stor vannkalv

Stor vannkalv (Dytiscus marginalis, 30-35mm) er en stor billeart som lever det meste av sitt liv i ferskvann. Den gjennomgår fullstendig forvandling ved at hunnen via et eggleggingsrør legger egg inni vannplanter, egget utvikles til en larve som blir 60-65 millimeter lang, larven kryper på land og forpupper seg i jord, hvor det voksne insektet utvikles og klekkes. Både på larvestadiet og som vokseninsekt er vannkalven et utpreget rovinsekt. Ytterst på beina sitter spisse klør. Den spiser bl.a. insektlarver, igler og fiskeyngel. Når den er oppe og henter luft til lagring under dekkvingene, skjer det ved at den stikker bakenden over vann. Under vokseninsektets harde dekkvinger ligger flyvevingene foldet sammen, og flyvedyktigheten gjør at vannkalven sprer seg effektivt til nye lokaliteter.

stor-vannkalv-2

stor-vannkalv

stor-vannkalv-3

stor-vannkalv-41

stor vannkalv larve blogg

Hanner og hunner kan lett skilles fra hverandre ved at hannens ryggskjold er glatt mens hunnens har tydelige, langsgående furer. Videre har hannen en fortykning på det fremste av tre beinpar med sugekopper som bl.a. festes til hunnen ved parring. Stor vannkalv har oval form som ei flattrykt bønne. Med sine tettvokste, lange «padleåre»-hår på beina, er de raske og dyktige svømmere. De trives ikke i raskt strømmende vann, men holder gjerne til i næringsrike dammer og tjern. Det finnes ca. 130 ulike vannkalvarter i Norge, og mange er så like at de må under ekspertens lupe for å bli artsbestemt. Den nærmeste forvekslingsarten til Dytiscus marginalis er Dytiscus circumcinctus, også kalt brillevannkalv på grunn av at arten har et gult bånd rundt øynene. Stor vannkalv er vanlig i det meste av landet, men er ikke blitt registrert i våre to nordligste fylker.

18 responses to this post.

  1. Posted by Kari on mai 5, 2009 at 11:22 AM

    For noen lekre bilder av et fasinerende lite vesen!

    Svar

  2. Kari.

    Alltid spennende å bruke litt tid til observasjon ved næringsrike vannpytter og tjern. Det er et utrolig mangfold av arter, fra små, røde, lekre vannmidd til store biller, mm. Felles for mange av de små krypene, er at de ser ganske montrøse ut gjennom makrolinsa, og ikke minst når de forstørres på dataskjermen. Ved hjelp av finmasket håv kan man «låne» slik jeg gjorde med vannkalvene og studere krypene helt på nært hold. Da ser man de mange små og lekre detaljene. Hvert kryp er et kunstverk.

    Svar

  3. Takk for flotte bilder og interessant opplysninger!
    Har sett disse mange ganger, men ikke fått sjansen med macroen enda.
    Ante ikke larven kunne oppnå slik en formidabel størrelse! Det er som en lillefing… Jøss.

    Så fort ting har roet seg litt her med flytting og jobb, blir det mange turer på skauen med kameraet. Blir nok mye fotos på bloggen min utover sommeren.

    Tatt noen gode hoggormbilder enda i år ?

    Svar

  4. nunzio.

    Håper selv å kunne poste noen godbiter i løpet av sommer og høst. Makrolinsa er alltid med på tur. Har slitt med, og sliter fortsatt med, ryggen, så turene har blitt få så langt. Stålorm er eneste «ormen» jeg har sett så langt. Håper jeg snart kan reise over til Notodden og Heddøla på fotojakt etter buorm, hvor de visstnok skal finnes i rikelig antall. Hoggorm finner jeg alltids bare jeg kommer meg opp å gå.

    God sommer til deg og madamen 😉

    Svar

  5. For noen flotte bilder!!
    Jeg ble velsignet med en sønn som tidlig viste stor – (og jeg mente kanskje alt for stor!) intersse for alt som krøp og beveget seg, i vann, i jord eller på bakken… Og jeg likte disse krypene temmelig dårlig – men hva gjør man ikke for å følge opp sine små?
    Og vips; så var jo jeg hektet også!! For det er noen fascinerende vesner, så tilpasset sin biotop, perfekt spesialisert innen sin nisje!
    Og vannkalvene havnet ofte i glasset; ble beundret og studert – de er gode svømmere og dykkere og ganske morsomme små «kjæledyr» 😉

    Og er herlig årstid nå – nyt våren og sommeren!

    Svar

  6. randi.

    Takk for fin kommentar. Regner med – håper – å få se mange lekre fotos fra dine jaktmarker utover sommeren og høsten. Du har vist at du har et rikelig mangfold av arter å jakte på. Arter vi ikke har her langt mot nord.

    God fotosommer 🙂

    Svar

  7. Posted by Leyla on mai 6, 2009 at 3:49 PM

    Heia Phalloides 🙂

    Du verden..en slik liten «kar» har jeg aldri sett.
    Den var fin synes naa jeg da..jeg har en tendens til aa kalle slike for nusselige..:D
    Kjempeflotte opplysninger, slike er flotte, tusen takk for det 🙂 Jeg er blitt veldig interessert i aa fotografere edderkopper, synes det er utrolig flott, og saa er det jo saa morsomt aa se hvordan de virkelig ser ut naar man faar dem forstoerret…veldig fascinerende 🙂

    Saa ryggen din streiker igjen..huff da..Jeg haaper den begynner aa «oppfoere» seg slik at du snart slipper aa plages..God bedring 🙂

    Ha en flott torsdag 🙂

    Svar

  8. Leyla.

    Du får ha vannkalven i minne når du og gemalen er i skogen på tur. Dere får nok øye på en og annen i pytter og tjern, de er jo ganske store til biller å være. I grunne «paddedammer» er de lettere å få øye på. Håper jeg kan komme med et tillegg til denne posten utpå sommeren, med bilde av den fryktinngytende vannkalvlarven.

    Jeg fotograferer gjerne edderkopper når jeg kommer på dem, men jeg har en indre sperre mot å ta i dem – som med orm. Har fisket hele mitt liv, men liker ikke engang å ta i ål. Det har noe med dens form og bevegelse å gjøre. Jeg tror jeg tenker orm også når jeg ser ål.

    Gleder meg til å se bilder på bloggen din framover. Nå kryper og kravler det overalt både ute og inne.

    Nyt årstiden i lange drag 🙂

    Svar

  9. Posted by Lavina on mai 6, 2009 at 8:50 PM

    Fine bilder av denne vannkalven, men tror ikke jeg har sett den på min kant av landet. Bor jo i en av de nordlige fylkene, så da er det for kaldt hos meg tror jeg.. Nå livner det til her også, og jeg må visst ut å ta noen bilder. Men jeg oppdaterer ikke min blogg dessverre, jeg skjønner meg ikke på den.. slik er det nå blitt..

    Nyt våren du!

    Svar

  10. Lavina.

    Troms blir for langt nord, men det er heldigvis mye annet å rette linsa mot der oppe.
    Dumt at du sliter med bloggen. Trodde mye av problemene var ordnet opp i nå. Du får sikkert hjelp til å finne ut av det. Hvis ikke finnes jo alternativer til VGB. Liker du å blogge så fortsett med det. Da får også jeg sett bildene du tar, og det vil jeg gjerne.

    Nyt årstiden du også 🙂

    Svar

  11. Posted by Lavina on mai 9, 2009 at 4:55 PM

    Slitt uttrolig med å forstå denne omlegginga til VGB, og sett at mange har skrevet informasjon om hvordan gjøre det, men jeg har ikke tålmodighet. Sist ble jeg så forbanna at jeg sletta hele bloggen, og Argus fikk Magne til å hente den igjen… he,he.. Tør ikke prøve for da går hormonene amok igjen..

    Er ikke på foto.no i det hele tatt etter den omlegginga de hadde fikk problem med den også.. Skal undersøke om det er noen andre steder man kan blogge, og som har greit oppsett for en ikke datanerd som meg kunne forstå..

    Ha fin maimåned..

    Svar

  12. Lavina.

    Du finner nok både blogg og fotonettsted som passer. Det krever bare litt (les: mye) tålmodighet (sliter litt med editoren her på WP av og til jeg også). Fatt mot og nyt helgen 🙂

    Svar

  13. Posted by fotoboksen on juni 15, 2009 at 10:05 PM

    Jøss, for et insekt.. og for noen utrolig flotte bilder du har tatt av denne damen! For det er vel en hunn ettersom det er langsgående striper på ryggen?
    Jeg lærte en hel masse her. Lurer imidlertid på når det er mest sannsynlig å finne disse kjempene av noen larver?

    Svar

  14. fotoboksen.

    Det er en Stor vannkalv-hunn, ja. De store larvene finner du nå. Men de er kjappe og kan være ganske vâre, så håven bør ha i hvert fall 1 meter langt skaft. Kanskje får du tak i finmasket håv med teleskopskaft, som tar liten plass og er kjekk å ha i sekken. Lykke til med fangsten 🙂

    Svar

    • Posted by fotoboksen on juni 16, 2009 at 9:48 AM

      Da skal jakten begynne den dag i dag! Stikker innom sportsbutikken og sjekker hva de har av hover!

      Svar

  15. He,he, og da ser jeg Fotoboksen i aksjon…

    Svar

  16. Posted by morten on mars 22, 2010 at 11:21 PM

    fikk tilfeldigvis en stor vannkalv i håven under utflukt sommeren 2009 ,tok den med hjem og opp i et 325 liter akvarie i stuen.
    her har den blitt matet med frossen fisk i tilleg til ordinær fiskemat for resten av beboerne.
    men idag 21/3 2010 lå den død .
    den har vært et smykke med et skinnende ryggskjold .
    holdt seg mest skjult ,men når maten og spesielt frossen fisken ble servert var den på pletten ganske med en gang.
    tanken var å sette den tilbake på fangstplassen når temperaturen sammenfalt men slik ble det ikkje.

    Svar

    • Hei morten.

      Kanskje det var et eldre individ som fikk leve en vinter ekstra fordi du tok den inn. Artig at den levde så lenge i fangenskap. Da har den i alle fall fått riktig næringstilførsel og bra livsbetingelser. Imponerende store og vakre kryp disse vannkalvene.

      Mvh Magne.

      Svar

Legg igjen en kommentar

