kun underholdning?

«Kvitt eller dobbelt», et lotteri for altfor unge?

Først må jeg si at det er underholdende å følge de unge deltakerne i «kvitt eller dobbelt». Jeg fulgte også med på programmet da det gikk for voksne tidligere, under ledelse av Knut Bjørnsen. Jeg lot meg imponere da, og jeg lar meg imponere av kunnskapen de unge, til dels veldig unge, viser i dagens programserie.

Likevel er det et «men». Det var voksne deltakere som den gang ikke taklet å vinne så mange penger, og jeg frykter at å tape eller vinne mange tusen kroner også gjør noe med en veldig ung person.

I utgangspunktet er det ingen innsats, men har du vunnet 12.000 kroner og velger å doble, taper du 6.000 om du svarer feil på oppgaven. Altså er det et innskudd på 6.000 kroner for å gå videre fra 12.000. Riktig nok sitter den unge deltakeren igjen med en gevinst på 6.000 kroner fra innledende omgang, men forstår naturligvis at han/hun har satset og tapt veldig mange penger (helt eller delvis tilfeldig utfall).

_________

Følgende informasjon er hentet her.

Formålet med lotteriloven er å sikre at lotteriet avholdes i betryggende former under offentlig kontroll, med sikte på å forebygge negative sosiale konsekvenser av spill, samtidig som det legges til rette for at overskuddene fra spillene kan være en god inntektskilde for samfunnsnyttig og humanitært arbeid, jf. Lotterilovens §1a.

De tre vilkårene «innskudd», «gevinst» og «helt eller delvis tilfeldig utfall» må alle være oppfylt for at et spill skal bli å regne som et lotteri etter lotteriloven.

Ifølge lotterilovens §§ 5 og 6 kan lotteri bare «avholdes til inntekt for et humanitært eller samfunnsnyttig formål».

_________

Spørsmålet er om «kvitt eller dobbelt» faller inn under lotteriloven og om det er stuerent. Langt viktigere er det hvorvidt dette kunnskapsspillet om penger gir negative sosiale konsekvenser. I beste fall ligger det i grenselandet for hva loven tillater for barn (under 18 år).

2 responses to this post.

  1. Det blir litt på siden av det du tar opp, men det som er fint, synes jeg, er den inspirasjonen det gir til unger som liker å sette seg inn i temaer. Ikke minst det å se at det finnes så mange unge som er «nerdete» på denne måten er deilig, for ellers så synes de veldig sjelden.

    Svar

  2. #1 Beate
    Hei, og takk for svar 🙂
    Jeg synes også det er mange positive sider ved programmet. Enig i det du nevner. Det jeg er skeptisk til er at alt nå skal vinkles mot raske penger – store summer. «Easy come, easy go!» Mange, og stadig flere, både voksne og unge, sliter med å håndtere sin økonomi. Lett/rask tilgang gir økt og ukritisk bruk av penger.
    Jeg tror opplevelsespremier knyttet til emnene disse unge er oppe i ville vært en bedre belønning.
    Ha en god aften 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

