valgfrihet

St. Valentin ble fengslet og dømt til døden fordi han ikke ville fornekte sin gud. Derav Valentinsdagen 14. februar, datoen han ble henrettet. Noen vil mene han døde for en god sak, andre er vel også her tvilende.

14. februar i 2008, på St. Valentins dag, er det Tomgangsaksjon. Aksjonen er utvilsomt ment som en god sak, og jeg håper det går aksjonistene bedre enn det gikk St. Valentin. Men jeg ville i hvert fall ikke sluppet barnet mitt ut på jakt etter bilister med bilen på tomgang, da jeg anser bilister med nedrimete og nedduggete vinduer som livsfarlige!

Dette er et slikt tilfelle da en bilist må bryte en lov uansett hva h*n gjør. Det er ulovlig å kjøre med urene ruter, og det er ulovlig å la bilen gå på tomgang. Så får det bli opp til den enkelte hva h*n velger, 1) risikere bot for å la bilen gå på tomgang, eller 2) risikere straff for å ha kjørt på et menneske grunnet dårlig sikt gjennom rutene. Valgfrihet kaller man slikt.

4 responses to this post.

  1. Praktisk og fornuftig tilnærming kalles slikt.

    Svar

  2. Posted by Luringen on februar 16, 2008 at 10:10 AM

    Selv, som den Luringen jeg er, starter jeg bilen og lar den gå mens jeg skraper rutene, som regel er bilen da passe kjørbar inn jeg har fått unger og pakk inn i bilen 🙂

    Disse lovene må vi ta som det passer seg noen ganger, jeg har ikke varmetråder i bakruta, om jeg ikke starter opp kan jeg la vær å se i sladrespeilet i alle fall!

    Svar

  3. FRR

    Man må klø seg litt på den ømme flekken i nakken av og til – liksom noe som ike harmonerer helt. Gode intensjoner fører ofte til mye rart 😉

    Svar

  4. Luringen.

    Tror faktisk ikke disse lovene gjelder for luringer – de vet alltid best, og alle vet det 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

