sløseri

Rundt om langs skogsbilveiene ligger det som kunne blitt prima ved og råtner. Det dreier seg om mange tusentalls kubikkmeter ved fra løvskog, ferdig til henting, kabbing og kløyving. Med prisene på ved i dag kan jeg ikke forstå dette annerledes enn at tilskudd for hogst og nyplanting er for gode. Skogeierne har så de klarer seg godt, for godt. Og med økende markedspriser på skurtømmer blir det neppe mindre sløsing.

2007_0419original19april070001.jpg

Rundt om finnes vernede bedrifter som bedriver vedhogst for salg. Om det er vanskelig å få ja til vedhogst for enkeltpersoner, burde i alle fall de vernede bedriftene få tilbud om å få eller kjøpe tømmeret billig slik at ressursene kommer til nytte. Man har jo allerede brukt ressurser på å felle, kviste og lunne løvvirket fram til vei. For meg framstår dette som mangel på respekt for viktige ressurser. Hadde løvtrærne som ble felt for å gi lys til nyplantet skog fått ligge å råtne, ville jeg sett på det som å tilbakeføre næringsstoffene til lokaliteten. Men siden trærne lunnes og legges i velter ved vei, blir det ufornuftig, enn si meningsløst.

4 responses to this post.

  1. Men er det vanskelig å få lov til å hugge ved som privatperson? Jeg har egentlig alltid fått lov, men har ikke hatt tid. Likte imidlertid det å være i skogen hele dagen, jeg motorsaga, øksa, kaffen og nista. Fantastisk liv.

    Svar

  2. #1 Genese

    Det varierer nok hvor velvillige skogseierne er. Mange sier blankt nei. Kjenner du grunneieren eller kan gjøre en byttetjeneste er det enklere. Men å få forsyne seg av eller kjøpe billig tømmer som på bildet, tømmer som allerede har krevet ressursbruk men av uforståelige grunner blir liggende ved vei og råtne, er vanskelig. Her i Telemark, i kommunen hvor jeg bor, er det påfallende mye som går til spille. Hovedinntrykket er at de som eier mindre tar bedre vare på det de har. Og selvfølgelig er mange flinke til å utnytte denne ressursen og gjør god butikk på det.

    Svar

  3. Jeg er så enig, så enig med deg,phalloides. Hvorfor sløse bort verdifull brensel når det kan komme til nytte?

    Svar

  4. #3 Starlett

    Det var sjeldent besøk, artig 🙂 Og at vi er enige i tillegg. Dette er en riktig god dag. Skal kikke innom deg, det er visst lenge siden sist jeg var på besøk også. Siste gang brukte jeg visst hele kvelden på å lese et par hundre kommentarer! Det ble litt drøyt. Ikke mye å legge til, da.

    Fortsatt god helg 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

