western-serier på NRK

Western-serier var populær tv-underholdning for en ung mann som nærmet seg tenårene. Det var cowboy og indianer vi lekte oftest en lang periode i oppveksten, enten det foregikk innomhus når det var dårlig vær, eller aller aller helst ute i skogen. Særlig var overgangen fra trepistol til kruttlappistol eventyrlig. Man trengte ikke lenger å skrike PANG!, kunne bare sikte inn og trekke av. Og falt gjorde vi med dramatiske smerteuttrykk i ansiktet, og spant rundt slik vi hadde sett det på film. Matt Dillon (James Arness) var min store helt i flere år.

Har forsøkt å lete fram noe i minnet og på youtube. Mottar gjerne tips om serier (NRK) jeg ikke har tatt med. Jeg starter med serien Kruttrøyk (Gunsmoke) som må ha vært den første NRK-sendte serien i sjangeren. Mener den gikk på lørdagskveldene over flere år.

Alias Smith&Jones er den andre serien som popper opp i minnet. Pete Duel (t.v) som var med fra start i 1971, tok sitt liv og ble erstattet av Joshua Smith.

I serien How The West Was Won, dukket James Arness opp igjen som Zebulon (Zeb) McCahan, sammen med bl.a. Bruce Boxleitner.

Centennial husker jeg ikke så mye av, men her er introen.

Nok en serie het Livet i Paradise (Paradise), med Ethan Allen Cord i hovedrollen. Fin serie.

8 responses to this post.

  1. ÅÅÅ, Luke!

    Jeg var bare jentungen, og hjelpeløst forelsket i Luke. Og så litt i han Zeb også, da. Han var utvilsomt litt tøffere enn Luke, selv om han var liiiiitt lenger unna meg i alder….

    Svar

  2. Kari.

    Du var nok ikke alene om det – for ordens skyld, jeg var ikke forelsket i ham 🙂

    Kona hadde det på samme måten med Michael Landon ((Huset på prærien).

    God advent i ny residens, Kari 🙂

    Svar

  3. Hehe, her var det mye snadder…

    Og det var «Kitty» vi fantaserte om… =D

    Svar

  4. Nunzio.

    Så du hadde altså slike fantasier allerede den gang – hm? Du også 😉

    Svar

  5. Å jadda, var ikke helt kjønnslaus…. ;p

    Svar

  6. Humre!

    God advent til deg også!

    Svar

  7. Posted by tolo on mai 7, 2012 at 12:19 PM

    Hei! Jeg leter desperat etter en western serie som gikk på NRK for 20-25 år siden. Husker ikke helt hva den handlet om siden jeg var bare ei lita jente da. Men en scene står fast i hukommelsen: De krysset en elv som det var igler i. En ung gutt ble full av dem og de drev og plukket av ham etterpå. Vet ikke om dette sier deg noe,men måtte spørre:-) Trodde det kunne være Lonesome Dove,men det var det ikke.

    Svar

    • Hei tolo.

      Beklager, det ringer ingen bjeller her. En slik scene ville jeg nok husket, så dette har jeg trolig ikke sett.

      Mvh. Magne.

      Svar

Legg igjen en kommentar

