tåfis

En annen dag. 

Noen lukter hvitløk, veldig. Siste ekstreme opplevelse hadde jeg i vinter, på skitur. Kom bak et menneske som luktet så vanvittig av hvitløk at jeg holdt på å brekke staven der jeg ravet sidelengs og forsøkte å puste bare om munnen. Hadde jeg ikke vært ute da det skjedde, ville jeg sannsynligvis fått sprutbrekninger. “Veldig sunt, dette mååå du bare prøve”… – !

Noen lukter gammel svette. Greit nok med svettelukt, men når skjorta har vært gjennomsyret tre-fire ganger uten å ha vært vasket, og man befinner seg innomhus sammen med vedkommende… – ! Jeg rømte en kino en gang jeg ble rammet av dette. Skulle se “Schindlers liste” (over tre timer!) og ble sittende side om side med sjarmtrollet fra helvete. Gasskammer, pøh, piece of cake.

Det er en siste kategori jeg også vil nevne. Det er de høflige og veloppdragne som har lært å ta av seg skoene når de kommer på besøk. Plasserer elegant og ryddig sine sure joggesko i entreen og entrer stua i sokkelesten. Man trenger ikke være Tore på sporet for å finne ut nøyaktig hvor de har gått. Gulvet formelig glinser av plattfote avtrykk etter tåfismettede strømper.

– Nei, du trenger ikke ta av skoene. For all del, ha dem bare på!

Jeg har forsøkt å si det på den måten, men blir møtt av et blidt ansikt.

– Tsss. Det er fort gjort. Sparer deg for støvsuging.

Jeg smiler litt skjevt tilbake med tårer i øynene, kan ikke hjelpe for det. Har ikke hjerte til å be ham for helvete å komme seg hjem og ta seg et fotblad – eller to!

Kinderegg.

Men det er jo tre ting på en gang, og det går jo ikke”. Nei det trodde fanden danse meg ikke jeg heller! Inntil i sommer, på en riktig solvarm dag. Kombinasjonen av hvitløk, gammel svette og tåfis er i sannhet mer enn et menneske med normal kroppshygiene og luktesans kan makte. Det var lørdag. Jeg befant meg av alle steder i køen foran ferskvaredisken på super‘n. Hadde allerede funnet øl, loff og majones og lagt i trillevognen. Skulle handle reker. Mistenkte en røslig kar i femtiårene foran meg, med vernesko og arbeidstøy på, for å være kinderegget i køen, men jeg vet ikke om også hvitløksosen kom derfra. Det var heller ikke avgjørende for at jeg satte handlevogna i revers og hastet ustø og kvalm tilbake mellom reolene. Jeg returnerte med loffen og majonesen og la varene pent på plass i de respektive hyller. En annen dag. Får kjøpe reker en annen dag.

16 responses to this post.

  1. – Nice …

    Tobakk – og/eller gammel fyll-marinerte mennesker, samt de overparfymerte er heller ikke til å kimse av …

    Svar

  2. #1 Undre

    Det er masse å velge i, og valg-«frihet» er jo viktig. Nå er det jo rakfisk-tid også, slik at ånden kan berikes med nyanser 🙂

    God jul og bånn appetitt!

    Svar

  3. Posted by Luringen on desember 10, 2006 at 9:06 PM

    Hvitløk, tåfis, gammel svette OG reker, da hadde du hatt EKTE GRUFF på boks!

    Svar

  4. #3 Luringen

    Det er i slike sammenhenger akevitten stråler med sin styrke. Nok av den så får man oppkastlukt i tillegg, og da er vel det meste på plass.

    Ikke greit å være Luring i slikt selskap, om man da ikke er lur nok til å takke nei 🙂

    Svar

  5. Posted by Lavina on desember 10, 2006 at 11:10 PM

    Det som får meg til å reagere er hvitløk.. Du vet, de mennesker som elsker å ta hvitløkskapsler og de stanker. Jeg gikk på skole for en tid siden, og ved siden av meg havnet en slik person. Hver morgen trodde jeg skulle brekke meg når eimen av hvitløk slo meg i gulvet nesten. Til slutt klarte jeg ikke mer, og sa klart i fra hvor mye hun forpesta et klasserom.
    Resultatet ble at hun sluttet skolen..

    Løk, røyk, svette, og tåfis klarer jeg bare ikke.. Luktesansen e blitt ekstrem etter at jeg la bort røyken..

    Klem

    Svar

  6. #5 Lavina

    Så hun sluttet, det må jeg si var dramatisk. Glad på dine vegne for at du har stumpet røyken og fått tilbake luktesansen. Men du må ikke slutte med alt som lukter, det kan få fatale følger! Sender neseklype til jul, jeg 😛

    God klem, takk 🙂

    Svar

  7. Jeg ble lurt til å spise surstømming i Sverige for endel år siden. Det er det jævligste jeg har vært med på. Surstrømming-fisen kan helt sikkert brukes som kjemisk våpen i hvilken som helst krig.

    Svar

  8. #7 Habben

    Takker for tipset, greit å finne nye varianter til sommerens teltliv 🙂

    Svar

  9. Hm…. Eg har den uvane å IKKJE ta av meg skoa når eg går inn. Veit ikkje heilt kva som er verst…… Så då hadde eg kanskje vore velkoma i ditt hus?

    Men kvitløklukta den plagar ikkje meg. Kanskje fordi eg et mykje kvitløk sjølv???? Hm… Nei, du ville nok ikkje hatt besøk av meg…

    Ha det fint.

    Svar

  10. #9 Maldina Planz

    What do they say… – an apple a day keeps the doctor away, an onion a day keeps the rest away. Forøvrig er folk velkomne hit 🙂

    Svar

  11. Posted by Ephemera on desember 13, 2006 at 9:11 PM

    *Grøss*

    Måtte innom en kjapp tur, er altfor lenge siden sist nå…
    Savner å lese dine dryppende satirer, der man både ler og hulker om en annen, av diverse grunner *s*

    Er på jobb, men nå måtte jeg bare…

    «Må ha det, bare må ha det!»

    *Lol*

    *Døgnfluen*

    Svar

  12. #11 Ephemera

    Ja, nattevaktjobbing har vi til felles. Skal på fredag kveld og går av mandag morgen. Siste innsats før julekvelden, og så blir det jobb gjennom nesten hele romjulen. Rik blir jeg ikke av dette, men meningsfull jobb er det.

    Har vært så som så med skrivingen den senere tid. Noe småtteri for å holde bloggen i gang, og that’s it. Artig at du kikket innom. Plutselig en dag dukker det opp noe mer lesverdig, håper jeg. Ellers er du jo vel i stand til å dekke den biten selv. God vakt 🙂

    Svar

  13. Jeg hadde ei slik ei ved siden av meg på flyet til Nord-Norge en gang… Når endelig nasa hadde vent seg til dette forferdelige greiene, tok ho opp ein spypose… Trenger jeg si mer? , Hehe… Det var nest før jeg dro ut surstoffmaska i konsollet over meg…..:)

    Svar

  14. #13 Nunzio

    Av og til kan det friste å hoppe, selv uten fallskjerm 🙂

    Svar

  15. Haha……. VIttig…… Ler og ler…… Jeg grøsser med tanke på hvitløksånde…… Men en annen en som er nesten verre, er KloakkÅnde!!
    Grøss……. Jeg gulper bare jeg tenker på den…… Haha…….Djizez…..

    Kos deg videre i julens odører, vennen……

    Masse julekos fra Yetien…..

    Svar

  16. #15 Yetien

    Kloakkånde ja. To karer lå og sov i samme seng på ei hytte inne i Ringsakerfjellet for mange år siden. Så endte det med at den ene ble liggende med nesa bak fua på den andre, og det sivet vel ut en og annen lun vind: «Er du sjuk, Ludvig, du ange så vondt?»

    Blæææ!

    Trollklem 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

