frukt-kjøtt

Hvor mye kjøtt spiser en vegetarianer per år? Det kom jeg til å tenke på da jeg siklende grabbet til meg en mørkerød, lekker plomme her forleden dag. Kona hadde kjøpt en plastboks med plommer i en av våre kjedebutikker, litt godt å maule på foran TV’n.

Som vanlig tok jeg en kikk på frukten. Rullet den mellom fingrene og så etter ytre tegn på skader. Den så helt super ut – nesten? Skinnet var intakt og uten så mye som en skurv. Men det var noe med hullet der stilken hadde sittet. Det var halvfylt med noe “bøss”. I og med at jeg ikke fikk pirket det ut, satte jeg neglene i og delte plommen ved stilkhullet for å komme til.

Den var vakker, for så vidt, larven som stakk hodet fram for å se hvem som kom på besøk. Kravlet riktig livlig omkring i fruktkjøttet. Og så ble det ikke plommekos foran TV’n likevel. Kanskje hadde jeg tatt den ene plommen som inneholdt en larve, og at alle de andre var frie for parasitter. Men det hjalp ikke. Appetitten var med ett fraværende.

Hvor mange insektlarver og -egg vi får i oss årlig ved å spise bær, frukt og rå grønnsaker, er umulig å vite. Men at det er minst et par håndfuller, er jeg ganske sikker på. Og hvorfor ikke? Sjansen for at krypene skader oss er mikroskopisk. Langt mindre enn faren for å få helseskader av sprøytemidler, konserveringsmidler og ulike tilsettingsstoffer.

Noen spiser kjøtt med grønnsaker til. Andre spiser grønnsaker med kjøtt i. Slik er det bare. Bånn appetitt!

7 responses to this post.

  1. oi oi oi, den der hadde det fint, ja:-)
    Skjønner godt at matlysten forsvant der og da!

    Svar

  2. tordenlill.

    Er egentlig ikke veldig kresen av meg, men… 😉

    Svar

  3. Det kalles protein tilskudd 😉

    Svar

  4. Randi.

    Jepp – 5 om dagen 🙂

    Svar

  5. Uff, det var da noe å bli påminnet om 🙂

    Vi i familien spiste aldri hermetisk torskerogn etter at mamma fant en diger feit mark i boksen. Det sitter liksom i ennå.

    Ha en flott sommer!

    Svar

  6. En diger feit mark i buksen – ææsj!
    Ser vi har vært og kommentert hos hverandre samtidig. Det var merkelig, det er ganske lenge siden sist.

    Nyt sommeren du også, sammen med dine 🙂

    Svar

  7. hehe, det er nok usynlige bånd-bånding? mellom oss skal du se, mark i buksa du 😛

    hehe, artig skrue er du 😀

    Svar

Legg igjen en kommentar

