mer enn voldtekt

Det er vanskelig å forestille seg noe mer fornedrende enn å bli utsatt for en voldtekt. Men jeg vil likevel hevde det finnes unntak. At det finnes forbrytelser som både fornedrer enkeltpersoner og i tillegg skader det beste i menneskene. Det jeg sikter til er hva kvinnen fra hjemmesykepleien i Viker i Vestre Ådal opplevde. Hun var på jobb, kjørte bil og stanset underveis for å hjelpe en mannsperson som tilsynelatende trengte hjelp der han lå i veikanten. Men hennes vilje til å yte hjelp ble misbrukt på det groveste. Mannen agerte syk. Spilte på den medmenneskelige godhet, hjelpsomhet og omsorg vi alle er avhengige av rundt oss, og det i den hensikt å voldta og skade det menneske som ville hjelpe ham!

Jeg håper inderlig at gjerningsmannen blir tatt. Og jeg lurer på hva straffen bør bli. Hva er passende straff for slik atferd? Den grove voldtekten finnes det strafferamme for, men minst like grovt er det å misbruke medmenneskeligheten, slik jeg ser det. Misbrukt medmenneskelighet rammer vidt. Det skaper usikkerhet rundt det å ta ansvar for å hjelpe mennesker i alvorlige situasjoner.

Det har vært saker tidligere, der landeveisrøvere har benyttet seg av samme taktikk, men jeg husker ikke lignende episoder her i landet. For et par år siden opplevde jeg frykten enkelte har for å stanse og yte hjelp. Jeg skulle på jobb en grytidlig søndagsmorgen og møtte en bil med en eldre herre som blinket med lysene og vinket ut av vinduet. Så jeg stanset for å høre hva han ville. Han fortalte at det lå en mann i grøfta noen hundre meter bak ham, at han ikke hadde turt å gå ut men at han hadde ringt politiet. Jeg fant mannen like etter og stoppet for å sjekke hva som var galt. Jeg innrømmer at jeg var på vakt og ikke følte meg veldig høy i hatten, men jeg syntes ikke jeg hadde noe valg. Kanskje hadde det skjedd en trafikkulykke, og kanskje kunne livreddende førstehjelp være nødvendig. Det viste seg at det bare var en sørpe full, ung mann, som hadde sovnet på vei hjem. Mitt poeng er at vi er ille ute den dagen ingen våger å stoppe for å hjelpe, av frykt for å bli lurt eller antastet.

6 responses to this post.

  1. Skremmende episode, skremmende utvikling. Og dette får alvorlige konsekvenser, fordi folk i nød ikke får hjelp. Vi får amerikanske tilstander. Dette er voldtekt og vold under særdeles skjerpede omstendigheter, og mens jeg vanligvis ikke er tilhenger av lange straffereaksjoner, er det på sin plass her. Jeg er oppgitt, og forbannet.

    Svar

  2. #1 Genese

    Ser offerets bistandsadvokat betegner overfallet som «relativt grovt». Jeg synes ikke han tar for hardt i, snarere tvert om. Selv måtte jeg la det ligge et halvt døgn før jeg skrev om det, rett og slett for å roe sinnet og språkbruken. Jeg kunne definitivt ikke vært advokat i slike saker. Nå ber jeg om at de må finne overgriperen, raskt!

    Svar

  3. Hmmm…. Er en grusom verden vi lever i egentlig…. Hvor kan man være trygg…..?? Må bare tilføye en voldtektshistorie til, som går på det å hjelpe ett «feil» medmenneske?

    En mann kjørte opp ved siden av en kvinne langs veien,(husker ikke hvor akkurat nå) rullet ned vinduet på passasjersiden- og spurte etter veien ett eller annet sted. Hun bøyde seg ned og svarte så godt hun kunne, da parerte han med å heve stemmen og spurte hva hun sa. Kvinnen bøyde seg inn vinduet og forklarte en gang til. Da så mannen sitt snitt til å kjøre opp vinduet såpass at hun ble sittende fast med kun hodet innforbi.

    Han gikk ut av bilen og voldtok henne. Herre, for en grusom opplevelse. Hun satt jo bom fast. Etter han var ferdig, gikk han inn i bilen igjen, startet opp, kjørte ned vinduet og braste avgårde.

    Sannelig er det en syk syk verden vi lever i….. Knurr!!!

    YetiSweetings…..

    Svar

  4. #3 Yetien

    Det var en kreativ variant. Godt de aller fleste bruker kreativiteten sin til å glede andre og seg selv. Dette er bare avskyelig!

    Takk for kommentar 🙂

    Svar

  5. Posted by Tor Divel on mai 11, 2007 at 8:37 PM

    Men dette var bare oppspinn fra dama, og hvem skal man rette sinnet mot da?

    Svar

  6. #5 Tor Divel

    Er det oppspinn (#3) er forsåvidt det gledelig, at det faktisk ikke skjedde. Men det var i så fall en dårlig spøk! Hvor er dette blitt avsannet?

    Svar

Legg igjen en kommentar

