fototur langs Heddøla

I dag, 24. mai, var kona og jeg på fottur og fototur langs Heddøla. Elva Heddøla har sitt utspring i Hjartdal kommune, renner gjennom bygda Heddal og munner ut i Heddalsvannet i Notodden kommune. Målet med turen var både lett trim på fine folkestier, naturopplevelse og håp om å feste buorm og diverse insekter til fotobrikken.

Buorm fant vi ikke. Insekter derimot, både kjente og ukjente, fant vi. Og noen, ganske mange for å være ærlig, fant oss. Et lite mygghelvete opplevde vi på den skyggelagte stien under løvkronene. Ble sugd aldeles gratis. Men, man tar det man får. Vi kunne glede oss over en god bestand av Aurorasommerfugler. Det vil si Aurorasommerfuglhanner. Vi så kun en hunn, som jeg dessverre ikke fikk tatt bilde av. Men så er det da heldigvis slik i denne verden, at hannene er vakrest, og Aurorasommerfuglhannen fikk jeg knipset. Håper å kunne oppdatere med å presentere hunnen i løpet av uken. Og om hellet står meg bi, kanskje også buorm.

aurorasommerfugl blogg

aurorasommerfugl 11 blogg

Bildet av aurorasommerfugl-hunnen, er en oppdatering gjort 04.06.09. Riktignok måtte jeg til Seljord kommune for å finne henne, men det har nok ganske sikkert også skjedd tidligere at hanner fra Notodden har havnet i kompaniskap med hunner fra Seljord.

Så til overraskelsen på turen. Det skjer ofte noe uventet når man går og kikker etter småkryp, og denne dagen var intet unntak. Nå har jeg brent meg på å forsøke å artsbestemme biller før, for det er ofte små detaljer som skiller arter og underarter, men jeg forsøker igjen. Riktignok er det et problem dette med håndbøker kontra strengt vitenskapelige bøker med bestemmelsesnøkler, og fristelsen for å skråsikkert taste inn latinske artsnavn i kursiv under et bilde på bloggen, kan bli vel stor. Men denne gangen er jeg temmelig sikker i min sak. Skulle jeg likevel ta feil, håper jeg noen kan gjøre meg oppmerksom, slik at feilen blir rettet.

Altså handler det om en bille. En riktig fargerik rovbille jeg aldri har sett tidligere. Da den landet på sanden et par meter fra meg, så jeg øyeblikkelig at den var ny for meg, og den holdt seg i ro lenge nok til at jeg fikk knipset tre bilder. En titt på løpebiller i håndboken da jeg kom hjem og fikk fotoet opp på skjermen, ga ikke umiddelbart treff. Men en ikke avbildet bille var nevnt i teksten under Skogsandjeger. Ved å google Cicindela hybrida, siden billen ikke har noe norsk navn, fant jeg match. En særdeles vakker løpebille, med metalliske farger i grønt, blått og rødt. C. hybrida er nær slektning med andre sandjegerbiller, som grønn sandjeger (C. campestris) og skogsandjeger (C. silvatica), men langt mer sjelden. C. hybrida befinner seg i kategorien VU for rødliste over biller.

cicindela hybrida blogg

IUCNs rødlistekategorier:

  • RE (Regionally Extinct = utdødd i Norge).
  • CR (Critically Endangered = kritisk truet).
  • EN (Endangered = sterkt truet).
  • VU (Vulnerable = sårbar).
  • NT (Near Threatened = nær truet).
  • DD (Data Deficient = manglende data).

Wikispecies skriver (Wikispecies er et av Wikipedias søsterprosjekter og bruker den samme Media-Wiki-programvaren som Wikipedia. Den er nært beslektet med de andre wiki-baserte prosjektene drevet av Wikimedia Foundation):

Sandjegere (slekten Cicindela) er raskt jagende, oftest dagaktive biller. De løper og flyr meget raskt i solskinn og kan være vanskelige å fange. De er ofte vakkert fargede, den vanligste arten i Norge, grønn sandjeger (Cicindela campestris) er irrgrønn med hvite flekker på oversiden og metallisk rødfiolett på undersiden. Larvene er også grådige rovdyr, men de sitter stille i en utgravd sjakt og venter på byttedyr, som fanges med de lange kjevene. Hodet til larven passer perfekt til åpningen av sjakten og fungerer som lokk. For å gjøre det vanskelig for fiender å trekke larven ut av hullet, har den et par kroker på ryggen av et av bakkroppsleddene som tjener til forankring. Sandjegerne blir av og til regnet som en familie for seg selv, Cicindelidae.

Det slår meg ofte hvor tilfeldig registreringen av arter kan være, og nyhetsoppslag om nye rødlistearter i de ulike kategorier, har nok mange svakheter og usikkerhetsmomenter. Ingen har oversikt over hva som faktisk finnes der ute, og det nærmeste vi kommer er å følge med på utviklingen der man har kjente bestander. Registrere hvorvidt disse bestandene er stabile eller i tilbakegang. Det gir håp om at restpopulasjoner av antatt utdødde arter finnes, men det representerer også en betenkelighet ved at arter trues eller går tapt uten noen gang å ha blitt registrert. Trues eller går tapt uten at det blir satt inn vernetiltak. Vi har blitt flinkere til å foreta undersøkelser og konsekvensutrede i forkant av ulike naturinngrep, men det finnes også eksempler på business as usual. Ikke minst gjelder det utbygging av småskalakraftverk og flatehogst. Føre-vâr prinsippet, er i praksis pent brukt.
4 responses to this post.

  1. Flott tur, og flotte bilder! 🙂
    Selv har jeg bare fotografert den grønne sandjegeren, men skal holde øya åpne etter denne ovenstående.

    Ser du nevner den tilfeldige artsregistreringen. Her er jeg hundre prosent enig! Norge henger svært langt etter både EU og Usa når det gjelder slike saker. Selv benytter jeg meg av utenlandske biologer og nettsider til å artsbestemme småkrypene undertegnede finner. Leverer selv registreringer til artsdatabanken, men den siden er svært lite brukervennlig. Savner en nettside her i Norge alla denne:
    http://www.fugleognatur.dk/

    Kan varmt anbefale medlemskap der. Har selv bare gode erfaringer med forumet.

    Mvh Nunzio

    Svar

  2. Nunzio.

    Takk for kommentar og tips. Skal kikke nærmere på siden du linker til.

    Jeg er av dem som kan finne det fascinerende, men også en smule irriterende, å ha bilde av kryp jeg ikke aner hva er. Det er liksom greiere med elg og kyr 😉

    Ha en super uke!

    Svar

  3. Posted by Kari on mai 26, 2009 at 8:14 PM

    Lekker bille!

    Jeg er enig med deg i at det er lettere med elg og ku. Jeg er kjempegod på elg… 😉

    Jeg skal ikke si noe om hvorvidt du har rett eller ikke om denne billen. Når det kommer til de fleste insekter er min kunnskap begrenset til «Næ- en pen mønstret en!» Med mindre de er kjempelette å kjenne igjen da, slik som vannkalven 🙂 Jeg er litt avslappet med hensyn til den kunnskapen også. For alle kan jo ikke vite alt. Og som sagt, jeg er kjempegod på artsidentifisering av elg..

    Artsdatabasen, ja. Har du lenken til Rapporteringssystemet for småkryp? Det er: http://artsobservasjoner.no/smakryp

    Jeg fant ut at det hvertfall ligger tre bilder der inne, observasjon fra Flå tror jeg det var. De lignet veldig på dine.

    Jeg er enig i at det er ganske tungt å rapportere der. Men de jobber visst med en ny versjon. Jeg håper innsynsbiten blir lettere også, så man får se alt det spennende andre har sett.

    Takk for at du deler!

    Svar

  4. Kari.

    Er jeg så heldig å få bilde av noe som likner på elg, skal jeg sende det til deg for endelig artsbestemmelse. Skulle det vise seg å være en hest, er du jo god på det også. Du har løftet en tung byrde fra mine skuldre. Jeg er deg evig takknemlig 🙂

    Skal kikke på linken, slipe sverdet og se om jeg klarer å finne fram i labyrinten. Kanskje du kan være min Ariadne, for sikkerhets skyld. Håper garnnøstet er stort nok 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

