steinbroer

Et møte.

Det er noe eget ved gamle steinbroer over bekkefar og elver. Broer som ble laget av dyktige håndverkere, før den glatte betongens tid. De gamle broene skjemmer ikke naturen, snarere tvert om. De blir del av omgivelsene med sine rolige gråtoner. Har fine buer og kurver som danner portaler for øyet. Lager vakre rammer som hjelper oss til å se detaljer. Lar oss dvele litt ved formene. Skaper kontrast til vann i bevegelse. Jeg liker dem. De tiltaler meg.

svenseid5.jpg

Av og til oppsøker jeg gamle steinbroer. Broer jeg har sett og kjent på med fingertuppene tidligere. Strøket hånden over. Vet ikke helt hvorfor, men det gir meg noe. Kanskje er det broens estetiske form og tunge styrke. Kanskje er det klukkende lyder fra bekken, vannet som renner uavbrutt og blunker “hei og farvel” i solen. Eller det er begge, i kombinasjon. Et møte mellom det harde trauste og det flyktige myke. Møte med meg selv?

Legg igjen en kommentar

