so long!

Da jeg våknet i dag gikk jeg til vinduet for å se etter en sky. Det er en slik dag, en slik periode i livet, da himmelen kler skyer. Men de fantes ikke. Bare en blå hvelving i vintermatt akvarell. Og da jeg slo blikket ned, noe som faller meg altfor lett i disse dager, elvspeil4.jpgsto løvtrærne lubne av hvite, lange rimnåler. Lubne og gnistrende smilte de mot meg, og jeg evnet ikke å smile tilbake. Trakk gardinene for og stengte skjønnheten ute. Fordi den smertet ved ikke å la meg ta del. Den kunne ikke nå meg i dag, skjønnheten. Slik det var i går og de siste dager. Slik er livet når tankene ikke slipper lyset inn.

Jeg skremmes ikke det minste av Mørksinn og Avmakt. Det er to gamle følgesvenner som stikker innom av og til. Trofaste som få og krevende ved sin tilstedeværelse. De kjenner meg og vet når jeg er mest sårbar. Da slår de til – hardt! Før kjempet jeg imot. Sto der naken med mitt tannløse sverd og ville jage bort. Men de vant, hver gang. De vant alle kampene. Så etter hvert fant jeg ut at det mest rasjonelle var å la dem få sine tilmålte perioder. Jeg la sverdet ned og lot skjønnheten og viljen slukne. La meg på vent, som vinterknoppene under rimnålene. På vent, slik det er nå.

For få dager siden skrev jeg en post som moret mange lesere. Og det moret meg å skrive innlegget og lese kommentarene. Men min latter hadde ikke rett fundament. Den ble kort og kunstig. Satte seg i vrangstrupen så snart jeg ville slippe den løs. Det var merkelig. En paradoksal og ytterst kontrastrik opplevelse. Og slik er det, slik er jeg, når det skumrer i sinn. Jeg klarer tidvis å finne ord og skape noe, men produktet kler ikke mitt sinn og min hverdag. Ordene er ikke meg, og de bidrar bare til å avdekke motsetninger. Etterlater meg i en ubeskrivelig modus av fjernhet overfor meg selv. En motbydelig, dualistisk virkelighet. Jeg tror jeg vil bruke ordet eufori i mangel av noe dekkende. Brokker av oppstemt, psykedelisk velvære som næres av mørket. Igjen et paradoks blant tusen andre.

_____________

Jeg har kommentert lite den senere tid. Har hentet fram via feeden og lest mine favoritter, men uten å kunne by på noe. Det beklager jeg. Kanskje jeg kommer sterkere tilbake. Men inntil da får det bli som det blir. “litt av hvert” vil trolig ikke bli oppdatert på en stund. Jeg kommer sikkert til å skrive mye i tiden framover, jeg gjør alltid det når det kniper, men ikke til bloggen. Det blir PC’n og meg og en dertil egnet mappe.

Jeg skulle gjerne lagt ut en fin tekst og noen vakre, ferske vinterbilder som julehilsen. Det var tanken. Men jeg klarer ikke – ikke nå. Evner ikke å komme meg ut. Jeg benytter derfor muligheten til å ønske dere alle en fin julehøytid og et innholdsrikt og spennende 2008. Jeg legger ved link til et tidligere innlegg med vinterbilde og håper det formidler den positive stemning dere alle fortjener. Hilser god jul og godt nytt år med hevet labb. So long 😉

8 responses to this post.

  1. «Men min latter hadde ikke rett fundament»….

    Jepp…. Det er tid for metamorfose…

    …Kull blir hardt under trykk…

    Slår deg på skuldra og sier tvi,tvi! -Vet du er forberedt…

    Vi treffes litt lengre fremme på vegen…!

    Mvh Nunzio

    Svar

  2. Nunzio.

    Det å ha Fanden til bords er ingen fornøyelig opplevelse, snarere en tålmodighetsprøve, og kanskje er det vel storhjertet av meg å be ham sitte. Men jeg velger å gjøre det slik. Og det skal han ha; han etterlater meg aldri tomhendt når han går. Jeg lærer alltid ett og annet om meg selv og livet som sådan. Men han suger!

    Takker for dine ord.

    Svar

  3. Heisann venne…. Vil bare si at selv når det er mørkest rundt deg, så vit at uten lyset ville ikke mørket eksistert…. Og det vil komme, igjen og igjen, dette lyset…. Og skjønnheten vil atter engang vise seg, også i mentale bilder….

    Håper det snart vil gløtte frem sol i ditt indre, og at julen ringer vakrere enn noengang i dine ører.

    Go jul til deg og dine, Phalloides……

    Varme juleklemmer Yetien…..

    Svar

  4. Yetien.

    Takk for ord og hilsen, det hjelper. Det er tristest for de rundt meg. Jeg har tuslet i mørket så mye at jeg ikke lenger er mørkredd. Et gedigent ubehag, ja, men det er en del av meg og mitt liv. Dog, en klem har jeg å gi 😉

    Svar

  5. Dette var triste greier. Men jeg regner med at du kommer sterkt tilbake. God jul til deg, og frisk mot utover på nyåret. 🙂

    Svar

  6. Genese.

    Vi sliter alle med vårt fra tid til annen – Storm og Stille. Takk for hilsen og kos deg med dine gjennom høytiden 🙂

    Svar

  7. Posted by Mathias2 on desember 23, 2007 at 11:41 PM

    Dette er egentlig ganske merkelig. Du med dine flotte bilder, dine fine og tidvis vare naturskildringer har da alle muligheter til å få den roen og freden i sinnet som slike opplevelser gir. Det er i alle fall slik jeg opplever naturen. Den gir meg en enorm ro i sinnet og sjelen. Tenk deg å sitte med ryggen mot det gamle fyret på Runde en tropenatt i juli og se utover havet mot Island når havet ligger som golvlakk utover. Se på fiskebåter og fraktbåter som glir forbi og høre selen på skjæret nedenfor stupe i vannet. Eller å slite seg opp i steinur mot skaret av Storstyggsvånådalen vest om Snøhetta og plutselig oppdage ferske spor etter jerv på snøfonna en går inn på. Slikt gir meg en uendelig ro i kroppen, og blåser vekk alle mørke tanker.

    Svar

  8. Mathias2

    Du sier noe. Motsetninger er det nok av i denne skrotten, og de slår like hardt begge veier – fra det stemningsfulle og vâre til det dunkle og vâre. Vârheten er alltid tilstede, men med ulike fortegn. Jeg innbiller meg at det må være slik – for meg. At det er disse kontrastene i sinnet som styrker alle følelser, også de beste.

    Du beskriver her selv vakkert ulike opplevelser. Hold godt fast ved dem og bruk dem for alt de er verd. Selv håper jeg å finne igjen humør og livsvilje slik at jeg kan forberede meg på å ta imot våren aktivt når den kommer igjen.

    Svar

Legg igjen en kommentar

