ferien over

Nei, jeg skal ikke klage på ferieværet. Bare slå fast at jeg fikk 7-8 timer med sol i løpet av 4 uker, den siste av soltimene i dag før et helvete brøt løs med torden og striregn. I albumet vil denne sommerferien bli benevnt som Drygolin-ferien. Men nok om det.

Da sola lurte fram ei stråle tidlig i ettermiddag, hengte jeg på meg ryggsekken som har stått ferdigpakket i hele sommer og stupte ut i bilen. Jippi! Riktignok kom det noen regndråper på frontruta allerede før jeg forlot gårdsplassen, men det var for småtteri å regne. Jeg lot meg ikke skremme, og snart kunne jeg stege avsted langs Bøelva i oppholdsvær og delvis solskinn.

villjordbaer.jpg

Langs stien lyste det rødt fra villjordbær og bringebær, blått fra blåklokker, gult fra tiriltunge, hvitt fra ryllik og sløkje, sort fra skogsnegler, brunt fra en stålorm og ellers titalls grønnfarger fra moser, blomsterblader og løv. Frodig og lekkert. Jeg knipset litt her og der, en Gullbasse (stor bille), en Rapssommerfugl og Keiserkåpe, en Kongeøyenstikker (største øyenstikkerarten vi har, med lengde inntil 90 mm) som satt på en opplysningsskilt-stolpe, samt Skorpionflue, Gullflue, Blomsterbukk og annet.

keiserkaape5.jpg

kongeoeyenstikker.jpg

Framme ved ei gammel hustufte saktnet jeg farten til knapt bevegelig. Jeg hadde tidligere sett interessante ting her, og kanskje… ? Lykken smilte. Der satt hun, Firfisla. Riktignok redusert siden sist, med avkappet hale. Kanskje hadde en fugl forsøkt å ta den. Firfisla så ikke videre bekymret ut der den lå og solte seg på stein og lav. På vakt, men ikke mer vâr enn at jeg fikk tatt et halvdårlig bilde fra 1 meters hold før hun forsvant med raske rykk.

firfisle-1.jpg

Jeg var fornøyd. Det var mye å se og sanse, hele tiden akkompagnert av sus og bulder fra ei elv med stor vannføring. Og jeg hadde nær oversett den lille larva da jeg forlot Firfisla. En liten, kjapp bevegelse gjorde meg oppmerksom, og jeg fikk øye på Firfisle-ungen. En tynn og sped tass på 35-40 mm. Av med sekken igjen, opp med fotostativet, på med utløserledning og så rigge seg til. Tassen var like mye nysgjerrig som redd, så jeg fikk tatt flere bilder.

firfisle-8.jpg

Jeg ble ikke direkte sjokkert da tunge regndråper igjen klasket mot stein og løvblader. Jeg hadde hatt en hel time med oppholdsvær, sol inne mellom og fine opplevelser, og hvem har rett til å forlange mer på en og samme uke? Jeg pakket ned utstyret og gikk fort tilbake til bilen. Hjem kjære hjem. Og aldri så galt…  Det kjekke med å fotografere digitalt er at man har sin egen fotolab. Et par timer foran PC’n med sortering av bilder er bare stas, så alt i alt ble det en riktig bra dag. Om jeg ikke ble solbrent ble jeg i hvert fall skikkelig våt, og det er da noe.

15 responses to this post.

  1. Flotte bilder. Og verden er jo grønn og fin etter alt dette regnet. Hilsen fra en som har ferien bak seg.

    Svar

  2. #1 genese

    Takk for det 🙂 En fin sensommer og høst vil hjelpe, selv om man ikke har ferie. Krysser fingrene for solrik og fargerik høst 🙂

    Svar

  3. Posted by Sissel on juli 23, 2007 at 11:03 PM

    Nydelige bilder. Virkelig.

    Svar

  4. #3 Sissel

    Takk for hyggelig respons på bildene. Har foto som hobby så det er artig med tilbakemelding på bilder 🙂

    Svar

  5. Posted by Sissel on juli 24, 2007 at 9:49 AM

    Det kan man se 🙂
    Hvilket kamera bruker du – og objektiv?

    Svar

  6. #5 Sissel

    Har brukt analog speilrefleks noen år, Canon EOS 300. I fjor sommer kjøpte jeg et kompakt digitalkamera, Fujifilm Finepix F11, men den manglet mye jeg var blitt vant til, så nå nylig kjøpte jeg Canon EOS 400D m/150mm makroobjektiv (brukt her). Er så nytt at jeg trenger noen uker på å bli bedre kjent med det.

    Svar

  7. Posted by Luringen on juli 25, 2007 at 8:34 PM

    Jeg fikk veldig lyst på akkurat det markjordbæret – så herlig friskt ut 🙂

    Svar

  8. #7 Luringen

    Ser nok ikke like fristende ut nå, etter å ha passert mitt fordøyelsessystem. Skal finne et annet bær til deg, jeg 🙂

    Svar

  9. Posted by Luringen on juli 27, 2007 at 10:06 PM

    Takk 🙂

    Svar

  10. Dægern, skal si du har øya med deg! Utrolige bilder!

    Håper det står bra til med deg ovaførr!

    Mvh Nunz

    Svar

  11. #10 nunzio

    Takk for hyggelig kommentar. Formen holder vel til terningkast 4 sånn cirka (vet ikke om kona er enig i det, men nå var det heldigvis meg du spurte). Ikke så aller verst det 🙂

    Svar

  12. Du har vel for kort ferie da.

    Markjordbæret kan jeg dessverre ikke glede meg over. Svigermor lager syltetøy av skiten, og det er konsentrerte greier, som vi må spise støtt og stadig. Hvorfor kan hun ikke blande det opp med litt vanlige jordbær tro.

    Svar

  13. #12 Habben

    Ferie får man aldri nok av, men det er et økonomisk spørsmål. Synes jobb er oppskrytt og det tar mye tid!

    Svigermora di er ei smart dame. Du ville snauspist alt om hun hadde halvblandet med åkerjordbær. Hun kjenner deg nok 🙂

    Svar

  14. Posted by ARGUS-37 on september 12, 2007 at 8:00 PM

    Ser du liker å fotografere? Da har det neppe gått helt upåaktet hen at vi på VGB har noe som heter NIB?

    Pr d.d. er det 18 aktive fotografer som tar bilder og lager reportasjer med utgangspunkt i natur, geografi eller næringsliv og foreløpig har vi registrert 143 slike reportasjer.

    Men vi er stadig på utkikk etter folk som vet hvilken ende de skal titte i når de får et kamera i hendene og som synes fotografering er gøy.
    Du finner min e-post på min forside om dette skulle være av interesse.

    Svar

  15. #14 ARGUS-37

    Har registrert dette. Har vært inne og kikket på noen av disse NIB’ene. Takk likevel for tipset.

    Svar

Legg igjen en kommentar

