en majestet

Den svenske biologen Carl von Linné, oppkalte Apollosommerfuglen (Parnassius apollo) etter guden Apollon. Apollon, sønn av Zevs og Leto, var gud for blant annet poesi og musikk, og de som har sett den store, hvite apollosommerfuglens karakteristiske og lett elegante glideflukt, vil kunne nikke anerkjennende til Linnés navnevalg. Den har noe forfinet ved seg, og jeg kommer aldri til å glemme mitt første møte med denne majesteten. Det var frydefullt. Apollosommerfuglen er stor og vakker. Med vingespenn på 70-90mm., ruver den godt blant sine tallrike artsfrender.

Tidligere kunne mange nyte synet av apollosommerfuglen. Da fantes gode bestander flere steder lengst sør i landet. Og foruten den sørlige kyststripen, opp langs begge sider av Oslofjorden. Apolloen døde ut på disse stedene fra 1900-1960 og finnes nå spredte steder i innlandet (Telemark, Buskerud, Oppland). Man tror sur nedbør kan være hovedårsaken til at apolloen har forsvunnet fra de sørligste områdene. Beiting fra sau, blant annet på rosenrot som larvene vokser på, samt bergknapparter og smørbukk, kan også være en viktig faktor. Myndighetene fredet apolloen i 1989, men uten at det gis biotopvern, som også inkluderer støtte til vedlikehold av blomsterrike kulturenger, blir det ganske meningsløst.

På blomsterenger i bratte, sørvendte skråninger, suger de nektar fra rødknapp og tistel. Planter som er populære for både humler, biller og flere sommerfuglarter, som neslesommerfuglen. Og det var hva jeg forventet å finne, da kona og jeg nylig testet ankler og hælsener i bratta. Et yrende insektliv av smått og stort. Og vi fant. En vakker engringvinge. Massevis av små møll, humler, bier, veps og lus. Neslesommerfugl og flere slag blåvinger og målere. Det klikket jevnt og trutt i lukkeren på speilrefleksen, og snart var ett av minnekortene fylt opp. Det var tid for kaffepause og skifte av minnekort.

Nå skal jeg ikke påstå at kona og jeg ble sittende i skygge flere minutter da majesteten kom seilende over oss, men den var stor. Og glideflukten levnet ingen tvil, selv om vi slett ikke hadde forventet å finne apolloen der. Jeg tror ikke den har vært registrert på denne lokaliteten tidligere, og det ga faktisk et kick. Og som velvilligheten selv, landet apolloen på en rødknapp og rullet ut den lange snabelen. Det var tid for nektar, og mer fotografering. At jeg der og da oppdaget en svalestjert i samme blomsterenga, ga meg det vanvittige valg å finne ut hvilken av de to jeg skulle følge.

Tenk å plutselig, helt uventet, ha to av våre største og vakreste sommerfugler innen synsvidde. Det var nesten uvirkelig, siden jeg har drevet fotojakt på begge i flere år, og uten særlig hell. Og lykkeligvis valgte jeg rett. Svalestjerten flagret av sted ganske snart, og vi så ikke mer til den. Men apolloen fikk jeg mange bilder av, før den også mett og fornøyd skrudde seg opp mot tretoppene og ut av syne. Det ble en gedigen opplevelse. Et evig minne og et foreviget minne. Særlig komisk var det å se apolloen spise tilsynelatende uforstyrret, til tross for at ei åkerhumle og ei flue slo seg ned på sommerfuglens vinger. Det sier også litt om størrelsen på majesteten.

10 responses to this post.

  1. Så vakker – likte særlig bildet nummer fire – hvor den liksom ligger i glideflukt 😉
    Ikke ante jeg at vi hadde en fredet sommerfugl heller, og at den var så stor!
    Som vanlig en lærerik og vakker post, takk!!

    Svar

  2. Randi.

    Hei, og takk for kommentaren 🙂
    Det blir mye insektfotografering for tiden. Og blant alle småtassene, også de fleste sommerfuglene vi har, ga det en merkelig følelse å ikke kunne gå for nær. Problemet med macrofoto (150 mm) er ofte det motsatte; å komme nær nok uten å skremme objektet bort. Etter å ha fotografert krabbeedderkopper, bladlus og små fluer på 5-10 mm, fortonet apolloen seg som en gigant. Stor opplevelse i og med at, som nevnt, apolloen ikke har vært registrert på lokaliteten tidligere.

    Svar

  3. Igjen: Nydelige bilder, og ny kunnskap. Du skaper med bloggen din

    Svar

  4. frr.

    Takk for oppløftende ord 🙂

    Svar

  5. Fin post med flotte bilder.
    Den sommerfuglen var svær, ja!
    Har nettopp sett en fransk film som heter «The butterfly»
    Den handler om ei jente på 8 som blir med en nabo på sommerfugl-jakt.
    De er egentlig ute etter en sommerfugl som heter Isabella, men mener å huske at de fanger en apollo også.

    Fin familiefilm 🙂 Vi lånte den på biblioteket faktisk. Det minner meg om at den må leveres igjen i morgen, hehe:-)

    Svar

  6. tordenlill.

    Den filmen har jeg også sett for en god tid tilbake. Fin film. Mener å huske at denne mannen hadde mistet sin kone eller kjæreste, at hun også het Isabella, og at søkenen etter sommerfuglen for ham hadde en dobbel hensikt.

    Takk igjen for kommentar 🙂

    Svar

  7. Posted by siri on juli 10, 2008 at 9:24 PM

    Her har du tatt masse flotte bilder av en sommerfugl som var veldig fin. Ser at den liker tistel, det er jo et poeng og ta med seg. Har ikke sett denne typen før, men det er vel en av mange siden det finnes ganske mange typer.

    Flott! 🙂

    Svar

  8. Posted by Selsius on juli 10, 2008 at 9:26 PM

    Ikke skjønner jeg hvorfor jeg plutselig ble heten Siri? Det var merkelige greier?

    Hehe…

    Svar

  9. Posted by selsius on juli 10, 2008 at 9:36 PM

    Det som skjedde var at jeg ble utlogget fra wp utenom at jeg gjorde det selv, da velges et vilkårlig navn virker det som? Noe jeg ikke var oppmerksom på da jeg postet innlegget. Beklager at det ble litt ro der.

    Svar

  10. (siri) selsius.

    Det spesielle med apolloen, bortsett fra størrelsen, er at den er ganske sjelden. Den stiller særlige krav til levested, og larvene krever sukkulenter. Men, med godt tålmod og litt hell finner du den noen steder i landet. Tistel og rødknapp er populære nektarkilder.

    Takk for kommentar(er) 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

