kjenninger av politiet

Hvor ofte leser vi ikke  disse ordene i avisene. Det står en notis om vold eller annen kriminalitet, at de skyldige er pågrepet, avhørt og sluppet fri. Og, de er «kjenninger av politiet».

I Varden i dag står et slikt innlegg om en 40 år gammel mann på Notodden som er blitt slått ned inne på et utested natt til søndag av fire menn på 18-20 år med utenlandsk opprinnelse. Slåsshanske har vært benyttet. De fire fortsatte å sparke og slå 40-åringen etter at han lå nede, og mannen ble sendt til sykehus med kuttskade over øyet og stikkskader i ryggen. Politiadvokat Hilde Jorunn Skei Kostveit sier ifølge Varden at «siktelsen mot de fire opprettholdes, men ser ikke at vi har noe fengslingsgrunnlag», og videre at «saken ligger i grenselandet mellom den minst og den mest grove voldsparagrafen i straffeloven».

Hva som har skjedd eller blitt sagt i forkant står det ingenting om, bare at voldshandlingen syntes å være umotivert. Og jeg tenker at dersom jeg hadde vært offer for slik umotivert vold og møtt voldsmennene på gata da jeg kom hjem fra sykehuset, vel vitende om at politiet faktisk hadde pågrepet dem, ville jeg blitt både frustrert og farlig sinna! For hvordan skal man forstå at disse menn som tidligere har vært i klammeri med politiet, såkalte kjenninger av politiet, og som fortsetter sin kriminelle løpebane skal få gå fri? Finnes det ett eneste menneske her i landet som faktisk tror at en eller flere av dem ikke vil begå voldshandlinger og kriminalitet igjen – og igjen? Finnes en eneste politimann som tror disse fire fra nå av vil oppføre seg på en akseptabel måte? Jeg tviler på det, og derfor forstår jeg heller ikke at de slippes, eller at grunnlag for fengsling etter slik atferd ikke finnes.

I denne saken har politiet gjort jobben sin, men hva hjelper det når påtalemyndigheten og rettssystemet mener det er slike gutter gamle Norge skal ha i gatene? Jeg vet ikke hvor mye mer av disse oppslagene som skal til før det ender opp med borgervernliknende aksjoner, men jeg føler at respekten for rettssamfunnet er i ferd med å forsvinne totalt! Ingen er tjent med at dette fortsetter, aller minst alle de med utenlandsk opprinnelse som oppfører seg ordentlig (de rammes indirekte av sakene der voldsmennene er av utenlandsk opprinnelse).

Det hører med til historien at de fire var hjemmehørende i forskjellige kommuner, noe som kan lede tanken mot at dette var en hevnaksjon. Og for det jeg vet kan den overfalte selv ha gjort seg skyldig i vold mot en av de fire tidligere. Det forandrer likevel ikke prinsippet om at voldsgjerninger må straffes. Tar vi lett på fysisk hevn grunnet ærekrenkelse eller som overlagt gjengjeldelse på vold, er vi på farlige veier. Da får vi, ikke kulturnasjonen, men dyrehagen Norge, der den primitives, dyriske rett skal gjelde.

7 responses to this post.

  1. Dette brenner jeg for. For det er også demotiverende for politiet når de gjør jobben, og juristene slipper dem fri.
    Jeg var en gang innblandet i en væpnet politiaksjo. Til slutt ble to tatt, den ene hadde 70 og den andre hadde 90 uoppgjorte saker.
    Politiet ringte stolt til politiet i Oslo, der de hørte hjemme, og sa at nå var de tatt. Beskjeden tilbake var: sett dem fri, vi har for mye å gjør nå frem mot påske.

    Politifolkene raste, og noen sa til meg at neste gang var det lite poeng i å anstrenge seg.

    Nei: Rask arrestasjon, rask rettergang, rask fengsling. Dette er en resept som har vært brukt med stort hell andre steder. I Norge er vi tafatte.

    Svar

  2. #1 Genese

    Sitat: «Rask arrestasjon, rask rettergang, rask fengsling. Dette er en resept som har vært brukt med stort hell andre steder. I Norge er vi tafatte.»

    Det som gjør slike forhold dobbelt frustrerende er at alle politikerne i to tiår har sagt det samme, vært enige om at det skal reageres, prompte! Det er ingen uenighet om at kriminalitet skal møtes med reaksjoner. Så hvorfor i all verden har det ikke skjedd mer? Hvorfor har ikke dette blitt gitt prioritet tidligere? Det blir bare patetisk når opposisjonen nå angriper regjeringen for manglende ressurser og handlekraft fra politi og rettsvesen. De er like skyldige for situasjonen vi er i alle sammen.

    Hva Storberget og kompani får til i løpet av stortingsperioden gjenstår å se. Han viser i hvert fall vilje til å bruke ressurser på å få til flere fengselsplasser og utdanne flere politimenn og -kvinner. Men det tar tid. Det vil gå måneder og år før vi ser resultater av denne oppgraderingen. Vi henger laaangt etter for å fylle behovene. «Kjenningene» kan nok få fortsette med sitt enda en god stund uten å risikere frihetsberøvelse.

    Takk for svar 🙂

    Svar

  3. Her har alle sine svin på skogen. Regjering etter regjering. Det som selvfølgelig er en fare i en rask rettergang er rettssikkerheten, men jeg bføler meg sikker på at den kan ivaretas på en god måte uansett.

    Svar

  4. #3 Genese

    Det blir litt på siden, men jeg hørte nettopp på radioens P2 på vei hjem fra jobb at ved gjengvoldtekt gis rabatter for gjerningsmennene. (Man skal høre mye før ørene faller av!). Voldtekt med 1 gjerningsmann ga 100.000 i erstatning til offeret. I et tilfelle der 5 menn voldtok en kvinne i tur og orden ble erstatningsbeløpet 200.000 totalt, eller 40.000 per drittsekk!

    Jeg vet ikke hva jeg skal si til slikt. Jeg føler at rettsvesenet av og til er totalt på siden av hva «folk flest» oppfatter som rettferdig. Og i dette tilfellet forstår jeg slett ikke hva begrunnelsen skulle være for å nedjustere erstatningssummen. Verken 100.000, 500.000 eller 1.000.000 kan avbøte skadene voldtektsofferet er påført. Det eneste man kunne oppnå var å gi et signal til offeret om at «her går grensen, mer verd er du dog ikke». Hva overgriperne tenker lurer jeg også på, hvilket signal de får ved en slik dom. Kanskje stiller de opp i et antall på 10 neste gang, og slipper med 10-20.000 hver. Dette er hårreisende!

    Svar

  5. #phalloides
    Det er god tradisjon for stafferabatt i Norge. Blir antallet forbrytelser mange nok, blir de siste «gratis». Og for meg høres en massevoldtekt verre ut enn en enkelt voldtekt, så her ser jeg ingen logikk.

    Svar

  6. Skremmende utvikling som har pågått i all for lang tid. Straffer her i landet, er feks. mye lavere her, ( om de får straff da )…enn i Sverige.

    Jeg mener vi snart har en form for anarki ingen kan være tjent med. Men å rette slikt opp igjen, er vel kanskje for sent…

    Godt skrevet inmnlegg, og god påske til deg!

    Nunz

    Svar

  7. Det verste er at jeg tror politiet sliter med størst frustrasjon av oss alle. Det må være desillusjonerende å nedlegge så mye jobb når domstolene og fengselsplassene er flaskehalsene. Det blir nesten som å være bonde og pløye marken hvert år uten å få sådd – meningsløst! Jeg hadde flippet over.

    Takk for svar og god påskeaften sammen med kjukene dine 😛

    Svar

Legg igjen en kommentar

