sjelden bille?

Spenn deg fast, for her kommer noe du trolig ikke har sett. Eksklusivt på “litt av hvert”. I går kveld kom jeg over et monster av en bille da jeg var ute på fototur i skogen. Tipper den målte 40-45mm, pluss antenner. Et individ av de største billene vi har. Den er sjelden i Norge og rødlistet i kategorien CR  (kritisk truet). Kun tre registreringer er gjort etter 1945, og kun to registreringer i nyere tid, begge i Aust-Agder: Risør/Barmen i år 2000, og Arendal sentrum i 2003. Det tredje og eldste funnet ble gjort i Telemark, trolig lengst sør, nær kysten, som de andre. Det gjør mitt møte med krabaten den 9.juli 2008 særdeles interessant. At funnet skjer i innlandet, øker også muligheten for at flere individer lever i våre store skoger og hogstfelt her sørpå.

Garveren (Prionus coriarius) tilhører familien trebukker (Cerambycidae) og lever i områder med døde trær hvor larvene kan vokse, som i et gammelt hogstfelt hvor jeg fant den. Larvene forpupper seg nedi jorden. Sørover i Europa, hvor billen finnes mer utbredt, er det anslått en utviklingstid på 3 år fram til voksent insekt. Om syklusen er den samme her lenger nord, vet man ikke.


Jeg må vel innrømme at jeg er en smule skeptisk til offisielle registreringer av flora og fauna generelt. Jeg har fartet en del i skog og mark og alltid vært observant på det som vokser og rører seg, og ved et par tilfeller 13-14 år tilbake, rapporterte jeg observasjoner (Bø kommune, Telemark) til Zoologisk Museum. Først av rødglente i 1994, så av blomkålsopp i 1995 (dukker opp sporadisk i furuskog langs kysten nord til Trøndelag). Sistnevnte innrapportering ble gjort etter oppfordring fra en lærer jeg da hadde ved høyskolen, og som underviste i lav, moser, sopp, med mer. Dette nevnte jeg også i mitt brev til Zoologisk Museum. Men begge observasjonene ble underkjent. Siden den gang har jeg sett mangt og mye, men jeg rapporterer ikke lenger inn. Og kanskje er jeg ikke alene om å ha opplevd avvisning. Av den grunn kan det hende mange observasjoner går tapt, og at artsregistrene ikke er så utfyllende som de kunne vært. Og skyldes dette en eller få skeptiske fagidioter, har de gjort mer skade enn gagn. Nå er det imidlertid enklere å dokumentere funn, ved at de fleste har med seg kamera overalt, enten i form av små, digitale lommekamera, eller også mobilkamera. Men for observasjoner av for eksempel rovfugl, vil man bare unntaksvis kunne underbygge en innrapportering med fotos.

Det er nok også slik at mange ser sjeldenheter uten å vite hva de ser. Da vil det heller ikke komme rapporteringer inn til registrene. Dette er det selvsagt vanskelig å endre på, da både interesse for småkryp, blomster og natur i ett og alt, er en forutsetning. Noe kunnskap og masse nysgjerrighet, er nær sagt en nødvendighet. Men som nevnt ovenfor holder heller ikke det alltid. Tror vel likevel dette har endret seg det siste tiåret, så jeg får vel gjøre et forsøk igjen med gigant-billen. Jeg skal også ta et forbehold om hvorvidt billen jeg så faktisk er en Prionus coriarius. Sant og si er det ikke mange å velge mellom på den størrelsen og med et slikt utseende, men naturen skjuler mange dobbeltgjengere. Men jeg er 99% sikker.

OPPDATERING OG RETTELSE:

Jeg var 99% sikker. Dette var nummer 100. Billa er en Vever (Lamia textor). Jeg la ut bilde av billa på foto.no og fikk vite at det høyst sannsynlig er en Vever. Beklager feilen, men det er ofte små nyanser som skiller artene fra hverandre. Her er Garveren.

13 responses to this post.

  1. Det som imponerer meg mest er at du vet hva du ser, alltid!! Du må ha et utrolig øye for detaljer og klassifisering.
    Jeg så tilsvarende biller da jeg var i New Mexico nylig, i ørkenlandskapet -men det er en god del gamle, nedfallne trær der. Mulig det var en annen type, de lignet mye (det er det jo forsåvidt mange som gjør!)Selvsagt så jeg det var en svart bille – stor også og med følehorn og sånt… men derfra til at rødlisten plinget nedi hodet mitt 😆
    Så derfor lurer jeg, er rødlisten lesestoffet du tar med på nattevakt?

    Svar

  2. Randi.

    Skulle ønske du hadde rett. Noen ganger vet jeg hva jeg ser. Når jeg ikke vet, blir det spennende jobb med artsbestemmelse når jeg kommer hjem. Denne billen hadde jeg aldri sett før, og slikt er artig å finne ut av. På den måten blir fotograferingen også en kilde til litt læring om annet enn selve fotograferingen. Synes det er en tilfredsstillelse i å kjenne stadig flere arter jeg ser på turene også, selv om hukommelsen er på vikende front 😉

    Svar

  3. Fantastisk, både funnet og din kunnskap om dette. Jeg slutter ikke å imponeres.

    Svar

  4. Mye rart å se rundt oss. Det handler om å ta seg tid til å sanse. Dette var veldig moro, i og med at billen er så sjelden.

    Svar

  5. Posted by selsius on juli 10, 2008 at 7:30 PM

    Den var jo stilig. Ganske stor også. Fine bilder av denne sjeldne tassen. 🙂

    Svar

  6. selsius.

    Man blir nesten overrumplet av å møte på et så stort insekt når man rusler rundt med makrolinsa på. Må trekke seg litt tilbake for å få med hele insektet. Og dybdeskarpheten blir pluselig et stort problem. Greit da å kunne ta et steg tilbake og heller beskjære etterpå.

    Svar

  7. Mektig imponert over bildekvaliteten, biller ekke det letteste å fotografere akkurat. Kjente ikke til denne billen så det var artig å få både se og lese om den.

    Svar

  8. moseplassen.

    Denne var i hvert fall en utfordring. At billa er så nøytral og gråmatt i fargen, gir få kontraster. Men med bilder fra litt ulik avstand og vinkel, kommer de fleste detaljene frem. Mulig resultatet ville blitt bedre med en 300mm og større avstand til billa istedenfor 150mm makro. Tok ikke sjansen på å bruke tid til å bytte objektiv – heldigvis. Den tuslet ut av syne ganske snart 🙂

    Svar

  9. Posted by billemannen on januar 9, 2009 at 5:07 PM

    Hei!
    Sorry, men dette er ikke garveren – Prionus coriarius, men den mye vanligere veveren – Lamia textor. Veveren er ikke oppført på rødlisten, men er alikevel ingen vanlig art.

    Svar

  10. billemannen.

    Takk for kommentar.
    Som jeg skrev i en oppdatering av posten over, har også jeg kommet til samme konklusjon. Det er nok som du sier et (stort) eksemplar av Veveren. Det er noe nesten forhistorisk over utseendet.

    Godt nyttår!

    Svar

  11. Posted by billemannen on januar 10, 2009 at 4:39 PM

    Det ER en vever. 100 % sikker!

    Svar

  12. Flotte bilder! Fant selv en krabat som satt på takstativet på min bil av alle ting. Kanskje du kunne hjelpe meg å artsbestemme denne?
    Den ligger på min blogg:

    http://www.paaturikajakk.blogspot.com

    Mvh meg

    Svar

Legg igjen en kommentar

