eksklusivt!

Riis-Johansen og havresekken.

Jeg føler både stolthet og glede over nå å kunne presentere en aldri så liten biologisk sensasjon for leserne av “litt av hvert”. På en av mine turer i skog og mark oppdaget jeg nylig noe ganske utrolig, og i løpet av få dager vil nyheten være kjent verden over. Dette er altså en meget eksklusiv presentasjon her på wp-bloggen.

Vi hører stadig vekk om bekymring over at arter forsvinner fra naturen i stadig større tempo – en utvikling man nasjonalt har satt seg som mål å stanse innen 2010 ifølge et Stortingsvedtak. (Les også om biologisk mangfold  og Convention on Biological Diversity, en avtale som ble vedtatt på FN-konferansen om miljø og utvikling i Rio de Janeiro i juni 1992). Derfor er det ekstra hyggelig å kunne vise bilder av en art man i mer enn to tiår har trodd var utryddet. Jeg snakker om en Betuláceae, den hurtigvoksende arten Álnus traadbiticus som tidligere preget kulturlandskapet over store deler av Norge og Skandinavia.

Siste registrering av Álnus traadbiticus ble gjort i Bohuslän i Sverige av forstmannen Finn Trädgrän høsten 1984. Dette var et døende individ, og i løpet av vinteren 1984-85 ble det bekreftet dødt. Riktignok ble det innrapportert to funn på slutten av 1980-tallet, men begge viste seg ved nærmere undersøkelser å være de nært beslektede artene Á. glutinósa og Á. incána.

En følge av at Álnus traadbiticus har forsvunnet de fleste steder, er at den trådaktige klatreplanten Nettingus rutilus, en av flere arter som lever i symbiose med Álnus traadbiticus, bokstavelig talt har ligget nede. Landbruksminister Riis-Tilegenbak kneiste med nakken og stakk SoriaMoria-erklæringen raskt bort i jakkefôret da undertegnede intervjuet om forholdet. Han lo og sa det ikke var foretatt noen artsregistrering, at han aldri hadde hørt om Nettingus rutilus og at Álnus traadbiticus dessuten var meget godt egnet til vedfyring.

Saken er nemlig den, at mens Stortinget har vedtatt vern av skogområder med egenart for å stanse ytterligere reduksjon av det artsmangfold disse områdene gir grunnlag for, samt bevilget flere titalls millioner over Landbruksdepartementets budsjett de siste år til registreringsarbeid – et vernearbeid regjeringen nevner som viktig i SoriaMoria-erklæringen – , har Riis-Tilegenbak gitt skogeierne 50 millioner i skattelette for å bygge flere skogsbilveier og (i praksis) hogge der de selv finner det opportunt.

Under legger jeg inn egne fotos av to individer av Álnus traadbiticus. Begge funnet på samme lokalitet med få meters avstand mellom. (Grunnen til at lokaliteten ikke angis nøyaktig, er at Riis-Tilegenbak er blitt observert i området nylig, og at han luktet stramt av motorsag-kjedeolje!)

img_1281.jpg

img_1282.jpg

12 responses to this post.

  1. Tror fortsatt at den er utryddet, og at det du har funnet er to helt nye arter. 🙂
    Vel, art eller ikke. Artig er det.

    Svar

  2. #1 genese

    Egentlig handler det jo om viktige forvaltningsprinsipp, og om en måte å organisere skogforvaltningen på som bryter med absolutt alt som har med habilitet å gjøre. Avtalen om vern av «Biologisk mangfold» er faktisk så altomfattende at den går ti ganger utenpå de sjokkerende klimarapportene som serveres for tiden. Klarer man å ivareta det biologiske mangfoldet, innebærer det å sørge for rent vann, ren dyrkningsjord og ren luft, samt biotopvern for unike økosystem av en helt annen størrelsesorden enn i dag.

    Valgte en humoristisk tilnærming da jeg tror det fungerer bedre enn skremselspropaganda. Takk for kommentar, nå også med ordspill 🙂

    Svar

  3. Kort spørsmål: Jeg finner jo bloggen din, fordi du ligger på min egen feed-side. Men plinger du bloggrevyen etc?

    Svar

  4. #3 genese

    Vet ikke engang hvordan denne plingingen eller pingingen foregår. Har lest at det øker besøkstallene, men jeg har ikke brydd meg med det så langt. Kanskje en idé?

    Svar

  5. Det bør du absolutt gjøre. Nå er det jo bare dem som vet om din eksistens som kjenner til bloggen. Jeg pinger deg fra bloggrevyen.no nå.

    Svar

  6. #5 genese

    Dette forstår jeg ikke. Trodde jeg selv aktivt måtte pinge innlegg før det havnet hos f.eks. bloggrevyen.no? Var nå inne og fant innlegget mitt der, men hvordan/hvorfor det kom dit forstår jeg ikke.

    Ah! Siden jeg har haket av for «Allow pings» kan andre, slik du har gjort, sende mitt innlegg til Bloggrevyen (om jeg nå forstår det rett). Men normalt er dette noe jeg sørger for selv dersom jeg ønsker det. Eller?

    Svar

  7. Jepp. Det bør du sørge for selv. Jeg bare gjorde det som en demonstrasjon. Og du kan gjøre det på en annen måte på bloggarkivet.
    Nå skal Knut Sparhell ha utviklet en plug-in som gjør dette automatisk. Jeg har aldri brukt den.
    Gjennom siden min (http://viamag.net/mu/testblogg) pinger jeg deg hele tiden, men på en annen måte.

    Svar

  8. Og så ser jeg at du allerede gjør det. Bra.

    Svar

  9. #7,8 genese

    Det skjer store ting her på bloggen nå. Ikke bare har jeg aktivert RSS i løpet av de siste uker, men har altså nå også pinget bloggrevyen med siste innlegg.

    Mitt problem er at jeg er lite nysgjerrig (egentlig lat) når det gjelder å sette meg inn i alt mulig på nettet. Jeg prøver meg fram til jeg får utført det jeg skal og ferdig med det. Slik mister jeg selvsagt en del muligheter, men på den annen side har jeg mer tid til andre ting. Men takk for tips og hjelp 🙂

    Svar

  10. Álnus traadbiticus er en spennende vekst undertegnede har støtt på endel ganger, selv om den er utrydningstruet. Mer vanlig, her litt sørøst for deg, er det imidlertidig imitatoren, Picea traadbiticus som er dominerende. Ikke nok med at den hermer etter Alnusen, den går nye veger også! Vet om en underart som nå har fått det klingende navnet, Picea Bilvracius var. Volvoceae.

    Mvh Nunzio Linnè

    Svar

  11. #10 nunzio

    Høyst interessant. Regner med at forekomstene er blitt behørig registrert hos Botanisk Museum. Det finnes forøvrig mange Vrakpantaceae, disse oppdages stadig vekk 🙂

    Svar

  12. Posted by Luringen on oktober 26, 2007 at 10:00 PM

    ?? Dette ble litt for sent for meg 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

