WCC

Det handler om tid, om minner, om endring, om glede som skapes for og sammen med et barn ved bruk av fantasi og enkle hjelpemidler. Det handler om det motsatte av dagens shoppe-hysteri, fråtseri og forsøk på å kjøpe glede. Kjøpe seg fri fra egen kreativitet og bruk av tid og tanker på å lage gaver og gleder til de man er glad i. Det handler om advent og dagene fram til vintersolverv og fest. Om en annerledestid, der tankene mer enn ellers i året går til slekt og venner. Der godhetens tanke gis bedre spillerom enn ellers i travle hverdager. For enten man har en kristen tro eller ikke, påvirkes de fleste mentalt av førjul og julehøytid.

Mange har et vanskelig forhold til julen. For mange er julen den tyngste tid på året, og ventetiden er ensbetydende med psykiske problem og depresjon. Det er en ublid tanke å ta inn over seg for de som vokser og vokste opp i gode og trygge hjem. Ingen annen tid på året framstår forskjellene mellom de som føler trygghet og de som føler frykt i sitt eget hjem større. Julen handler også om urett og forsømte barn. Om barn av rusmisbrukere og overgripere. Om en fest der barns trygghet ofres for voksenfestens grenseløse selvopptatthet. Jeg sender alle disse mine varmeste tanker og håper de får oppleve øyeblikk og dager med ro og indre fred gjennom en lang desembermåned. Håper de evner å skape en bedre jul for sine barn, og at de gjennom det selv kan finne en etterlengtet glede og ro. Finne stemningen som tidligere for dem bare eksisterte som et savn.

Det er når adventtiden begynner jeg først treffes av slike tanker. De er der også ellers i året, man leser jo aviser og følger nyhetsbildet. Men advent og jul skaper kontrast som forsterker tanker og følelser. Skaper større fokus, som for meg topper seg når hjemmet er pyntet, treet er pyntet, bakst og mat for julen er i hus. Det øyeblikket jeg stikker i kontakten til juletrebelysningen på kvelden lille juleaften og alt er klart, fylles jeg helt opp i kropp og tanke av søtt og surt. En ball av gode minner og velvære – som er punktert med stikk av vemod. Gjennom noen lange minutt, en time eller to, preges både tanker og bevegelser av hverandre. Ikke urytmisk, men på et vis innadvendt nølende. Og jeg liker de timene, selv om jeg blir litt nummen. Føler større takknemlighet for at jeg som barn selv fikk oppleve julen som god og tradisjonsrik – forutsigbar. Og tristhet på vegne av de som blir og ble frastjålet barndommens jul.

Kanskje kan bildet jeg har oppsummeres med WorkingClassCalendar. En stor, rund og god potet som er pigget med svovel og smerte. Smerte som bevisstgjøres og fjernes, én for én, fram til julekvelden. Med vennlige ord og handlinger – varme og empatiske tanker – skal piggene fjernes og sinnet lutres. Ja, jeg vet WCC ser litt billig og puslete ut i vår fargesprakende tid av dyrt juggel og glitter, men den rommer tanker og kvaliteter som de bugnende butikkhyllene mangler. Det handler om ytre og indre. Det handler om vesentlig og uvesentlig. Det handler om noe så vanskelig som bevissthet.

potetkalender.jpg

Og med disse ord ønsker jeg alle en riktig god advent!

One response to this post.

  1. Og, takk det samme. Jeg kan underskrive på at julen er en vanskelig tid for mange.

    Svar

Legg igjen en kommentar

