kontraster

Et fornøyelig skue.

Var på stranden noen ukers tid tilbake. Så barnebarnet bade og le sammen med kona. Selv satt jeg med min vonde rygg i skyggen på en campingstol og myste omkring. Barnelatter. Barnesutring. Bleke og brune voksne. Menn og kvinner, mest kvinner, i alle fasonger og nær sagt alle farger fra likbleik til mørk brun. Noen spiste, noen snakket, noen satt med mobilen på øret, noen leste og de fleste var uti og avkjølte sitt legeme.

En ung og nydelig lilje av en kvinne kom like forbi. Lekkert gyllenbrun ikledd hvit bikini. Hun stanset et øyeblikk ved vannkanten før hun duvet seg utover med myke hoftebevegelser. Vakkert å se, men hun så trist ut. Ikke et smil. Konsentrerte seg liksom om å gå fint og lyktes med det, men ansiktet viste ingen trivsel.

homolude.jpg

Et titalls meter bortenfor meg hadde en mor og hennes to barn lagt seg til. De pratet, barna lekte, brus og kjeks og latter. Moren var stor og rund. To gedigne tuber av noen bryster. Rund over baken som ei humle. Badedrakten var en sort heldrakt hun fylte til revnepunktet. Og det viktigste, det som fikk meg til å føle en god stemning, var hvordan hun trivdes i kroppen sin. Med rund og god latter, frisluppen glede i lek med barna uti vannet, og øyne og tenner som glitret i det runde fjeset, strålte hun ut positivitet.

Jeg tror den runde moren må være noe av det frodigste og vakreste jeg har sett. Og kontrasten til skjønnheten i hvit bikini var slående. En fullkommen kropp mot en sjarmerende personlighet. Jeg skulle ønske mange unge kvinner som sliter med å etterstrebe kroppsidealer hadde lagt ned like mye innsats i å finne livsglede.

 

(Jeg kjenner ikke skjønnheten i hvit bikini, og tristheten i ansiktet kunne være forårsaket av så mangt, men det er ikke mitt poeng her. Poenget er at skjønnhet mer handler om utstråling og sjarm enn alt det andre mange er opptatt av).

2 responses to this post.

  1. Posted by Luringen on september 24, 2006 at 2:34 PM

    Denne har jeg lest før, lacistris, men en av dine perler. Skjønnhet – vanskelig å definere. Men kan komme i all slags forkledning, selvfølgelig OGSÅ i hvit bikini 🙂

    Svar

  2. Hei igjen Luringen 🙂
    Ja, du har rett. Jeg har lagt inn igjen noen av mine antatt bedre innlegg fra min tidligere blogg. Men det kommer nye tanker her etter hvert så det er fint om du kikker innom av og til. Takk igjen for kommentar 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

