velvære

Absolutt tilstede. 

En fantastisk novemberdag med glitrende sol fra skyfri himmel er blitt kveld. Jeg er hjemme etter mange timer i skogen. Timer uten sekk på ryggen, bare vandringsstav og et lite fotoapparat i beltetaske. Det skulle være slik i dag, ikke niste og kaffe slik det bruker å være, bare gode klær og åpne sanser. Og jeg var alene. Kunne gå akkurat så fort eller sakte som det passet meg. Kunne stanse opp og bare stå og lytte. Sanse. Ta et og annet bilde. Være absolutt tilstede. En god følelse – en god dag.

trytetjern3.jpg

Etter en liten halvtime var jeg inne på åsen, ved Trytetjønn. Det var så stille, bare glade pip fra noen små, fjørkledde akrobater. Ellers lydløst. Jeg gikk inn til enden av tjernet. Uroet et rådyr som med lette steg trakk lenger inn i skogen. Ikke på skremt vis, men kontrollert, for å opprettholde en avstand mellom oss.

trytetjern2.jpg

Jeg svingte av i motsatt retning. Gikk ned til enden av tjernet og skuet tilbake mot Lifjell som hadde tatt vinterluen på. Et syn. Kontraster og harmoni i ett og samme inntrykk. Halve tjernet var frosset til av en tynn ishinne. Snart ville isen legge lokk over det hele og bli skjult av hvite krystaller.

november4.jpg

Det er ikke mange plussgradene her i skyggen, bare en liten håndfull, så jeg steger videre. Opp på en bakkekam jeg følger videre med solen i ansiktet. Men så må jeg stanse, igjen. Fargerik blåbærlyng, tyttebær, en gammel stubbe og snø. En liten palett i mitt far utenom sti. Jeg tar et par bilder. Kjenner en indre, god varme som er sterkere enn novembersolen. Trekker pusten dypt og føler et stort behag.

naturens-alter.jpg

Slik fortsetter dagen. Jeg krysser små bekkefar. Besøker en foss. Skremmer opp en tiur som bakser tungt av sted. Ser sopphatter kikke opp av snøen. Et sted har naturen laget sitt eget alter. Ei massiv steinplate hvilende på berg og stein, med ly innunder for rev og mår når uværet raser. Her og der står furustammer som har vokst til underlige troll, med armer og bein, tær og fingre. Snøen som ligger flekkevis på marken og på vegetasjonen avslører former jeg ikke så i sommer. Det er slik vinteren tegner med den første snøen. Som på ei lita myr der kjøttorvmose og strå har blitt utstyrt med lange, spisse rimnåler. Små, lubne kunstverk.

rimnaaler.jpg

Da jeg krysser siste bekkesildra før runden min sluttes ved bilen, ser jeg isskulpturer i mange former. Dråpeformede klokker. Glinsende ispølser. Og der, mellom noen greiner, ei hånd eller en fot av massiv is. Det er nesten utrolig å tenke at slike former bare oppstår uten videre, kun på grunn av temperaturfall og rennende vann i kontakt med vegetasjon. En fryd for øyet og en fin avslutningen på turen. Og til natten vil månen kaste sitt bleke lys på furu og gran og tegne skyggetroll på blå snø. En stemning jeg gjerne skulle vært del av, men ikke nå. En annen kveld, med kaffe og niste i sekken.

isfot2.jpg

15 responses to this post.

  1. Nydelig. Dette er jo en fantastisk tid i skogen. Den beste på mange måter. Og du har fått med deg inntrykkene på bilder

    Svar

  2. #1 Red.

    Takk for gode ord 🙂

    Svar

  3. Posted by Luringen on november 4, 2006 at 10:50 PM

    Takk for titten – igjen!

    Er stadig innom og ser, men har hatt det litt travelt i det siste og da skorter det gjerne på kommentarene.. skal skjerpe meg 🙂

    Svar

  4. #3 Luringen

    Etter at du googlet nicket ditt føles det litt merkelig å bruke det, men det får så være 🙂
    Stikk innom her når det passer. Takk for besøk og kommentar, og ha en god natt 🙂

    Svar

  5. Føles forfriskende å delta på din tur, her jeg sitter foran skjermen. De to siste bildene dine, synes jeg var spesielt fine. Ha en fin uke! 🙂

    Svar

  6. #5 Artemisia

    Fint du likte bildene. Bruker en del tid på fotohobbyen. I disse dager er jo det å vandre langs bekker og elver som å besøke naturens juveler. Det blinker og glinser i isskulpturer overalt.

    Har friuke i turnusen min nå, og været skal visstnok bli bra, så jeg tipper det blir mer næring fra skog og vann til kropp og sjel. God uke til deg også 🙂

    Svar

  7. Dette er min religion! Nydelig og vàrt skrevet, med en flott kjærlig annerkjennelse av naturens flotte skaperverk. Blir spesielt for meg dette, siden det er kjente trakter for undertegnede:)

    Ha en nydelig dag buddy!.

    Svar

  8. #7 Nunzio

    Religion er ordet. Man kommer jo nærmest i en sakral modus der man sanser seg fram over myr og hei. Det kan faktisk ikke beskrives, bare nesten.

    Takk for fine ord. Hilser med hevet arm 🙂

    Svar

  9. Posted by Luringen on november 10, 2006 at 10:52 PM

    #4:

    Det kommer jo litt an på hvordan du velger å bruke nicket mitt da 😛

    Svar

  10. Posted by Luringen on november 10, 2006 at 10:52 PM

    #4

    Eller Luringen om du vil… 🙂

    Svar

  11. #9,10 Luringen

    Stikker innom daglig for å si det sånn 🙂

    Blunker 🙂

    Svar

  12. Posted by Lavina on november 12, 2006 at 11:30 PM

    Det var noen nydelige bilder, og jeg har nå lagt linken din i bloggen min slik at du ikke skal bli avglemt..
    Ønsker deg en fin uke..
    Klem

    Svar

  13. #12 Lavina

    Takk for gode ord og god klem 🙂

    Svar

  14. Endelig har jeg fått ro til å besøke siden din. Har ikke fått sett på så mange innlegg enda, men her måtte jeg bare stoppe. Utrolig koselig tur!
    Ikke bare tar du flotte bilder, men du skriver som en «Gud» i tillegg!!
    Har hele tiden forstått at du vet hva du snakker om når det gjelder fotografering… men at du er såååå god!
    Skal lese mye mer en annen dag, vær du sikker på det. Jeg har også veldig lyst til å kunne sette deg opp som favoritt i bloggen min, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det (finner ikke noe knapp). Tar gjerne imot gode råd på dette også. Kanskje løsningen er å lage en «liste» over favoritter utenfor VGB?

    Svar

  15. #14 Inger Johanne

    Takk for hyggelig kommentar. Alltid fint med tilbakemeldinger. Angående favoritter setter jeg stor pris på å bli det hos deg. Hvordan du ordner det vet jeg ikke, men legg inn en blogg med tittel «HJELP» så kommer de rusende til. Kjekt slik på VGB.

    Velkommen tilbake hit når det måtte passe. God helg 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

