er sunnhet kjedelig?

Av og til lurer jeg på hvorfor mange funksjonsfriske mennesker, med det hav av muligheter bevegelsesfrihet åpner for, i betydelig grad velger fysisk sett passive fritidsaktiviteter? Jeg tenker dette må fortone seg merkelig, til og med irriterende, for de som grunnet ulike handikap ikke kan velge. Eller kanskje det gir en trøst å se at vi funksjonsfriske også i stor grad velger passive aktiviteter, der baken er kroppens mest anvendte del? Nei, jeg tror de rister på hodet og ler av oss.

Selv om det å krølle beina oppunder seg i godstolen og åpne en roman gir viktige følelser av ro, behag og trivsel, gjerne med kaffekoppen eller vinglasset og luende t-lys på bordet ved siden av, blir timene på baken i det store og hele for mange. For det står en stol foran PC’n også, og foran TV’n. Og kanskje, om man lider av… rutomani, går mange timer i uken med til å bøye hodet over kryssord og sudoku. Kryssord er forresten en ting, det kan man lære noe av. Verre er det med sudoku, en evig runddans med tallene 1-9. Nyttig eller unyttig, vi sitter og timene går.

Meningsfylt eller meningsløst – blogging, kryssord, bridge, sjakk, bøker eller hva det måtte være – altfor mange av oss, og befolkningen sett under ett, velger i for stor grad kroppspassive aktiviteter. Og selv om mange velger aktiviteter som gjør dem kloke og smarte, er det verken klokt eller smart å nedprioritere kroppslig aktivitet. Paradokset er at vi vet dette, har hørt det tusen ganger, men likevel rammes flere og flere av såkalte livsstilssykdommer. Matkvalitet og matinntak står ikke i noe godt forhold til energien vi trenger og forbrenner ved kroppspassiv tilværelse.

Men hva er det som får så mange av oss til å velge en makelig anlagt tilværelse, mot bedre vitende? Visst er markedsaktørene dyktige i å produsere spill og programvare som fanger både liten og stor, så det å fylle tiden med kroppspassiv underholdning er blitt det enkleste av alt. Men er vi også i ferd med å utvikle en ubevissthet, tross mye informasjon, om hvilke verdier knyttet til kroppsaktivitet som skvises? Fordekker et enormt tilbud av kroppspassive aktiviteter valgmuligheten mellom passiv og aktiv fritid? Eller er vi så proppet av gode råd om hva som er sunt og usunt at vi fortrenger fornuften i en slags protest?

Jeg burde ikke gjøre det, men jeg ler ofte av måten livsstils- og kostholdseksperter presenterer sine råd på. De er – naturlig nok – svært alvorlige bak TV-ruten når de leser statistikken over hjerte- og karsykdommer og diabetes II, og når de forteller oss om problemet med høy andel overvektige, om farlig høyt sukker- og saltinntak, osv. Og de er – dessverre – like alvorlige når de gir råd om endret livsstil og løsninger. Pedagogisk sett blir dette så talentløst framført at de like gjerne kunne snakket om gråsteinens rolle som sitteunderlag i nyere tid!

Skal man nå fram med råd om gode løsninger på sunnere livsstil, bør aktivitetene framstilles med glede og entusiasme. Ikke et pålegg fra et strengt og medlidende ansikt om noe man (dessverre) MÅ, men aktiviteter man får lyst til å prøve etter å ha lyttet til presentasjonen. Det å signalisere at sunn livsstil er krevende og dønn kjedelig tror jeg fungerer dårlig. Det å signalisere at sunn mat er smaksfattig og lite spennende, får oss ikke til å løpe og kjøpe mer frukt og grønt. Både voksne og barn velger helst fra øverste hylle, og derfor er det viktig at sunne produkter (vaner) har tiltalende innpakning for å synes og friste.

5 responses to this post.

  1. Huff. Og her sitter jeg og leser phalloides. Kunne vært på løpetur

    Svar

  2. Genese.

    «litt av hvert» er så springende angående ulike tema og seriøsitet at den godkjennes som trim 🙂

    Grunnen til at jeg kommer meg ut er hobbyene foto og fiske. Jeg er aldri i skog og fjell kun for trimmens skyld, men fordi jeg har noe morsomt og interessant å gjøre. Lystbetont aktivitet er stikkordet, så blir trimmen som en kjærkommen bonus.

    Svar

  3. Posted by Luringen on november 23, 2007 at 9:40 PM

    Jeg er dypt uenig her jeg sitter, for jeg er særdeles aktiv; jeg kan knipe begge rumpeballer sammen, jeg kan knipe kun høyre, og kun venstre, og jeg kan knipe noe annet. Og så sitter jeg også delvis på noe annet. Jeg sitter OG vokter med andre ord. Kan vel nesten kalle det en jobb. Jepp, jeg er både dagvakt og nattevakt 🙂

    Men heilt alvorlig -.nei forresten det klarer jeg visst ikke. ..i dag.

    Svar

  4. Luringen.

    Når du sier det er det faktisk mulig å trimme også i sittestilling. Men en ting er jeg sikker på, hadde PCer kun vært å få som dashboard på tredemøller og ergometersykler, ville mange av oss hatt kondisjon som en sherpa. Hvilken tanke – hvilken ide!

    Svar

  5. Posted by Luringen on november 23, 2007 at 10:07 PM

    Bare sett i gang, jeg kjøpern!

    Svar

Legg igjen en kommentar

