sanseløs

Lettere utover dagen.

«Jeg setter på en vaskemaskin», sa hun og reiste seg fra sofaen. Jeg svarte ikke. Det var ikke noe å kommentere. Hun skulle sette på en vaskemaskin. Ja vel. Hun var så nydelig der hun beveget seg, så ledig og myk i hoftene, så blid og så levende i blikket, nesten flørtende.. Jeg kunne like å følge hennes bevegelser der jeg lå henslengt i sofaen. Lurte på hvilke interesser hun hadde, værdamen på TV. Hva hun gjorde når hun kom hjem etter jobb. Hvem hun var, egentlig.

«Hvordan blir været i morgen?» Kona hadde satt på en vaskemaskin. Hun skulle på jobb neste dag. Skulle sykle og ville vite hva slags vær de hadde meldt. Om hun måtte ta med regntøy. Men jeg visste ikke noe om hva slags vær det ville bli. Var trolig hjernevasket av reklame. Hadde bestemt meg for aldri å kjøpe Suzuki bil, på grunn av den elendige reklamesangen. Og så var det Vendela da, Kirsebom, med et hårpleieprodukt: «Neida, mamma. Joda, mamma, prøv den». Jeg hadde sett på TV hele tiden, på reklame og på væremeldingen, men jeg visste altså ikke noe om hva slags vær det skulle bli. «Fikk du ikke med deg væremeldingen?», sa hun litt irritert. «Jo, selvsagt gjorde jeg det.» Jeg kikket ut av vinduet. Det var grått og tungt. Jeg tok en sjanse og sa det skulle bli bygevær til natten og grått på morgenen, men så ville det lysne utover dagen.

skulptur1.JPG

Jeg slo asken av sigaretten. Slo den av i den halvfulle kaffekoppen. Koppen sto like ved askebegeret og det ble bare slik, litt feil. Men det gjorde ikke noe. Aske er ikke farlig. Aske kan drikkes. Jeg har gjort det før.

Hun zappet over til NRK1. Vi så de samme nyhetene en gang til. Jeg registrerte at nyhetene var de samme, men jeg heftet meg ikke ved dem. Registrerte bare at paven var på feriestedet sitt, på et kontor stort nok til å kunne bygge en enebolig i. At han ba noen imamer om unnskyldning, for noe han ikke hadde sagt. Slik det var med Gaarder og Willoch og hvem-som-helst. Det lyttes og det leses og det tolkes – feil. Religiøse tekster blir også tolket. Og værmeldinger.

Jeg hadde dratt en bløff, og nå ville den snart bli avslørt. Gislefoss beveget seg ikke like ledig og mykt i hoftene, og han var ikke riktig så blid og så levende i blikket, nesten flørtende, slik værdamen på TV2 hadde vært. Når Gislefoss kom ville også jeg få med meg været. Og det kunne jeg gjort – vi kunne gjort det. Men jeg knabbet til meg fjernkontrollen i det Gislefoss este inn fra venstre billedkant og svitsjet over på Travel-Channel.

 

Hun var temmelig gjennomvåt og morsk da hun kom syklende hjem fra jobb neste dag. «Lettere vær utover dagen, my ass!», sa hun. Det var alt hun sa før hun slamret i baderomsdøren og stupte i dusjen. Jeg hadde middagen ferdig, nesten. Skulle bare ordne en dressing til kyllingfiletene så var det klart. En yoghurt- og karridressing. En dressing som skulle inneholde 3dl naturell yoghurt, 1ts karri, 1ts fruktose, 1krm salt og 1 krm malt ingefær. Nå kom jeg i skade for å endre litt på oppskriften, kreativ som jeg er, så det ble 1ts malt ingefær og 1krm karri. En yoghurt- og ingefærdressing på et vis.

Hun smattet litt. Kikket opp, men det gjorde ikke jeg. Jeg sa mmmm og lot som om jeg likte den lille endringen. Det gjorde jeg ikke. Den ødela smaken. «Etter middagen», sa hun, «etter middagen skal du IKKE se TV, du skal IKKE slå på PC’n og du skal IKKE ligge på sofaen! Etter middagen skal du og jeg ut på TUR, i SKOGEN!» Hun var ikke videre blid nå. Var flink og spiste opp maten sin men var ikke videre blid. «Det regner ute. Det regner veldig mye ute», sa jeg. Tur i skogen fristet definitivt ikke. «Nei!», sa hun, «det regner IKKE! Det var i natt og i dag tidlig det regnet. Nå har det visstnok lysnet, og det vil det fortsette å gjøre! Var det ikke det blondinen fortalte deg i går kveld, hæ? Din blondineinfiserte, ukonsentrerte kødd! Få på deg shorts og t-shirt, vi skal ut!»

18 responses to this post.

  1. Posted by Ephemera on oktober 2, 2006 at 3:02 AM

    *Ler*

    Ja, sånn kan det gå, phalloides…sånn kan det gå *s*
    Lært noe av dette da?

    For å si det sånn…
    Min sambo og jeg farter mye rundt om på travbanene i landet ettersom vi har en aktiv traver som går endel løp.
    På en av disse dagene i sommer, kom vi kjørende inn på plassen i samme øyeblikk som en liten skjønnhet kom ridende ut på en stor, svart hest…
    Overskrevs, uten noen sal, og ikledd en liten, hvit topp, og en minimal sykkelbukse-lignende sak i samme farge…
    Min kjære sambo holder på å kjøre av veien i befippelsen over dette gudommelige synet…og jeg, som satt i passasjer-setet fremme, kunne ikke annet enn å le *s*
    Ba ham om i det minste å holde seg på veien, hvorpå han kom med følgende komentar, litt småflau og åpenbart tatt på fersken…
    *Jammen, så du ikke den flotte, hvite hesten da?*

    *lol*

    Svar

  2. #1 Ephemera

    Lært og lært? Har lært at man ikke skal bløffe om været, kanskje 🙂

    Artig liten historie du forteller. Blondinehester er ikke til å kimse av 🙂

    Ellers blir jeg litt skremt av meg selv og min manglende konsentrasjon til tider. Det å kikke på damene er vel det mest normale man som mann kan gjøre, uavhengig av sivilstand. Men dette med å ikke være tilstede i ulike situasjoner er verre – langt verre. Ikke husker jeg navn i farten og ikke husker jeg datoer og årstall og…! Men latinske navn på døgnfluearter, fiskearter og enkelte planter, det går greit. Og skiltnummeret på en bil jeg hadde for femten år siden, hva nå det skulle være godt for!

    Enten holder jeg på å bli sløv, eller så har mange år med en overveldende strøm av nyttig og unyttig informasjon medført at hjernen er blitt i overkant selektiv når det gjelder å lagre informasjon. Jeg vet ikke hva som skjer – ikke hva TV2-dama sa om været i dag heller. Det jeg vet er at det regner ute nå, og det får jaggu holde!

    Takk for fin kommentar, og ha en nydelig dag 🙂

    Svar

  3. Posted by Lavina on oktober 2, 2006 at 8:46 AM

    Flirer… Her er vi nok mange kvinner som kjenner oss igjen.
    Stoler aldri på værmeldingen min bedre halvdel forteller fordi han har vært opptatt med å se på blondinen..
    Gislefoss har ikke grasiøse hoftevrikk eller flørtende blikk nei.. Men derimot noen kjekkinger på TVNorge…
    Ha en fin dag… Her regner det..

    Svar

  4. Artig historie du hadde der. Høyrest ut som kona di kjenner deg ganske bra, ja. 😉

    Det merkelege er at når eg og mannen min ser veirmelinga, så får HAN med seg veiret, men ikkje eg. EG ser på veirdamene. Klede, hår, sminke, gestikuleringa…. Og så er det vel også fordi veiret interesserer meg minimalt, og det stemmer sjeldan det dei seier.

    Svar

  5. #3 Lavina

    Nei sier du det, pinadø! TV Norge? Er det derfor kona… – ? Javel. Da så. Haha!

    Vær eller ike vær, det er spørsmålet 🙂

    Sender en paraply 🙂

    Svar

  6. #4 Maldina Planz

    Det var en ny vri. Og tenke seg til en nordmann som gir blaffen i været, det fortjener nyhetsoppslag 🙂

    Artig kommentar, ha en glad dag 🙂

    Svar

  7. Posted by Luringen on oktober 2, 2006 at 4:33 PM

    Nei, hva tenkte du på?!!

    Men vet hvordan det er, å være tilstede uten å være tilstede.. Jeg jobber litt med meg selv om dagen, med akkurat dette, å ikke dette helt ut..

    Jeg dagdrømmer på et vis, det er bare det at jeg ikke en gang vet hva jeg dagdrømmer om 🙂

    I alle fall ikke værmenn på TVN!!

    Svar

  8. #7 Luringen

    Det er litt ekkelt. Nesten så man må holde fast i noe for ikke å bli sugd ut av seg selv. Om dette er noe som forverres med alderen kommer jeg til å bli institusjonalisert om ikke lenge. Kanskje du og jeg får utlevert hvert vårt tastatur og plassert i avdelingen for demente bloggere :/

    See you 🙂

    Svar

  9. Posted by Lavina on oktober 2, 2006 at 9:52 PM

    Når dere er blitt demente så har dere glemt hvordan tastaturet skal brukes!
    Kunne ikke dy meg, måtte bare mobbe litt.. he,he

    Svar

  10. #10 Lavina

    Jeg leser hva du skriver, men jeg forstår det ikke. Nå har jeg glemt hva du skrev også. Ønsker deg i alle fall en riktig god påske 🙂

    Svar

  11. Posted by Luringen on oktober 3, 2006 at 12:49 PM

    Ha ha, tastaturet?? Det vet vi vel!¨

    Det spiller vi scrabble med!!

    Svar

  12. Hehe..jeg humret godt over denne historien. veldig bra skrevet..Kejnner forøvrig veldig godt igjen min egeng sløvhet, distre tilstedeværesle, sitte foran skjermen og ikke få med seg ting, tenke på noe helt annet, sitte sammen med folk, i samtaler, ved middagsbordet, sveve over, «hm..hva sa du?»…
    Joda, det er nok noe med all informasjonsstrømmen vi fylles av også…
    Men du, apropos værdamer-jeg så Elin Tvedt på Grand Hotel i Oslo her forleden. Vi var på samme toalett. Hun var mye penere i virkleigheten enn på TV…tenk på det, du. 🙂

    Svar

  13. #13 Artemisia

    Egentlig er det litt plagsomt å være slik, og irriterende for de rundt en vil jeg tro. De må føle seg fullstendig uinteressante! Jeg prøver å skjerpe meg, men lykkes ikke veldig ofte. Får håpe det er forbigående.

    Takk for artig kommentar 🙂

    Svar

  14. Denne perla hadde jeg ikke fått med meg!
    Glimrende igjen, haha…. Gislefoss est inn fra høyre…haha….

    Dette hadde vært et glimrende kåseri i radioen. Har du prøvd å foreslå det for NRK?

    Svar

  15. #15 nunzio

    Se det, av og til går det oss noen innlegg forbi. Kjekt da at noen starter slike poster som du har gjort.

    Skal rote litt mer i de ulike linkene fra bidragsyterne dine – dine innlegg hadde jeg allerede fått med meg og ledd godt av 🙂

    Angående Gislefoss er han min favorittmeteorolog – bommer sjelden med sine varsler.

    Svar

  16. Takker for det=)

    Ja, syntes sjøl det er moro å følge disse linkene. Mange gode innlegg å finne der…

    Gislefoss er mannen vettu… Og så liker han lutefisk…;p

    Svar

  17. #17 nunzio

    Vil vel anta at han er glad i mat, sånn generelt sett, noe han slett ikke er alene om 😉

    Svar

Legg igjen en kommentar

