kolikk og politikk

Når Bjarne Håkon Hanssen står frem og forteller til VG at Joralf Gjerstad (Snåsamannen) i 1997 tilsynelatende hjalp Hanssen junior med å bli av med kolikksmerter, og ved det hjalp familien til å få seg litt etterlengtet søvn, vet han hva som kommer av reaksjoner.

Jeg tar hatten av for Helse-Hanssen! Han våger å være politisk ukorrekt. Han våger å være kontroversiell. Og han fremstår i mine øyne som 100% sannferdig med sin historie, og måten han oppfattet situasjonen på. Hva som faktisk skjedde, og som utløste tidenes babyfising i Trøndelag, vil ingen noengang få svar på.

Kanskje ville tarmgassen kommet uavhengig av Gjerstads innsats, kanskje ikke. Men at det samme skjedde to ganger, må jo få selv en traust helseminister til å undres. Og for de av oss som tror det finnes mer mellom himmel og jord enn det forskere og vitenskapsfolk klarer å bevise, er det godt å se at også mennesker i regjeringsposisjon våger å holde flere muligheter åpne.

Følgende videosnutt har ingenting med Hanssen junior å gjøre, men det får duge som en kortversjon av hva som skjedde med den lille skrotten:

6 responses to this post.

  1. Jeg vet ikke jeg, jeg synes dette oppslaget er problematisk.

    Ikke fordi jeg betviler hverken at det er selvopplevd, eller at det har sammenheng med telefonen til Gjerstad, men fordi det her er snakk om en helseminister, og en sak som nå har rullet og gått i ukesvis, hvor avisene kjører frem ett fenomen helt uten kritisk sans.

    Svar

  2. Beate.

    VG’s fremstilling av saken er problematisk, der man over en hel forside vrir på hva som er sagt, ikke helseministerens beretning om hvordan han opplevde situasjonen.

    Ha en god uke, med eller uten håndspåleggelse 😉

    Svar

  3. Takk! 😀

    Veldig fint at du slipper små blogginlegg, forresten, fint å se spor etter deg.

    Svar

  4. Posted by Heidi on januar 28, 2009 at 12:04 AM

    Jeg syns egentlig det har vært litt trist å se hvor stor fordømmelse dette har fått. Jeg har ikke gjort meg opp en mening om denne mannens evner, men jeg lukker meg ikke for tanken om at han kan noe jeg ikke kan.

    Svar

  5. Heidi.

    Jeg reagerer på samme måte. Saken er blåst opp, en heksejakt har startet, og mange slenger seg på. Ut fra noe av det som skrives på bloggene rundt om, forvrenges også VG-artikkelens innhold. Minister Hanssen har aldri hevdet at sønnen ble kurert av Gjerstad. Han har fortalt om en underlig opplevelse som har gjort ham mer åpen i forhold til alternative behandlingsformer.

    Jeg har alltid oppfattet Hanssen som ærlig. Jeg tror han sier det han mener, istedenfor alltid å foreta taktiske vurderinger av hva som bør sies med tanke på hvordan det mottas av velgerne. Og han står for det han har sagt. Jeg foretrekker åpenhet og ærlighet framfor taktisk spill, noe vi har mer enn nok av.

    Svar

  6. Etter at det nå spiller seg ut, er jeg helt enig med deg phalloides. Jeg synes Deliriums kommentar inne hos Virrvarr er god.

    Og etter å ha sett diskusjonen på NRK i går, så opplever jeg at Hansen har et helt greit forhold til dette, selv om jeg nok også tenker at det beste ville vært om han ikke hadde sagt noe om det.

    Svar

Legg igjen en kommentar

