tilbakeblikk

Det nærmer seg mai og tankene rømmer avsted, både geografisk, i tid og i stemning. Da jeg flyttet til Telemark høsten 1993, flyttet jeg fra både bekjentskapskrets og i noen grad livsstil. Og hver gang mai måned nærmer seg, blir jeg nostalgisk. Det knytter seg til hobbyen jeg var besatt av; dorgefiske på Mjøsa etter storaure.

67mjoesaure.jpg

Det går greit nå, men de første årene var savnet stort. Lukten av nypløyet åker og drag av sommer i luften, minnet sterkt om hobbyen og lokket nesten fram tårene i øyekroken. Ikke bare på grunn av fisket, men mest grunnet savnet av miljøet oss mjøsdreggere mellom. Praten på kvelden rundt redskapsvalg og strategi før vi skjøv ut båtene, og ikke minst den vennskapelige sleivkjeftinga. Samværet rundt bålet i mørke vårnetter, med skjemt og alvor. Avslutningen på morgenen, da vi rodde inn og var spente på om noen hadde fått fisk, og ikke minst hvor stor fisk. Og, om man selv hadde opplevd fiskelykken den natten, om en annen hadde fått enda større aure.

585mjoesa.jpg

Det er fine minner å ha. Å bla i fiskealbumene gjør minnene levende. Og fotoene forteller at mange år har gått. Ansiktene er blitt eldre og luggen kortere og grå. Enkelte av fiskekompisene har gått bort, og andre sliter med helsa. Hodet fylles av både glede og vemod, savn og aksept. En ullen ball av følelser som både kiler og stikker. Mai har blitt måneden da tankene vandrer litt ekstra. Mai markerer starten og slutten på mange viktige ting i mitt liv. Men enn så lenge er det april, med liv som spirer og gror. Jeg tror jeg må ut i natten og snuse inn den store fødselen som skjer i naturen akkurat nå. Lytte til uglenes HO-ing og vindens lek med trærnes kraftfulle knopper. Jo, det nærmer seg mai.

maigull-1r.jpg

Bilde 1 og 2: Aurer på 6,7 og 5,85 kg. Bilde 3: Maigull.

 

6 responses to this post.

  1. Ahh, flotte auregadder det der:)
    Kjenner det rykker i kastehånda nå i disse tider;D

    Svar

  2. #1 Nunzio

    Ja, nå er det i gang igjen. Isen er borte fra skogstjern, og steinfluer og fjærmygg klekker. Har til og med hørt nyss om maursverming allerede. Det meste er i alle fall 3 uker tidligere enn vanlig denne våren 🙂

    Svar

  3. Dette var ikke dårlig, skikkelige rugger. Og skjønner godt at du savner slikt. Nydelig beskrevet også, slik at jeg fikk lyst til å prøve meg.
    Ellers har jeg etterhvert forstått hvorfor eldre mimrer: De får stadig flere år bak seg enn foran seg. hehe.

    En annen ting: Lukt er utrolig til å vekke minner, mer enn syn faktisk. Du har forøvrig holdt deg bra, kan se at det er deg både på dagens bilde, og på bildene fra den gang. 🙂

    Svar

  4. #3 Genese

    Bilder kan manipuleres med, vet du, men takk, jeg tar det til meg og løfter hodet her 🙂

    Svar

  5. Posted by Luringen on april 26, 2007 at 9:21 PM

    Fiks eller fisk har jeg lite greie på, annet enn at det er godt i fiskeboller 🙂 men så hyggelig at jeg allikevel fikk være med å ta en titt..

    Hvem strikket deg forresten det flotte skjerfet?

    Svar

  6. #5 Luringen

    Heh, godt spørsmål. Tror jeg tyvlånte det fra kona eller dattera 😛

    Svar

Legg igjen en kommentar

