tistelsommerfugl

 I dag kunne jeg for første gang denne våren ønske en langveisfarende velkommen til Bø. Om han kom fra Midtøsten eller Nord-Afrika, vet jeg ikke. Avstanden blir uansett flere tusen kilometer. En utrolig ferd for en sommerfugl som kun veier noen få gram. Jeg snakker om den store og vakre Tistelsommerfuglen (Cynthia cardui), med vingespenn på ca. 60 millimeter.

tistelsommerfugl 5

Tistelsommerfuglen finnes nær sagt overalt i Norge og Europa, men den evner ikke å overvintre nord for Alpene. Derfor kan man vite at de tistelsommerfuglene man ser på våren, fram til midtsommer, kommer sørfra. Noen tar turen helt nord til Svalbard og Grønland. Neste generasjon, som fødes her, flyr fra juli til oktober, og en del av disse vil fly sørover på senhøsten.

tistelsommerfugl 8

Generasjonen som fødes her, medfører at arten er langt mer tallrik i Norge sommer og høst, men det er slett ikke uvanlig å se den innvandrende generasjonen på våren heller. Og for min del settes tankene alltid i gang ved synet av årets første Tistelsommerfugl. Det å vite at den vakre skapelsen jeg beundrer gjennom kameralinsa faktisk kommer helt fra Midtøsten eller Nord-Afrika, gir opplevelsen et eksotisk sus.

10 responses to this post.

  1. Flotte bilder, og fin informasjon. Lysere enn sørgekåpa, men ligner litt?

    Svar

    • frr.

      Takk for kommentar. Kan ikke si meg enig i at den ligner sørgekåpa, da den er ensfarget mørkbrun med blå prikker og gule/hvite sømkanter ytterst langs vingene. Verken tistelsommerfugl eller sørgekåpe har forvekslingsarter her i Norge.

      God helg 🙂

      Svar

  2. Flott!=)

    Har sett noen av disse de siste dagene her. Svalestjerten ble også observert i dag. Flere år siden sist jeg så den. Sånn ellers har jeg i vår funnet noen svært sjeldne edderkopper her til lands, så noe kommer til å bli publisert etterhvert, både på blogg, og i aviser. 😉

    Ha en finfin helg i nabofylket!

    Svar

  3. Må også føye til at jeg likte godt din nye layout! 🙂

    Svar

  4. Nunzio.

    Øyy! Nå ble jeg litt «misunnelig». Er på jakt etter svalestjert og har vært det lenge – flere år. Har en lokalitet jeg skal sjekke over helgen, hvor det skal være både ospesommerfugl og svalestjert. Håper å få festet dem til minnebrikka i løpet av juni.

    Fikk forresten klaff i dag med en urolig aurorasommerfuglhunn. Har også jaktet intenst på den de siste to uker, men både hannen og hunnen (som er langt sjeldnere), sitter knapt stille et sekund før de flagrer videre. Har oppdatert posten «fototur langs Heddøla» med bilde av aurorasommerfuglhunnen:

    https://phalloides.wordpress.com/2009/05/25/fototur-langs-hedd%c3%b8la/

    Blir spennende å se bilder av edderkoppene du finner.
    Takker for kommentar og ønsker god helg. Selv skal jeg jobbe denne helgen.

    Svar

  5. Posted by fotoboksen on juni 15, 2009 at 8:09 PM

    Du verden.. så kjempeflott at jeg fant deg her inne!! Det var Lavina som hadde linken, og nå skal jeg føre deg opp på min liste med en eneste gang!

    Jeg har så smått begynt sommerens insektjakt jeg også. Har møtt tistelsommerfuglen flere ganger, men den har slett ikke vært særlig samarbeidsvillig foreløpig. Heldigvis får jeg mange nye sjanser i løpet av sommeren.

    Svar

  6. fotoboksen.

    Tistelsommerfugl blir langt flere og hyppigere å treffe på når neste generasjon fødes her i Norge. Ellers gir det noe spesielt å vite at de man ser nå kommer så langveis fra. De er noen tøffinger disse insektene.

    Svar

    • Posted by fotoboksen on juni 16, 2009 at 9:46 AM

      Jeg kan så alt for lite om insektenes verden. Trodde faktisk at de sommerfuglene vi nå ser hadde overvintret her jeg. Nå må jeg visst lese i bøkene mine eller google for å finne ut mer om både dette og hint!

      Svar

  7. Det er så flott med sommer og sol og sommerfugler.

    Svar

Legg igjen en kommentar

