glatt nytt år!

Ooops!

Det har vært en rimelig stinn periode de siste 10 dagene. Ribbe, pølse, surkål, pudding, is, riskrem, sjokolade, rakaure, meierismør, sylte, lefse, kaker, brus, akevitt og øl, for å nevne noe. Enten har man sittet til bords, ligget på sofaen eller vært på dass. Før julehøytiden satte inn var fryseren og skapene fulle av mat og alskens søtsaker og drikkevarer, og en sekk med 64 dassruller var plassert lett tilgjengelig. Nå er det ikke mye igjen, av noe. Bortsett fra meg, som det har blitt litt mer av. Turskoene og sikspensen passer ennå, men det andre…

Jeg er dugelig forsynt. Sitter her og taster med et par store kransekakeringer til kaffen, med god samvittighet faktisk. For jeg har vært på tur i skogen i dag. Har danset på berget det blå. Glatt Nytt År! Speilblankt var det, glassert og skinnende i solen. Fint å se på, vanskelig å gå på. Og det burde nok vært filmet. Merkelig nok, til tross for mye armer og bein i det jeg vil karakterisere som den ultimate forestillingen av “phalloides-balletten”, kom jeg helskinnet fra det. En revnet buksebak samt litt slarket rygg, med følelsen av å gå med de fleste av ryggvirvlene liggende løst i trusa, var det eneste negative resultatet.

2007_0102original02jan070001.JPG

Litt tungpustet, siden magen har est seg opp mellom ribbeina og trykker lungene flate, tok jeg meg fram over berg, mellom trær og over mose. Knipset en god del dårlige bilder da fotografering nødvendigvis betyr stopp og pause. Og sant og si ble det ikke lange marsjen. Ikke gjorde den veldig godt heller. Men jeg har vært utendørs på det nye året. I natt skal jeg forhåpentligvis sove også. Fra lille juleaften til og med i aften, 2 januar!, har det putret og frest fra raketter. Å kalle atferden for “Harry” blir å regne som et positivt kompliment til idiotene. Når nyttårsfyrverkeriet startet var jeg så trett og inderlig lei at jeg gadd ikke gå ut og se på. Sirkus Norge er et faktum, og klovner har vi rikelig med. Mulig jeg begynner å bli litt gammel og grinete også…

raggkjuke1.jpg

Raggkjuke (over). 

Ellers var det en del fint å se i skogen. Kjuker av ymse art og farge, bl.a. raggkjuke og teglkjuke kledelig begrodde med alger. Og tyttebær, nå i januar. Slutter med noen smakebiter og ønsker dere alle et fint år i 2007!

soesken-fiolbeger1.jpg

Søsken-fiolbeger (over).

teglkjuke7.JPG

Teglkjuke (over).

17 responses to this post.

  1. Posted by Ephemera on januar 2, 2007 at 10:52 PM

    Nydelige bilder!

    Og ler litt av bildene i hodet mitt nå, av et stykk balettdansende Phalloides utpå glattisen… *s*

    Et riktig godt nytt år til deg og dine!
    Måtte det bli et år fyllt av glede og trivsel…*s*

    *Varme klemmer fra Døgnfluen*

    Svar

  2. #1 Ephemera

    Du skulle vært der og tatt bilde av begivenhetene – av hallingkastet da buksa revnet. Jeg vil vel ikke påstå at jeg har vokst på prestasjonen, men jeg lever.

    Takk for hyggelig kommentar, og for en god nyttårsklem 🙂 Ser fram til å lese dine skrevne tanker i 2007!

    Svar

  3. Tyttebær, er det sant?

    Her hadde vi ekte kantareller i skogen, de som ellers bare er her midt på sommeren.

    Svar

  4. #3 Beate

    Tyttebær, jepp! De så litt kalde og forfrosne ut, men mørkerøde og fine. Det ble lang sesong for de fleste vekster i fjor. Men akkurat nå har det begynt å snø her i Bø. Tipper den ikke blir så gammel, men det lyser opp fint så lenge det varer.

    Takk for kommentar 🙂

    Svar

  5. Posted by Luringen on januar 3, 2007 at 6:26 PM

    Flotte bilder, men her var det teksten du traff meg best med! Lun humor, din gamle (?) klovn! Var det Harry du het? Ikke det? Nei, nei. Så var det en annen!

    Takk for titten 🙂

    Svar

  6. #5 Luringen

    Takk for kommentar. Artig å ha truffet deg, forresten.
    Phalloides gammel? Jeg er faktisk en moden herre, har kledelig gråstenkt hår ved tinningene og en høyst sjarmerende pondus. (Ingen kvinne vil noengang bli beskrevet på den måten, men pytt, pytt). Velkommen etter 🙂

    Vinker kongelig 🙂

    Svar

  7. Neimen har du lagt på deg litt? Hehe, ganske vanlig fenomen rundt disse tider det:) Har lagt på meg selv om jeg ikke feirer jul jeg, og ikke har jeg klart å komme helt ut av sofakroken enda heller, til tross det varme romjulsværet som har vært her jeg bor. Artig tekst, og flotte bilder, du har blikk for naturens små kunstverk:)

    Takk for følget i året som var, ser frem til å fortsatt finne skriveriene dine her dette året og:)

    Svar

  8. #7 Maria

    Når dyrene er runde og tykke sier vi at de ser godt ut. Jeg har derfor tenkt å opprette en forening for bloggedyr fra nå av og litt utover, til julekaloriene har rømt.

    Takk for kommentar og hilsen, Maria. Ønsker deg god skrivekløe, stor kreativitet og et opplevelsesrikt 2007 🙂

    Svar

  9. Har lagt på meg eg også. Kombinasjon av meir baby og meir mat i magen har gjort meg ganske sprekkeferdig. Men godt har det vore. 🙂

    Fine bilete!!

    Ha eit godt nytt år!

    Svar

  10. #9 Maldina Planz

    Det der var godt timet, Maldina. Jeg kan dessverre ikke skylde på graviditet. Selv om jeg barberer meg, fjerner hår som stikker ut fra ører og nese og tar på falske vipper og gloss, blir det liksom ikke overbevisende. For meg blir nok oppskriften mindre mat og mere tur.

    Takk for hyggelig kommentar, og lykke til videre med svangerskap og hva annet du måtte finne på i 2007 🙂

    Svar

  11. Posted by Luringen on januar 6, 2007 at 7:38 PM

    #6

    vinker litt sånn märtha-aktig tilbake 🙂

    Svar

  12. Ser ut til at du har nådd en alder der du må på apoteket å kjøpe brodder Phalloides.

    Svar

  13. Posted by Lavina on januar 7, 2007 at 7:09 PM

    Vel overstått godt nyttår til deg! Håper det går bedre? Har slitt med magen selv, samt at noen i familien ble matforgiftet i ferien..
    Farlig glatt her nå..
    Klem i kvelden.

    Svar

  14. #12 Habben

    Er nok en del andre ting jeg må forberede meg på å få meg på apotekhandelen også. Forfall er stygt å se på. Har fjernet alle speil i huset og går ofte med solbriller, også når jeg er hjemme alene. Tar gjerne imot noen råd fra folk med erfaringer 🙂

    Svar

  15. #13 Lavina

    Det går helt glatt, faktisk. Nå er jobbehelga snart over, så da er det duket for nye forestillinger. Rapport er i vente.

    Matforgiftning, det hørtes ikke behagelig ut. En mager trøst er det kanskje at du verken er den første eller siste sydenturist som opplever dette. En annen trøst, om enn minst like mager, er vel at det for mange på denne jord ses på som statussymbol å i det hele tatt ha vært matforgiftet 😕

    Ønsker deg et kreativt fotoår 🙂

    Svar

  16. Godt nytt år til deg – og jeg tror slett ikke du begynner å bli gammel og grinete.
    Disse rakettene som sendes opp i tide og utide fra jul til langt ut på nyåret er ofte en pest og en plage. Pusene mine liker dem slett ikke de heller. Skulle ønske det ble organiserte og kontrollerte oppskytinger på bestemte steder til neste år. Da slipper jeg i hvert fall de rakettene som skytes rett utenfor huset her jeg bor og ofte eksploderer rett utenfor verandaen min. Noen av dem kommer sågar inn på verandaen… men heldigvis ikke i år.

    Litt av et «isflak» du måtte forsere, og jeg kan forestille meg at du lignet litt på Langbein der du i spektakulær dans arbeidet deg fram mot den andre siden :o).

    En merkelig grønn vinter vi har! Forrige kvelden snødde det her i Oslo. Av frykt for at den skulle forsvinne igjen med en gang tok jeg kameraet med ut sent på kvelden for å dokumentere begivenheten. Håpet selvsagt på gnistrende vintermotiver neste dag, men tåka lå grå og tett – og neste dag så regnet den bort igjen. Så det var det.

    Blir kanskje en anledning til å fange disse vintermotivene senere!?!

    Trivelig å bli med deg på tur igjen. Vet at det er alt for lenge siden sist jeg var på besøk og jeg skammer meg for akkurat det!

    Ha en fortsatt fin uke :o)

    Svar

  17. #16 Inger Johanne

    Takk for fin kommentar 🙂
    Har vært innom bloggen din og kikket. Ser du eksperimenterer litt med fotohobbyen ,flott! Angående vinter og snø føler jeg meg trygg på at vi får mer av det. Jeg trives forøvrig bra med mild og snøfri vinter. Bakdelen er at det blir så glatt overalt.

    Ha et opplevelsesrikt og godt fotoår 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

