bot uansett

Det er vinter, mild men dog likevel. Og mange av oss bilister har et problem. Vi blir lovbrytere uansett hva vi gjør. Valget vi har er et valg mellom ulike regelbrudd, og dette føles ikke greit. Hva det handler om? Nedisete bilruter, selvfølgelig.

Jeg har verken garasjetilbud eller tilgang på strøm til motorvarmer der jeg jobber. Det medfører at jeg kan starte bilen femten minutter før jeg skal reise, bryte loven mot å la motoren gå på tomgang. Eller kjøre de første kilometrene med redusert sikt og bryte en annen lov.

I første tilfelle gambler jeg med egen økonomi, og i andre tilfelle medtrafikkanters og eget liv og helse. Siden dette ikke er likeverdige onder lar jeg bilen gå på tomgang. Hva jeg gjør den dagen jeg blir bøtelagt, gjenstår å se. Men sur blir jeg, møkka sur! Man kan ikke lage motstridende lover som automatisk gjør folk til lovbrytere gjennom ansvarlig atferd. Lurer på hva juristene sier om dette?

6 responses to this post.

  1. Ved å la alt være gjenstand for bøtelegging, øker inntektene til staten proposjonalt med folks respekt for loven.
    Som deg: Starter bilen i god tid. Da forurenser jeg, men jeg kjører i alle fall ikke ned noen pga dårlig sikt.

    Svar

  2. #1 Genese

    Ja, eller motsatt proporsjonalt kanskje. Det skal ikke være billig å jobbe 🙂

    Svar

  3. Denne skal jeg loggføre, siden jeg ikke eier bil selv og lett glemmer den delen av folks hverdag. Har en egen liten notatbok, hvor jeg fører opp lover og regler som er ment å fremme felleskapets og individets beste(tilsynelatende), men faktisk slår ut negativt, eller fanger folk i et dilemma slik du nevner her.

    🙂

    Svar

  4. #3 Pathfinder

    Loggføre – bloggføre? Kommer det en «blogg fra notisboka» en dag med det første, eller har du andre formål med notene?

    Svar

  5. 4. phalloides
    Hmm Bloggloggen over Norges lovnader?? hahaha. Jo, denne hobbyen er faktisk morsom. Kanskje jeg skulle legge ut noen snutter med selvopphevende lover og regler, og andre små rettslige innslag som gjør hverdagen vår så mye mer komplisert og spanande?? 😉

    Svar

  6. #5 Pathfinder

    Det var min kommentar nummer 500 🙂 Takk for den.

    Svar

Legg igjen en kommentar

