CCD

Den danske avisen Politiken har i dag et foruroligende oppslag om at britiske forskere har funnet en mulig sammenheng mellom bikolonier som forsvinner under matsøk og signaler fra mobiltelefoner. CCD (Colony Collapse Disorder) er et fenomen som truer bl.a. fruktdyrking og bestøvning av ville blomster. I enkelte stater i USA har 60-70% (mot normalt 10%) av biene gått tapt, og i California må man nå hente og frakte bier til bestøvning for mandeldyrking. Man har registrert problemet også på det europeiske kontinentet, men i mindre grad. Jeg vil tro topografiske forhold og mennesketetthet har stor betydning for omfanget, så til tross for utbredt mobilbruk i Norge rammes vi i liten grad – om forskernes resultater og antakelser viser seg å stemme.

Oppdatering: Det er dagen derpå, og Aftenposten kjører nå også en sak på CCD.

4 responses to this post.

  1. Bevares. Dette var nytt for meg.Som gammel birøkter har jeg en forståelse for at dette er et problem. Nesten så jeg ikke tror det, men når det kommer fra en troverdig kar som deg, vel da godtar jeg det.

    Svar

  2. #1 Genese

    Hva skal jeg finne på nå tro? Jeg har kjempet i snart 47 år for å finne ett menneske som tror på meg. Lurer på om jeg kanskje bør legge bloggen brakk mens tilliten lever 🙂

    Svar

  3. Posted by Mathias2 on april 16, 2007 at 9:48 PM

    Siden biene nå tydeligvis kan avlytte telefonene våre har de sikkert reist til syden på ferie i stedet for å slite med å skaffe oss honning.

    Svar

  4. #3 Mathias2

    Haha! Godt tenkt, men litt bi-llig forklaring vitenskapelig sett. Lurer på om summetonen forsvinner når biene forsvinner 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

