intermesso

August er årstidenes intermesso. Et lite sceneskifte. Sommerens lyse og varme netter blir til minner. Natta kommer tilbake, med sitt bekmørke og en anelse kjøligere luft. Spiser av dagslyset, sakte men bestemt. Klorofyllet forsvinner dag for dag fra geitramsblader og løv, og de første fargeendringene forteller at høsten venter like der framme.

Dagene lukter ennå av sommer. Vannet holder badetemperatur ennå noen dager, og man kan slentre barbeint på kveldsstranda mens skyene rødmer. Men når sola dukker ned bak horisonten, er det godt å hente fram kofta når bålet tennes og den nytrukne kaffen skal nytes til gresshoppenes gnissende toner. Slik er august. Den bærer med seg smaken av sommer og duften av høst.

Jeg tok klokelig med meg jakke da jeg gikk ut i skogen i dag. Himmelen besto av blekblå flekker mellom tusen gråfarger, og noen av skyene var så mørke og vomtunge at de ga løfter om regn. En allværshimmel, med solstreif mellom bygene. En riktig klam dag, med høy temperatur og luftfuktighet. Så da regnet begynte å yre ned, var det som ventet.

Jeg skjulte fotokameraet innunder jakken og plystret av gårde. Stanset jevnlig for å knipse et og annet bilde av insekt og blomster, eller en blinkende vanndråpe på et blad. Det var helt vindstille, og jeg nøt faktisk det sommervarme duskeregnet. Det ga meg andre motiver. Et regnvått løvblad er aldri kjedelig sett gjennom makrolinsa. Den forstørrer og åpenbarer detaljer vi altfor ofte og altfor lett overser i en raskt pulserende hverdag.

August er definitivt sommer. Mange blomster lyser ennå opp, og sommerfugler flagrer lett over blomstrende røsslyng. Men det er en annen modenhet over sensommeren. De sterke duftene av blomster er ikke lenger der. Duftene er mer dempet. Som forskjellen mellom en sterkt og billig parfymert ungejente og en lett parfymert moden kvinne. En lett og behagelig ange, nærmest bare en aning. August er moden, og august er raus. Den byr på bær og sopp, frukter og alskens grøde.

Om få døgn vil klare netter presse kvikksølvsøyla ned mot null, og ved det akselerere endringene. September og oktober vil igjen by på fargeprakt og skarp, klar luft. Det er noe jeg finner stor glede ved og kan se fram til. Turer opp bratta da, fra blandingsskog, gjennom fjellbjørkeskogbeltet og opp på snaufjellet, er en årlig sansereise som gjødsler sinnet før vinteren kommer og brer sin sterile, hvite kappe over landet. Endringene har bare så vidt begynt. Alt ligger der og venter på meg – og på deg. God høst!

10 responses to this post.

  1. Og igjen gir du meg en sjelelig liten reise.

    Svar

  2. Nydelig beskrivelse av en fin årstid, tross alt. Stearinlys, varm kakao eller et glass rødvin, fyr på peisen, gå seg varm og puste røyk i kjølig klar høstluft…

    Svar

  3. frr & randi

    Takk for kommentarer. For meg er august et mellomspill, med sommerferien friskt i minne og høsten på vent. En tid det er litt vanskelig å være helt og fullt tilstede i.

    Svar

  4. Posted by vibeke on august 15, 2008 at 6:38 AM

    En fin og god tur å være med på.

    Liker denne beskrivelsen av august: «Duftene er mer dempet. Som forskjellen mellom en sterkt og billig parfymert ungejente og en lett parfymert moden kvinne. En lett og behagelig ange, nærmest bare en aning. August er moden, og august er raus.»

    Jeg vil gjerne føle meg som august – lett parfymert moden kvinne som kan gi av meg selv 🙂

    Svar

  5. vibeke.

    Takk for «følget». Vil du gjerne føle deg som august, så føl deg som august. Ingen grunn til beskjedenhet 😉

    Svar

  6. […] intermesso August er årstidenes intermesso. Et lite sceneskifte. Sommerens lyse og varme netter blir til minner. Natta kommer […] […]

    Svar

  7. Posted by Ephemera on august 24, 2008 at 4:02 PM

    Dette var en vakker tur… og siste bildet der var helt hærlig! Sein-sommeren og høsten er en av mine favoritt-årsider, helt klart. Selv om alle årstidene har sin egen sjarm, så er det noe spesielt med å se naturen kle seg opp for Kong Vinters komme… *Drømme*

    *Klemmer fra Døgnfluen*

    Svar

  8. Ephemera.

    Jeg har bestilt lang og fin høst, så det er i boks. Tre måneder framover med klar luft og vakkert fargespill. Det får være min gave til deg 🙂

    Svar

  9. Posted by Kari on august 30, 2008 at 8:40 AM

    Herlig!

    Vi gir hestene halm, og igår åpnet jeg en halmballe. Den luktet egentlig ikke så mye… Det er nok fordi duften av høst fyller sansene slik allerede at hjernen ikke plukker opp den nye duften som noe spesielt.

    Men når jeg åpner en slik halmballe midtvinters, når nesen bare er full av frost, DA kommer høstduften som rene eksplosjonen og gjør at man får lyst til å legge seg i halmen og rulle rundt og rundt som ei bikkje.

    Takk for turen, og god høst!!

    Svar

  10. Det kjenner jeg til. Har mange gode minner både fra fjøs og stall. Det er også slik at særlig luktesansen hjelper oss til å minnes ulike situasjoner. Takk for kommentar og høsthilsen 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

