elgjakt pågår!!!

Mange synes høsten er fineste tida for turer i skog og fjell, men noen føler seg skviset bort av jegerne. Finner ikke den roen de søker når de vet at jegere kan befinne seg i nærheten. Og det er synd. Jeg føler selv ikke at jegerne er noen trussel/fare, men likevel trives jeg ikke på samme måte som før og etter jakta.

 holmen5.jpg

Noen steder, som i et terreng ved Skien, har man valgt en god løsning på «problemet» (trykk på linken og les).

http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060930/NYHET/109300149/1003/_

Jeg håper dette er noe flere kommuner vil se nærmere på. Om ikke gjennom total helgefredning så for eksempel ved å gjøre søndagene jaktfrie. Det er ikke riktig at jegerne får okkupere naturen gjennom den fineste tiden på året.

 På tampen av en lang sopp- og bærhøst vil jeg også ytre et håp om at grunneiere landet over påbys å åpne bomstengte skogs- og fjellveier i perioden 1. august til 15. september. Dette skjer altfor få steder!

rotkjuke.jpg

8 responses to this post.

  1. Posted by Luringen on oktober 1, 2006 at 11:34 AM

    Også en kommune nær meg holder helgefri fra jakt. Har ikke satt meg så inn i det og skjønte ikke helt hvorfor. Men du har gjort meg visere! Og jeg er helt enig, for de som føler seg utrygge i jaktskogene er det fint med en dag eller to hvor en er «trygg».. (og ulykker skjer jo..)

    Svar

  2. Posted by SIRENIA on oktober 1, 2006 at 1:11 PM

    Hei igjen.
    Første melding ble ikke akseptert, pga mangel på utfylling.

    Elgjakt foregår for mange kun i helger, pga arbeid ellers i uka.

    Alternativet til jakt er store bestander og ødelagt skog, så samarbeid med alle interessentene kan være nødvendig. Bøndene lever jo av jorda og skogen sin, så turist/turfolk må skjønne sammenhengene.

    Ellers fin blogg du har fått!

    Svar

  3. #1 Luringen

    Takk for svar. Og ja, leste du innlegget jeg linket til viser det seg at det går an å finne løsninger som de fleste kan akseptere. Det handler bare om å være litt smidig og å vise hensyn. Synes de fleste kommunene burde se på mulige varianter der det er «kollisjoner» mellom ulike brukere av naturen. Det vil neppe være aktuelt med restriksjoner overfor jegerne alle steder, men i enkelte turområder som brukes mye. Vilje til samarbeid og gjensidig forståelse og respekt har hjulpet mot så mangt.

    Hilser 🙂

    Svar

  4. #2 Sirenia

    Se det, innspill fra en jeger.
    Ja, samarbeid mellom alle interessentene er nødvendig for at flest mulig skal bli hørt og bli tatt hensyn til. At mange jegere har jobb og kun jakter i helgene, i likhet med oss som ikke jakter men vil ut i naturen i helgene, er et faktum. Derfor oppstår interessekonflikt.

    Enig også i at elgbestanden må reguleres gjennom jakt av hensyn til både skog og dyrket mark, og for å unngå avmagring av dyr og sykdom som følge av for stor bestandstetthet. Det må høstes!
    Likevel mener jeg det er mulig å diskutere seg fram til løsninger som bedre ivaretar turfolkets interesser uten å begrense jegernes mulighet til å fylle de fellingskvoter de har.

    Takk for kommentar.

    Svar

  5. Posted by Lavina on oktober 2, 2006 at 8:51 AM

    Elgjakta vet jeg er starta, kan tenkes de er ferdige nå her i bygda. Jeg holder meg unna skogen, og håper at det ikke er skyting i helgen. Vet ikke om de har innført noe lignende her i kommunen..
    Det går an å diskutere seg fram til løsninger som ivaretar turfolkets interesser..
    Ha en fin dag, og klem

    Svar

  6. #5 Lavina

    Enig, det handler mest om vilje til å finne bedre løsninger. Tror de fleste jegerne vil strekke seg litt for å imøtekomme oss turfolk. Vi har felles interesse av å bruke og ivareta naturen.

    Høstklem 🙂

    Svar

  7. Hei phalloides,

    Her i området hvor jeg bor, er det mye elg og mange deltar i elgjakta. Jeg er også litt skeptisk til å gå tur der jeg vet at jakta foregår. Da vi var barn fikk vi råd om å ta på oss røde klær og rød topplue under elgjakta. Jeg vet ikke om det hjelper, men jeg har ikke blitt skutt på ennå. 😉

    Ellers så kunne det være en god ide å ha søndagen jaktfri og heller kompensere for jegerne med en ekstra dag.

    Så ville jeg bare si at jeg er glad jeg fant bloggen din.

    Nå er den behørig bokmerket. 🙂

    Svar

  8. #7 Starlett

    Godt å høre at ikke er blitt skutt – dagens store gladnyhet faktisk 🙂 Tror velviljen til kompromiss er stor de fleste steder jeg. Kjenner mange jegere, og de er – nesten uten unntak – trivelige mennesker. Jaktpause fra søndag klokka 10.00 – slik at jakta kunne foregå søndag morgen også, er en annen mulighet. Det handler om at interessegruppene snakker sammen og at det vedtas kommunale retningslinjer.

    Beæret over å havne som bokmerke hos deg – vokste en hel tomme på det 🙂

    Natthilsen 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

