lyden av stillhet

Det finnes lyder som smører menneskesinnet smidig og varlig. Lyder som fyller både hode og kropp på en så behagelig måte at det beruser. Som lyden av dempet sus fra en robåt som glir sakte gjennom stille vann. Små drypp fra et åreblad. Sakteflytende elvevann som slikker fuktig rundt slåttestarr ved bredden. Eller en katt som maler fornøyd i fanget. Lune og gode lyder. Lyden av ro.

Det finnes også en hvisken i naturen. Lyder så vare og fjærlette at de konkurrerer med selve stillheten. De som har hørt løv falle på gress, eller snøfnugg falle i vann, vet hva slik hvisken er. De som har vært helt avslappet der ute, alene og balansert i kropp og sinn, har opplevd naturens fineste åndedrett. Så varsomme, så dyssende og så salvende er slike øyeblikk, at de påvirker ens eget åndedrett og puls. Det er lyden av stillhet.

 

En knopp som er ved å briste, eller en bregne som står ladet og klar til å rulle seg ut, har også en slags lyd. En imaginær lyd. Det bor så mye kraft og spenst i disse “fødslene”, i disse formene og forventningene til det som skal skje om litt, at man tror man hører endringene skje. Det er vårens og forsommerens tause lyder av forventning. En tilbakeholdt kåtskap i form og farge. Jeg tror jeg vil kalle det lyden av forventning. Lyden av pur glede.

Jeg vet ikke om jeg hørte den lille sommerfuglen lande på blåbærlyngen i mai. Jeg lå der i lyngen med kameraet i handa, musende stille. Skulle fotografere en grønnvinge med duggdråper på vingen. Så flyttet den seg, bare en desimeter. En desimeter nærmere meg. Landet bare en halvmeter fra meg. Landet så forsiktig at jeg bare tror jeg kunne høre det. Og så kunne jeg se den like inn i øyet gjennom macroobjektivet. Så vever og vakker en varelse. Så kostelig et øyeblikk. Jeg tror det var lyden av skjønnhet jeg hørte.

Endelig skal jeg forsøke å beskrive den ultimate lyden der ute. Hva kan den by på, og hvor finnes den? Det må være noe høyst sjeldent og verdifullt, for hva kan egentlig toppe lyden av ro, lyden av stillhet, lyden av pur glede og lyden av skjønnhet? Jo, jeg skal fortelle. Fortelle om øyeblikket da min datter ble født, og min datterdatter. De første minuttene ved sengen når fødslene var vel over. Blikkene og stillheten. Mor og barn i sengen på fødestuen. Så kostelig. Så overveldende. Så stilt men likevel så berusende støyfylt – inni hodet og kroppen. Det var lyden av kjærlighet. Lyden av lykke. Så sjelden at den må deles med de nærmeste for å nå helt inn.

15 responses to this post.

  1. Så vakkert beskrevet! Du er så nærværende i det du skriver!
    Jeg synes saksofonisten Jan Garbarek har beskrevet det godt;

    «Stillheten er alle tings begynnelse. Stillheten er som et hvitt lerret. Den kan være en trussel eller en invitasjon, avhengig av hvordan du befinner deg i forhold til deg selv. Noen får angst av stillheten, andre vil gjerne kaste seg ut i den. Jeg vil helst la den være i fred.”

    Svar

  2. ps –
    og grønnvingen er bare nydelig, perfekt og med øyekontakt.
    Jeg tror faktisk den smiler til deg 😉

    Svar

  3. Randi.

    Glad du likte det. Takk for oppmuntrende kommentar 🙂
    Både grønnvinger og gullvinger tilhører gruppen blåvinger, som en kuriositet 😉

    Svar

  4. Her er jeg enig med Randi. Dette var lesning, og bilder, til sjelefred, – og ettertanke. Takk.

    Svar

  5. red.

    Du skal selv ha takk for ord som varmer 🙂

    Svar

  6. Dette var sterkt… Mange ganger hører jeg lyden av stillhet. Noen ganger er den så intens at den blir overdøvende… Utrolig godt skrevet, et ekte Phalloidesprodukt….

    Hils henne på bildet fra undertegnede, og si det står bra til her..

    Mvh Nunz.

    Svar

  7. Nunzio.

    Takk, takk. Tenkte vel kanskje det traff noe i deg. Vi kjenner hverandre kun gjennom bloggene våre, men det er nok til at jeg føler vi har noen strenger som vibrerer i samme toneleie. Strenger både for dur og moll.

    Jo takk, jeg skal hilse. Det vet jeg hun vil sette pris på 🙂

    Svar

  8. Godt å lese slike tanker. Det minner en på det som er vitkig i livet.

    Svar

  9. tordenhill.

    Glad for å høre at ordene fant deg.
    Ha en fin helg 🙂

    Svar

  10. Både grønnvinger og gullvinger tilhører gruppen blåvinger, som en kuriositet

    Sånne kuriositeter elsker jeg 😀 TAKK!!

    Svar

  11. Posted by vibeke on juni 21, 2008 at 7:55 PM

    Det er det deiligste – de lydene vi knapt kan høre, men bare oppleve med vårt eget hjerte og vårt eget sinn. Og så står vi der inne i skogen, og etter hvert kommer lydene til oss – et kvirrevitt her og et koko der, det stille klukket fra en bekk, det knapt hørbare når du setter foten på mose.
    Nydelig tekst – og så vakkert når du skriver «lyden av kjærlighet». I vårt litt for travle samfunn er det viktig å sette seg ned å finne fram til de gode lydene.

    Svar

  12. vibeke.

    Takk for hyggelig kommentar.
    Kanskje denne såkalte travelheten i det store og hele er et selvbedrag, og med en kostnad som er urimelig høy.

    Svar

  13. […] Les mer: phalloides […]

    Svar

  14. I flere år på rad var jeg på tidagersretretter på forsommeren. Det var med andre ord ti dager i nesten full stillhet – når det kom til samtaler mennesker i mellom.

    Jeg brukte å gå en runde i fjellet der vi var, og på ett sted krydde det av grønnvinger. Som regel satte jeg meg stille ned og bare var der i lange perioder av gangen.

    Det var forunderlig og fint å se denne koblingen av stillhet og grønnvinger i denne posten, for jeg har liksom tenkt at det var mitt private, lille bilde på stillhet. Også fikk jeg dette bilde av en grønnvinge med øyenkontakt, og det kjennes som en hilsen også til meg! 🙂

    Svar

  15. Beate.

    Det var et artig sammentreff av opplevelser. Stillheten blir snart det kosteligste vi har. Det durer og støyer overalt.

    Ha en god uke 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

