manipulerende journalistikk

 Jeg reagerer på hvordan journalister stadig vekk, systematisk og velkalkulert, forvrenger nyhetsbildet. Motivet synes helt klart å være forsidebetinget salgsøkning for avisenes del, og feilsiteringer både i presse og etermedier for å skape blest og uro. Man formidler ikke nyheter, men en forvrengt og tilspisset versjon av nyhetene. Disse feilsiteringene og misvisende overskriftene fungerer som enzymer og driver saken videre, på feil grunnlag. Og feilsitatene gjentas så ofte at de blir stående igjen som sannheter når uroen omsider legger seg. Bilder og sterke overskrifter setter seg fast i minnet.

Det er slett ikke alltid selve nyheten, men journalistens manipulerte framstilling av nyheten, som faktisk gjør den til et hovedoppslag og en førstesidesak. Det samme skjer i noen utstrekning i vår bloggeverden, som gjerne spinner videre på og kommenterer avisartikler. Man lurer av og til på om den enkelte blogger har giddet å lese artikkelen vedkommende linker til, og ikke bare den misvisende avisoverskriften. Uansett blir resultatet unødvendig mye støy, og den lille kattungen vokser ikke bare til en løve, men til et monster.

Det kan være greit å eksemplifisere det jeg har skrevet med å vise til to ferske tilfeller fra saken rundt Snåsakaillen. Jeg mener mye av oppstyret og de proporsjoner denne saken har fått, både i aviser, TV-debatter og ikke minst på mange blogger, skyldes svært kreative avisoverskrifter. Det er avisoverskriftenes feilaktige påstander og insinuasjoner overfor hvilke holdninger Bjarne Håkon Hanssen og Olav Gunnar Ballo har i relasjon til healing som alternativmedisin, som også har preget TV-debattene på TV2 (Tabloid) og NRK1 (RedaksjonEN).

Det startet med VG’s forside og overskrift “Snåsamannen kurerte min sønn – Helse-Hanssen er overbevist om Gjerstads evner”. Jøss!, tenkte jeg. Dette var oppsiktsvekkende, og det vil skape bølger. Så jeg bladde meg fram til artikkelen og leste. Etterpå ble jeg litt tom. Følte meg snytt. Jeg fant ingen Helse-Hanssen som påsto at sønnen var blitt kurert av Snåsamannen, eller som var overbevist om Gjerstads evner. Jeg fant derimot følgende sitater fra journalistens intervju med Hanssen, intervjusitater Hanssen gikk god for og uttalte han var fornøyd med i en TV-sendt debatt senere: «Jeg har lite tro på healing og andre alternative ting som spåaktiviteter. Men jeg synes heller ikke det er riktig å underslå mine egne opplevelse med Snåsakaillen. Jeg forteller bare det jeg opplevde.» Så spør journalisten: «Har du fått sterkere gudstro?» «Jeg har min barnetro. Denne hendelsen gjør også at jeg har måttet revidere mitt syn og tror det er mer mellom himmel og jord enn det som lar seg forklare med ren vitenskap. Men jeg vil la det ligge, og la denne opplevelsen stå for seg selv uten å gå mer inn på slike spørsmål», sier Hanssen. Journalisten stiller spørsmålet: «Mener du at Snåsamannen kurerte din sønn?» «Jeg og Rigmor diskuterte dette en kveld. Håkon nærmet seg jo alderen der kolikk ofte går over, men både jeg og Rigmor følte den gangen at han ble kurert av Snåsakaillen. At det var nøyaktig samme forløp to ganger forsterker dette inntrykket», sier Hanssen.

Senere kommer VG med nok en overskrift av liknende kaliber: «Blødninger kan stanses med religiøse vers – SV-lege Olav Gunnar Ballo tror på overnaturlige krefter». Jaja, jeg vil nå se hva han siteres på før jeg kjøper den, tenkte jeg og leste intervjuet. Og igjen føler jeg at overskriften villeder ved å sende ut feil signal. Ballo tror på en effekt av alternativ behandling, og nevner placeboeffekten som en mulig forklaring. Her følger noen sitater, med journalistens spørsmål i kursiv skrift: «Jeg hadde en pasient som forklarte meg hvordan man kan stanse blødninger. Han kunne det selv, og fortalte meg at det skjer ved å fremsi en helt bestemt religiøs tekst. Du vil ikke finne den i Bibelen, men det var omtrent som en bønn. Jeg fikk ordlyden skriftlig av ham. Han sa at mye av nøkkelen er å ikke fortelle verset til andre, så han ba meg om å lære det utenat og kaste lappen. Det har jeg gjort. Han hadde åpenbart tillit til meg. Det er mange historier i Alta om en person som kunne stanse blødninger og som hjalp til ved flere alvorlige skader. Alle vet om ham, han het Henry Hammari, hadde stor tillit hos de fleste og er død nå», forteller Ballo. «Tror du at det er mulig å stanse blødninger på denne måten?» «Det er så mange eksempler på at det har skjedd, så jeg tror at det har hatt effekt. Spørsmålet er hva slags mekanismer som virker. Jeg kan ikke si sikkert om det er placeboeffekten som har spilt inn, eller om det er andre uforklarlige mekanismer», sier Ballo. «Men du er åpen for at det kan være overnaturlige ting som ligger bak?» «Ja, vi lever i et samfunn der mange har en religiøs tro. Hvis man avviste alle religiøse mekanismer fullstendig, som bare humbug, måtte man nesten også stilt spørsmål om Jesus hadde rent mel i posen», sier Ballo.

For riktig å spisse det hele, anvender journalisten alle muligheter til å knytte Hanssens og Ballos posisjoner, både nåværende og for Ballo også kommende som påtroppende sjef for Rettsmedisinsk institutt, til de kreative og svulstige overskriftene. Og de har fått nye navn og titler, som Helse-Hanssen og SV-lege. Det hele er vinklet for å så tvil om Hanssens og Ballos skikkethet og kompetanse, noe som ville vært helt legitimt om man hadde valgt overskrifter som ved å gi ærlige og riktige signaler hadde slått an en passende tone hos leserne.

Avisene og media kjemper for sin eksistens, og man kan nok forklare, men ikke alltid forsvare, metodene som brukes i konkurransen for å tiltrekke publikums oppmerksomhet. For meg går det en klar grense ved det punkt der avisforsider og -overskrifter formidler en annen «sannhet» enn den artikkelen det vises til gir. Da handler det om bevisst manipulering og uærlighet. Man forsøker å selge noe annet enn det man tilbyr. Jeg tror også det er en feilvurdering å tro at publikum kun er opptatt av sirkus, med mer støy og uro enn nøktern og god informasjon. Sensasjonsstoff er vel og bra, men ikke når «sensasjonene» viser seg å være konstruerte. I bunn og grunn handler det om å ha respekt for leserne, seerne og lytterne, og den respekten knytter seg sterkt til troverdighet. Særlig har våre to store løssalgsaviser et forbedringspotensial i så måte.

PS: For de som ikke har gått lei saken om Snåsakaillen, avmystifiserer og roer professor i psykologi, Magne Arve Flaten, det hele ned med sine uttalelser i Dagbladet i dag. Overskriften lyder: «Derfor virker Snåsa-mannen», med underteksten «Heia-gjengen har rett: Han har helbredende kraft.» Riktignok tilskrives denne helbredende kraften placeboeffekt og hormonproduksjon, som påvirkes av vår sinnsstemning og psyke, der et viktig element er troen på at behandlingen vil virke. Men overskriften er ikke totalt misvisende. 

4 responses to this post.

  1. Ja akkurat dette har vært helt, helt ekstremt i disse to sakene, har det ikke?

    Fint med oversikten din.

    Svar

  2. […] professor ved institutt for informatikk ved Høgskolen i Molde, hadde tatt seg tid til å lese grunnlagsmaterialet i saken og lyttet til TV-debattene, før han skrev sitt debattinnlegg, ville han trolig ikke […]

    Svar

  3. Ja, du kan så si.
    Liker å ta tak i dette fenomenet inne på SG, og harsellere med..

    Uansett, det er ikke få slike saker som har tatt helt av, bare pga. misvisende overskrifter bygd på «den omvendte pyramidemodellen»…

    Tror det er noe som er kommet for å bli.., dessverre.

    Svar

  4. Beate / nunzio.

    Man blir jo ikke sint, bare veldig, veldig skuffet 😉
    Det som overrasker, er at så mange ukritisk hiver seg på. Så mange at jeg har gått tilbake og lest selv, for å se om det kanskje er jeg som har lest feil.

    Noen sier at det bare er slik. At tabloidiseringen gir slike utslag. Men det blir litt lettvint. Tabloidformen er et format, og hva man bruker det til for å spre nyheter og informasjon, er uansett vårt felles ansvar.

    Svar

Legg igjen en kommentar

