laks eller ørret?

Vi spiser fisk. Mye fisk. Oppdrettsfisk. Både laks og ørret. Og prisforskjellen artene mellom er ofte stor, der laksen er dyrest, så det er viktig å kunne se forskjell for ikke å bli lurt. Det er nemlig ikke alltid så lett, og særlig ikke når kun en av artene ligger i fiskedisken. Og jeg har ved et par anledninger gitt uttrykk for at jeg tror de har kommet i skade for å selge ørret til laksepris. Reaksjonen har vært som forventet, de blir like usikre som meg. Og jeg vil ikke bruke det mot dem, selv om betjeningen i butikken skal vite i og med prisforskjellen. Det skjer nemlig av og til at selv garvede laksefiskere får fisk de ikke er helt sikre på om er sjøørret (samme art som vanlig ørret) eller laks. Variasjonene er nemlig store også for den enkelte av artene. Derfor kan det være greit å vite noe om hvilke forskjeller som normalt er tilstede, slik at man kan forholde seg til et helhetlig inntrykk.

De forskjellene jeg finner mest fremtredende, og som jeg benytter til å vurdere oppdrettsfisken i disken, er kjøttfarge om fisken er skivet eller filetert. Ørreten har en klar tendens til å være skarpt rød, mens laksen er mer blekrød. Prikkenes plassering er en annen og ofte god indikator, sammen med overkjevens plassering i forhold til øyets bakkant. Mens laksen har få eller ingen prikker under midtlinjen og nede på hodet (gjellelokk), finner vi ofte det motsatte hos ørret. Videre har laks prikker kun i roten av ryggfinnen og sporden (halestjerten), mens ørreten har prikker over det meste av disse finnene. Haleroten og sporden er også en god indikator, da laksens halerot er slankere enn aurens, samt at laksens spord danner en fast V mens ørretens klapper sammen når man klemmer rundt. Når det gjelder overkjeve i forhold til øyets bakkant, går laksens overkjeve sjelden lenger bak, mens dette er mer vanlig hos ørret. Også formen på spordens bakkant er forskjellig, (laksens er tydelig innbuet mens ørretens er tilnærmet rett) men dette fungerer best som kjennetegn for villfisk da oppdrettsfiskens finner slites og deformeres i stor grad, både i oppdrett og under pakking/håndtering.

Kjenner man til to eller tre av disse ulikhetene vil man i de aller fleste tilfeller greit kunne si om man har med laks eller ørret å gjøre. Men noen ganger er det vanskelig uansett, særlig om kun en av artene ligger i disken. Jeg lister opp forskjeller i det følgende, med hva jeg legger mest vekt på (benytter du andre artsbestemmelsestegn eller har innsigelser mottar jeg gjerne en kommentar):

  • prikker på store deler av ryggfinnen og sporden hos ørret, kun ved finneroten hos laks

  • prikker ofte også under midtlinjen og nedover på hodet (gjellelokkene) hos ørret, sjelden hos laks

  • overkjeven går forbi øyets bakkant hos ørret, sjelden hos laks

  • halerota er grov og kort hos ørret, slank og lang hos laks (greit å se om begge arter ligger side om side)

  • sterkt rødlig kjøttfarge hos ørret, blekrød hos laks

  • myk og rett avskåret spord hos ørret, stivt V-formet og innbuet hos laks

Det var utseendet. Kvalitetsvurderingen går for min del i det vesentligste på gjellenes farge, som skal være friskt rød. Ut over det gjør jeg meg bare et helhetsinntrykk jeg ikke klarer å definere nærmere, selv om kjøttfare og lukt gir en pekepinn. For villfisk er kondisjonen ofte en kvalitetsindikator, der rund og feit er bra, lang og slank dårlig. Oppdrettsfisk er stor sett rund og feit, og kondisjonen er ikke til hjelp i denne sammenhengen. Kondisjonsfaktoren sier noe om forholdet mellom lengde og vekt, men ut over det skal jeg la det ligge.

 

 

11 responses to this post.

  1. Det verste jeg har sett, er merking av fisken som norsk fjellørret, og en ser det er småvokst regnbueørret…

    Syntes du hadde en flott forklaring om forskjellene i innlegget ditt. Tror ikke det skulle være nødvendig av meg å føye til antall gitter i gjellebuer, osv…, hehe….

    Ha en flott dag!

    Svar

  2. #1 nunzio

    antall gjellestaver og finnestråler fungerer greit, men det tar tid å sjekke 🙂 Det viktigste er kvaliteten på fisken man kjøper, og til tross for at det har vært avdekket dårlig vare har jeg til gode å oppleve å kjøpe dårlig fisk – eller forresten, jeg kjøpte lettsaltet torsk en gang som de ikke engang ville bydd fram på fisketorget i Bergen (torsken ska hem!).

    Svar

  3. Dette var ny kunnskap for meg. Skal lure på om jeg har blitt lurt noen ganger?

    Svar

  4. #3 genese

    Kanskje er du blitt tatt ved nesen, eller lommeboken. Man merker også smaksforskjell, og ikke minst når man raper tre timer etter middag og fremdeles får rik transmak i munnen – da har man spist laks!

    (Noe litt på siden, genese: Har forsøkt å pinge bloggrevyen med dette innlegget men får beskjed om at det ikke er noen gyldig rss-adresse? Har sendt mail til bloggrevyen men ikke mottatt svar. Vil du forsøke å pinge for å se om det går? Pinget bloggarkivet uten problemer.).

    Svar

  5. Vel, nå funket pingen i alle fall.

    Svar

  6. #5 genese

    Merkelig? Men takk skal du ha 🙂

    Svar

  7. Posted by Luringen on oktober 29, 2007 at 9:56 PM

    Jeg synes heller ikke det er lett å se forskjell på bollene, eller puddingen for den saks skyld.

    Svar

  8. #7 Luringen

    Enig. Bollene har jo nesten ikke finner, og puddinger er bare puddinger, liksom 😛

    Svar

  9. Posted by Luringen on oktober 31, 2007 at 9:36 PM

    For ikke å snakke om joikakakene, begynner å mistenke de for å ikke inneholde fisk i det hele tatt. Har du hørt?

    Svar

  10. #9 Luringen

    Joika blir rein gambling 😛

    Svar

  11. Posted by Luringen on november 1, 2007 at 9:13 PM

    Fort hjort

    Svar

Legg igjen en kommentar

