bøssebærere uønsket!

Usmakelig tigging!

Så er vi der, igjen. Et eller annet menneske fra nærområdet kommer og ringer på og holder fram tiggeboksen. Men nå er det slutt! Jeg gir ikke 50 øre mer til denne ukulturen det er å tigge på dørene. Om jeg har råd til å gi, JA. Får jeg en giro i postkassen skal jeg gi, gjerne 500 kroner. Det er alltid til et godt formål. Men jeg finner meg ikke i denne oppsøkende tiggingen lengre.

 Jeg kan glatt plukke ut ti familier i nærområdet som mer enn sliter for å få endene til å møtes. De snur virkelig på krona, og kjøleskapet er ofte tomt de siste dagene før lønninga kommer inn på konto. De har regninger liggende, alltid, som skyves litt og litt grunnet at barna skal ha mat og klær og det som behøves. Disse skal ikke måtte stå der i døra med to-tre unger bak seg og takke nei til å gi. De trenger ikke denne ydmykelsen.

Bruk giro. La folk gi det de kan og vil gi, og la de som ikke kan gi få slippe denne situasjonen. Er man redd for at det kommer inn mindre penger ved å gå over til kun å bruke giro, javel, så får man ta seg det ad notam.

8 responses to this post.

  1. Posted by Habben on oktober 21, 2006 at 1:20 PM

    Tro det eller ei, men vi skaffet oss et fadderbarn gjennom SOS barnebyer, for litt siden, Tatjana fra Hviterussland, og jeg må si jeg er litt ambivalent i forhold til problemstillingen din. Jeg har vært mer blakk enn ikke selv, så jeg skjønner ydmykelsen når noen tar det som en selvfølge at man, på stedet skal punge ut penger man ikke har. Grunnen til denne innsamlingsmetoden er jo selvfølgelig at den er effektiv pga. at den er innarbeidet i folket gjennom mange år via TV show osv. og ved en omlegging av dette systemet hadde mange penger gått tapt for innsamlingsaksjonen.

    Hadde jeg vært blakk i dag, og ventet besøk fra en innsamler hadde jeg nok skrevet en lapp og puttet i boksen, der det ville stå noe slik som: «FUCK OFF»

    Et annet element er at når noe har blitt så hellig som disse innsamlingsaksjonene har blitt, og at man nærmest overhodet ikke kan kritisere det, da er det faktisk på tide å ta systemet nærmere i øyesyn.

    Svar

  2. #1 Habben

    Takk for saklig innspill.
    Jeg er for å støtte opp om gode tiltak. Det jeg ikke liker er måten. Forstår godt argumentene dine. Men jeg ville foretrukket giro, eller aller helst at staten (vi) opprettet et rikelig fond på 1 eller 2 mrd. kroner. Så kunne organisasjonene søke fondet om prosjektmidler. Det blir noe smålig over det hele, i tillegg til denne hersens tiggingen som faktisk er ubehagelig for noen.

    Svar

  3. Posted by Lavina on oktober 22, 2006 at 10:41 AM

    Jeg synes det er bedre at jeg får tigginga på døra. Har jeg kontanter putter jeg gjerne noen kroner på for å støtte en god sak. Har jeg ikke, så spør jeg i stedet om de har en giro jeg kan få. Da er det opp til meg om jeg vil støtte. Men det er en uting denne tiggingen på døra, men det er mange familier i vårt eget land som trenger hjelp og som ikke får det.
    Ha en fin søndag..

    Svar

  4. #3 Lavina

    Flere sider ved dette. Jeg er overrasket over at bøssebærerne stort sett har fått gå i fred. Det er så mange utskudd i samfunnet som gjør hva som helst for noen kroner, og mer lettjente penger enn å ta åtte-ti bøssebærere skal man lete lenge etter. Håper det går dem alle bra, men jeg ser dem som en risikogruppe for økonomisk kriminalitet.

    Giro må være en bedre løsning, eller nettbank.

    God søndag ønskes deg tilbake 🙂

    Svar

  5. Posted by Mathias2 on oktober 22, 2006 at 10:30 PM

    Enig med deg. Nei til tigging på dørene. Ja til giro. Har selv støttet frivillige organisasjoner via giro i mange år, men når tiggedagen kommer drar jeg heller på fjelltur.

    Svar

  6. #5 Mathias2

    Har alltid puttet en penge på bøssa men i år ble det nei. Været fristet ikke til fjelltur i dag, men ideen var god 🙂

    Svar

  7. Posted by Lavina on oktober 23, 2006 at 5:27 PM

    Tenk ingen bøssebærer å se her oss meg i går…. Kanskje ingen ville ut å gå siden det var glatt og sørpete… Giro har jeg heller ikke sett, så da kan jeg sitte med god samvittighet..flire..

    Svar

  8. #7 Lavina

    Så uheldig du var da. Heldigvis fikk de inn masse penger likevel. Dessuten regner jeg med at det kommer flere sjanser.

    God kveld 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

