naken hegg

For et par uker siden (2007) sto heggen i full blomst og spredte både skjønnhet og søtlig lukt. Så en morgen etter vindfull natt var de hvite blomstene borte, og plutselig står de også ribbet for løv? I løpet av et par uker har de endret seg fra sommerlig, frodig skjønnhet til vinterlig, livløs nakenhet – med unntak av spinn, hvite flak og baller av spinn.

Jeg har aldri før sett slik forandring hos hegg og ble nysgjerrig. Det var åpenbart noe som hadde angrepet heggen, sykdom eller en artespesifikk parasitt. For midt blant heggetrærne sto selje, gråor, alm, rogn og osp like grønne og fine. Bringebærbusker og et utall planter var også like fine. Det var kun heggen som var angrepet.

Jeg knipset noen bilder og begynte å se etter synlige skadedyr. Først så jeg dem ikke, men så snart jeg oppdaget de første og visste hva jeg skulle se etter, kravlet det plutselig overalt. Det var larver av spinnmøll i tusentall. Jeg tok noen bilder av dem og gikk hjem for å finne faktastoff. Norsk institutt for skogforskning på Ås hadde informasjonen jeg søkte.

Det var larver av slekten Yponomeutidae, og den av de 77 artene jeg søkte, og som kun angriper hegg, heter Yponomeuta evonymellus L. Lenger utpå sommeren, etter et stadium i kokong, vil vakre sommerfugler av arten heggspinnmøll bryte seg ut og spre vingene. Da gjelder det å være på pletten med kamera. Slik ser spinnmøllen ut.

Det er blitt vanlig å knytte nær sagt alt avvikende som skjer til klimaendringer nå. Og i mange tilfeller kan det sikkert være rett, eller en del av forklaringen. Flåtten, som tidligere fantes kystnært på Sørlandet og innetter Oslofjorden, erobrer nå hele innlandet. Det samme er i ferd med å skje med den virkelig plagsomme hjortelusflua. Den har plaget både jegere, bær- og sopplukkere ut av skogen på høsten. Og en personlig teori til mulig spredningskilde er transport av hester i forbindelse med travløp. Kanskje plages ikke hestene av hjortelusfluer, men de kan meget vel tenkes å fungere som transportkilde.

Heggspinnmøllen begrenses utbredelsesmessig nordover på grunn av kalde vintrer, og siden vintrene er blitt mildere og våren kommer stadig tidligere, er det ikke umulig at naken hegg i juni blir et vanligere syn framover. Da jeg søkte litt på Google fant jeg i Tønsberg Blad en artikkel om en liknende observasjon gjort nylig.

OPPDATERING 1: 

Den 18. juni var jeg ute for å se om heggspinnmøllarvene hadde begynt å spinne seg en kokong. Her er hva jeg fant.

hsm-kokong-1.jpg

hsm-kokong-2.jpg

 

OPPDATERING 2:

Siste fase. Puppehuden/kokongen sprekker opp og heggspinnmøllen bryter seg ut og tørker vingene før den flyr avsted for å parre og legge egg. Sirkelen er sluttet.

hsm-21.jpg

hsm-22.jpg

hsm-20.jpg

Les også om epledyrkernes skrekk, rognebærmøll her.

 

13 responses to this post.

  1. Et flott bilde av den ferdige Yponomeuta evonymellus L her: (Jeg – bloggeier – tok ut den milelange linken og satte den inn i teksten).
    Mvh Nunz

    Svar

  2. #1 Nunzio

    Takk for den 🙂
    Jeg klippet ut linken du sendte og kjørte den inn i teksten «spinnmøllen».

    Utrolig hvor raskt disse larvene snauspiser bladverket. Nå setter heggen nye blader etter en måned eller to, så det blir grønt igjen. Men faren for at det samme skjer neste år er sikkert stor.

    Ha en god dag 🙂

    Svar

  3. Kan denne møllen også angripe frukttrær? Trodde det var en familiær sammenheng mellom hegg og epletrær? Bare spør.

    Svar

  4. #3 Genese
    Ja, i den første linken nevnes flere løvtrær som kan bli angrepet av ulike arter spinnmøll, bl.a. plomme- og epletrær. Hegg er i slekt med aprikos og kirsebær (steinfrukter) mens eplene har falske frukter og tilhører rosefam. Mulig andre har bedre svar 🙂

    Svar

  5. Posted by Luringen on juni 11, 2007 at 9:37 PM

    Å! Endelig svar på dette, jeg og barna mine har begynt å legge merke til alle disse «grå» trærne, og sist vi var på tur sto vi under ei buske og hørte de holdt på 🙂

    Det er ufattelig mange trær som er angrepet her i distriktet jeg bor. Men da blir det altså grønt igjen etterhvert?

    Svar

  6. #5 Luringen

    Ja, de blir grønne igjen. Sto dere under treet og hørte noen holde på? Javel…

    Svar

  7. Posted by Ozo on juni 16, 2007 at 3:56 PM

    Har fått de samme på en hegg i Åros, Røyken. Disse har nå også angrepet epletreet som står ved siden av heggen. Noen som vet hvordan man blir kvitt de?

    Svar

  8. #7 Ozo

    Har ikke sett andre tips enn å spyle treet rent med vann.

    Svar

  9. Posted by Luringen on juni 17, 2007 at 5:02 PM

    Møllen holdt på ja, ingen andre, tar da ikke med ungene på slik en tur 🙂

    Svar

  10. #9 Luringen

    Synes du er veldig fornuftig jeg – av og til 🙂

    Svar

  11. Posted by Lavina on juni 20, 2007 at 11:08 PM

    Grøsser helt av dette.. Men det er jo synd på trærne da!

    Svar

  12. #11 Lavina

    Det ser ille ut men trærne klarer seg nok. Det er jo vanlig med insektangrep på trær, selv om dette er ekstremt.

    Svar

  13. […] (Argyresthia conjugella) tilhører altså samme familie som heggspinnmøll – Yponomeutidae. Rognebærmøll er et fryktet skadedyr for eplehageeiere. Selv om den naturlige […]

    Svar

Legg igjen en kommentar

