggingen. Hyggelig at du er aktiv. Skal kikke innom deg.

    Angående tilgivelse så har også jeg tilgitt, men jeg klarer ikke å slette minnene. «Evig i minnet». Bærer ikke lenger nag, men slagget er der og påvirker meg i enkelte situasjoner. Tror kanskje evnen til å slette det vonde er betinget av hva dette vonde faktisk består i.

    Off topic: Hvordan går det med det litterære prosjektet ditt? Er spent på å få vite 🙂

    Svar

  3. Minnene kan vi ikke slette, de er jo en del av det som utgjør hele oss. Kunsten er å ikke forveksle følelsene som trigges, med nåtiden. Det er vanskelig, jeg lykkes slett ikke alltid, men en dag, håper jeg at minnene, kan forbli bare det, minner. Noe jeg kan velge å se på, eller ikke.

    Ellers er jeg faktisk ferdig med utkastet til boken min, den ble ferdig, fortere enn jeg trodde. Nå skal jeg sende den fra meg, skummelt;) Derfor jeg fikk frigitt tid til å skrive innlegg igjen, jeg har en lidenskap for å uttrykke meg skriftlig. Det kjenner du sikkert til? Og det går ikke så mye tid lenger, etter at jeg byttet til blogspot;D

    Ha en flott dag!

    Svar

  4. OK, Maria, og takk igjen.
    Krysser fingrene for at manuset ditt blir antatt. En slik beskjed fra forlaget vil gi deg en kjempedag! Og blir du refusert så prøv igjen. Det har skjedd de beste – Sigrid Undset f.eks., som senere fikk Nobelprisen i litteratur. Du må love å dele nyheten med meg når den kommer 🙂

    God aften!

    Svar

  5. For ett vakkert og sårt dikt.
    Og sant som du skriver….
    En kan gi tilgivelse, men ikke slette minnene…
    De ligger der, som hugg i sjelen…… Og de forvinner ikke……

    Ps…. Er såå glad for at jeg fant deg igjen phalloides…. Trodde du var borte for godt da jeg så du var borte fra VGB…….

    Masse gjensynsklemmer fra en fornøyd Yeti….

    Svar

    • #5 Yetien

      Takk for fin kommentar.

      Det er slik jeg sorterer ut mine kvinner. Jeg forsvinner og så ser jeg hvem som leter meg opp – de gifter jeg meg med

      Stille på bloggen din, Yetien. Kikker innom stadig vekk. Ha en fin natt og god helg God klem, takk

      Svar

  6. Smiler…… Veldi hyggelig å høre….. Ja, er en stund siden jeg har blogget…. Men det kommer noe snart…. Om litt…. Smiler…. Koseli å høre du titter innom meg… Fikk du med deg de siste bildene på innlegget etter inspirasjonen fra deg??? Haha… Måtte bare bruke dine ideer da…..
    Ha en fin natt du oxo, vennen….. Og kos deg i helgen….

    Klemmer Yetien……

    Svar

  7. #7 Yetien

    Jeg har lest, sett bilder og ledd godt. Du er ikke sann, Yetien 🙂 Er inne og kommenterer litt her og der under nicket «flyktning» – holder meg ajour med favorittene.

    😉

    Svar

  8. Posted by Lavina on oktober 2, 2006 at 10:17 AM

    Minnene følger med, selv etter man har tilgitt. Nydelig dikt, sårt og vakkert på samme tid..
    Klem til deg..

    Svar

  9. #9 Lavina

    Ja, slik er det. Om tilgivelsen gjelder svik ligger det der som størknet slagg. Dessverre.

    Takk for svar 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

