sakte

 Det er en gave jeg har fått i dette livet som jeg setter umåtelig stor pris på. Det er evnen til å hengi meg til detaljer i naturen. Men ikke ubetinget. Jeg må være alene. Jeg må være fri fra klokken. Jeg må være helt tilstede med alle sanser. Og når betingelsene er innfridd ligger eventyrverdenen og venter. Det er bare å åpne seg og sanse.

Finnes noe vakrere, skjørere og mer vevert vesen enn en sommerfugl. Så lekende urytmisk der den flagrer av sted, liksom i utakt med seg selv. Men likevel med full kontroll. Finnes noe mer symmetrisk vesen, og så ømtålig i sin konstruksjon at en tung regndråpe kan ødelegge den fullstendig?

keiserkape5.jpg

En sommerfugl er som lykken, så skjør at den brister om man vil fange og eie den. Så vakker at den gir sting i hjertet og får oss til ubevisst å smile. Derfor kan jeg bruke timer på å bare se. Timer på å følge etter med rolige skritt der den flyktig lander på en røsslyngkvist før den flagrer til neste. Og så, om sommerfuglen vil og lykken står meg bi, sitter den lenge nok til at jeg kan legge meg ned på marken, stille fokus og knipse et bilde. Og går ikke det, ja så følger jeg etter en time til – eller to.

Inne mellom henter jeg termosen opp fra sekken med sakte bevegelser. Fyller kotekoppen halvt opp med rykende varm kaffe. Holder koppen under nesen og rugger meg litt bedre på plass på en lavkledd stein. Lener ryggen mot ei hudløs, grå tørrfuru. Bedre tur kan jeg ikke få. Sakte tid er godt anvendt tid – for ens indre velvære.

8 responses to this post.

  1. Posted by Luringen on september 24, 2006 at 2:31 PM

    Det hørtes ut som en god tur, lacustris
    (phalloides har jeg liksom ingen kjennskap til🙂

    Men ,og trodde ikke jeg kom til å gjøre det med noen, jeg savner deg på bloggen.. å bare kikke innom.

    Svar

  2. Hei Luringen og takk for besøk og ord🙂
    Jippi!, jeg er savnet – det føles godt. Forøvrig er nok lacustris blitt «flyktning». Nå er det phalloides som har tatt over. Googler du på «Amanita phalloides» finner du sikkert ut hva det betyr/er også. Høsten er tid for sopp🙂

    Ha en fin kveld!

    Svar

  3. Heisan! Så her er du. Så fin blogg du har fått deg her. Bildet og historien din var nydelig. Jeg klarte også å knipse en sommerfugl i helga. Endelig..Det er ikke lett. Ha en god uke!🙂

    Svar

  4. Hei Artemisia, og takk for at du ser innom og kommenterer🙂
    Har vært og sett det fine sommerfuglbildet ditt, av en «admiral» mener jeg å huske. Bildet mitt her er av en «keiserkåpe». Har etterhvert mange sommerfuglbilder og skal forsøke å fange to av de store til sommeren, den sjeldne og store «apollosommerfuglen» og «svalestjert». Spennende å jobbe med slike varelser.

    Ha en super kveld🙂

    Svar

  5. Nydeleg bilete. Denne og dei andre tekstane har eg vel kommentert minst èin gong før, så eg nøyer meg hermed med å gratulere med nyebloggen. Kikar innom av og til og ser etter nye innlegg.

    Ha det fint, l/p/f/M.

    Maldina🙂

    Svar

  6. Hei Maldina og takk for at du stakk innom. Vi har visst vært litt uproduktive i det siste begge to, men det kan rettes på.

    Takk for hilsen – hilser tilbake mp/??

    phalloides🙂

    Svar

  7. Posted by Luringen on september 26, 2006 at 8:27 PM

    he he, en liten soppe-lopp😛

    Svar

  8. #7 Luringen

    Jepp, en riktig så giftig, grønn fluesopp. Fin å se på da🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

