helt vilt!

Ateist i bønn – nesten.

Akkurat nå føler jeg et velvære jeg skulle ønske alle opplevde. Nei, jeg skal ikke legge ut om mitt seksualliv, men salig er jeg. Myser som en katt og føler blodet suse gjennom årene i akkurat passe fart. Hvorfor?

Jeg kokket i stand et herremåltid til kona og meg for en time siden. Elgbiff med gode poteter, rosenkål, tyttebærsyltetøy og fløtesaus med sjampinjong til. Levende lys og en flaske god rødvin.

elg4.jpg

Da bordet var dekket og maten satt fram kjente jeg, en ateist, nesten en trang til å be bordbønn. Men jeg siklet så ille at det ble ikke noe av. Måtte smake på vinen og spise.

Det var rikelig med alt. Men blir det restmiddag i morgen? Nei. Vi spiste rubbel og bit.

Ute snør det store, tunge flak. I ovnen knitrer det i tørr, god ved. Og i sofaen halvt sitter og halvt ligger vi og eser. Likner mest et par grevlinger som har gått i hi for vinteren. En god følelse. Rent velvære.

Det er utrolig hva et slikt måltid gjør med en når man er i høst-vinter modus. Det gir et løft som sier meg at det er viktig å bruke tid på å lage et godt måltid av og til. Pizza og øl er all right, men det er langt fra vilt. Og slik er det vel med mange ting. Det som gir noe ekstra krever litt ekstra innsats.

 

10 responses to this post.

  1. Posted by Habben on oktober 28, 2006 at 3:01 PM

    Elgen er god på smak til å være såvidt stygg å se på, for ikke å snakke om hvor teit det ser ut når den skal bevege seg. Men god er den. Dette er nok en fattig trøst for en skutt elg.
    (Har du skutt den sjøl?)

    Svar

  2. #1 Habben

    Synes elgkua ser litt kollete ut, men en stor okse med ti-tolv takker er et syn. Kalvene ser rett og slett feilkonstruerte ut, men jeg synes elg beveger seg fint i terrenget.

    Jakter kun med kamera. Kjøttet fant jeg for et par uker siden. Det bare hang der, ferdig mørnet, i en carport i nabolaget. Forstår ikke at noen bare henger det fra seg slik, det er jo nydelig mat.

    Ha en fin aften 🙂

    Svar

  3. Å!!! Kom og lag ein middag til meg òg!!! Dette vil eg også smake!

    Svar

  4. #3 Maldina Planz

    Det skulle jeg gjerne gjort, men jeg er redd det ville blitt et sjalusidrama av dimensjoner! Etter å ha smakt et slikt måltid ville du forfulgt meg i all ettertid. Og ikke nok med det. Dette er min tredje beste matrett, så jeg har enda litt å gå på.

    Forstår du vil bli utrøstelig etter dette, men fatt mot. Det finnes brukbare erstatninger. Tror en heter Brimi og en Stiansen, blant flere. De blir å regne for surrogatgastronomer, men det må du nok dessverre leve med.

    Kos deg med pizza 🙂

    Svar

  5. Posted by Lavina on oktober 28, 2006 at 8:23 PM

    Skal jammen meg invitere meg opp til naboen, han er med i jaktlaget og elg fikk de i år..
    Har smakt det, og det er nydelig… Ryper er god mat det også… Snart står lutefisken for døra… Snadder…

    Svar

  6. #5 Lavina

    Det høres smart ut, man må lure til seg litt der det er noe å få. Artig at du nevner rype. Det er favoritten. Fikk nesten lyst på en middag til her – rype til natten, hva er bedre 🙂

    Hils naboen 🙂

    Svar

  7. Ja, det gir god belønning å ta seg tid til å lage et skikkelig godt måltid. 🙂 Enig med deg i det! 🙂

    Svar

  8. #7 Artemisia

    Har inntrykk av at dette med matlaging som krever både tid, flid og vilje forsvinner til fordel for mye halvferdig og ferdig mat som også er god. Merker det selv også, for det er en jobb både å lage maten og å rydde opp etterpå. Likevel, belønningen er stor, både smaksmessig og når det gjelder stemning.

    Takk for svar 🙂

    Svar

  9. Posted by Mathias2 on oktober 29, 2006 at 10:55 PM

    Kjørte nesten samme opplegget, men her var det viltgryte, ris, salat og en god argentiner på flaske. Granved på peisen og Vamp på spilleren. Manglet bare snøfillene dine. Enig med deg, ren velvære.

    Svar

  10. #9 Mathias2

    Det hørtes nydelig ut. Seinhøsten er ypperlig egnet til å legge på seg noen kilo 🙂

    Ha en god natt 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

