ved paddedammen

 I går var jeg på besøk ved en liten dam et steinkast fra Bøelva. Tusen rumpetroll myldret omkring, men det var ikke dem jeg var på utkikk etter. Jeg ville forsøke å finne larver av stor vannkalv. Utstyrt med finmasket håv satte jeg meg på huk ved dammen. Og det første jeg fikk øye på, var «planterester på tur». Riktig noen svære residenser på 20-30 millimeter, som huset det jeg antar er vårflueartene Limnephilus rhombicus og L. stigma. Et artig syn. Jeg håvet opp et par eksemplarer av hver og flyttet dem over i et glass. De fikk nå midlertidig status som fotomodeller.

L.rhombicus blogg

L.stigma blogg

Neste kryp blikket stanset ved, var ei svær øyenstikkerlarve (Aeshna sp.). De største øyenstikkerlarvene kan bli 30 – 50 millimeter lange. Den jeg fanget var cirka 40. En kompakt rovinsektlarve som kan ta store byttedyr, som fiskeyngel, rumpetroll og store og små insektlarver. Ved å pumpe, eller snarere skyte, vann ut bak, kan den bevege seg raskt og rykkvis fram i vannet. Øyenstikkerlarven fant opp vannjetsystemet lenge før mennesket. Om vokseninsektet av øyenstikkere, også kalt «ørsneller», verserer mange myter. Noen mente de stakk øynene ut på folk, andre at de la egg i ørene. Mest ekstreme var rogalendingene ifølge Wikipedia. De kalte øyenstikkeren for «helvedesnaver», ut fra den overbevisning at de kunne sy igjen øynene på folk. Men de er harmløse for mennesker og stikker ikke.

øyenstikkerlarve blogg

kongeoeyenstikker

Den siste fangsten denne dagen, fortonet seg som ei svømmende, rød kule i vannet. En skapning jeg ikke hadde sett tidligere, og med lengde, eller skulle jeg si diameter, på 5-6 millimeter. Den ble selvsagt med på fotosession, men jeg fikk et svare strev med å finne ut hva den het. Det var en vannmidd, så mye kunne jeg fastslå. Trolig tilhører den familien Hydrachnidae. Kanskje er det en Hydrachna geographica. Jeg kaller den det, med håp om at det er det rette navnet. Viktigst er det at jeg fikk se den vakre vannmidden på nært hold.

hydrachna geographica

Det å ta seg tid til å stanse og kikke litt når man kommer til slike dammer, kan absolutt anbefales. Det er ofte et mylder av liv under vannflaten, med arter mange sjelden og aldri ser. Mer info om vårfluer finner du her.

Oppdatering 12.06.09.

Endelig lyktes det meg å håve en larve av Stor vannkalv. Første bilde viser larva med bakenden, hvor luft hentes via hårbørster og lagres under vingene, over vann. Andre bilde viser hårbørstene.

stor vannkalv larve blogg

gjeller vannkalvlarve

vannkalvlarve blogg

Bilder: 1) Limnephilus rhombicus, 2) L. stigma, 3) Øyenstikkerlarve, 4) Kongeøyenstikker, 5) Hydrachna geografica, 6) Stor vannkalv, larvestadium, 7) Hårbørster for fangst av luft hos larve av Stor vannkalv, 8 Hele vannkalvlarven.

14 responses to this post.

  1. Posted by Lavina on juni 12, 2009 at 9:48 AM

    Flotte bilder.. Men jeg synes ikke de var vakre med unntak av den store øyenstikkeren. Synes å minnes at den var farlig. Men det er den jo ikke. Sannelig en del myter ute å går.. Ha en god jakt videre, og god helg til deg..

    Svar

    • Lavina.

      Jeg fascineres av insekt, de fleste, og ser vel skjønnheten i detaljene. Synes vannedderkoppen var fantastisk flott.
      Håper du er i form til å farte litt rundt å knipse. Nå bugner det av blomster og liv overalt. Ha en fin helg 🙂

      Svar

  2. Posted by fotoboksen on juni 15, 2009 at 8:17 PM

    Dette er helt utrolig spennende – en helt ny verden for meg! Ante ikke engang at det fantes vannedderkopper… og så vakker da!
    Uten noen som helst tvil skal jeg anskaffe meg en liten hov jeg også, for dette må jeg prøve!
    Men hvordan får du tatt bildene? Har du insektene opp i små skåler med vann?
    Tar imot alle gode råd med stooooor takk!!

    Svar

    • fotoboksen.

      Finmasket håv er nyttig å ha. Grunne dammer og tjern huser et mylder av larver og nymfer, biller og eddekopper. Jeg har alltid et glass med lokk i sekkelommen. Finner jeg noe interessant, låner jeg krypene med meg hjem og har dem over i en glasskasse. (Bærer dem alltid tilbake dit de hører hjemme). Tar gjerne med noen pinner og gress fra insektenes leveområde også, slik at de har noe å sitte på og kan roe seg.

      Med vannedderkoppdyret (en midd) fikk jeg et problem, for den var aktiv hele tiden. Måtte gi opp å få gode bilder av den i vann, så jeg plasserte den oppå et glasslokk. Brukte blender f/22 og lukkertid på 3 sek. for å få noenlunde dybdeskarphet. Ble ikke helt fornøyd, men tålig bra. Mulig et lite akvarium hadde vært en lur investering.

      Svar

      • Posted by fotoboksen on juni 16, 2009 at 9:25 AM

        Tusen takk skal du ha for alle de gode rådene!
        Jeg får prøve meg på de litt enklere tingene først og se hvordan det går.
        Siden jeg er så heldig å ha mye ISO å gå på med D3en har jeg ikke store problemer med f/22 og kortere eksponeringstid.
        Dermed blir det å pakke glass i sekken og kjøpe en liten hov på veien ut til marka.
        Dette skal både bli spennende og interessant!

        Svar

  3. fotoboksen.

    Jeg bruker så og si alltid laveste ISO (100) og ofte stativ når jeg fotograferer småkryp. Bildene må ofte beskjæres ganske mye, og bildene blir lett kornige med høy ISO. Har heller ikke IS, så stativet er alltid med.

    Svar

    • Posted by fotoboksen on juni 17, 2009 at 11:48 AM

      Skulle så gjerne hatt et stativ som er egnet for macro-fotograferingen, men de jeg hittil har sett på er alt for trege å stille om i høyden. Dessuten er det mange av dem som ikke kommer lavt nok uten først nærmest å måtte demonere toppen og sette det sammen igjen. Manfrotto Neo-Tech er det beste jeg hittil har sett, men det kommer ikke lavt nok ned det heller. Insektene er jo ikke akkurat flinke til å sette seg i «stativhøyde», og med den tiden det tar å stille om i høyden har de som oftest for lengst fløyet videre.

      Det jeg egentlig ville fortelle er imidlertid om gårsdagens paddedam-prosjekt. Kan ikke akkurat si det ble særlig vellykket *ler*. For det første fant jeg ikke så mange vanninsekter… bare haug og dynger av noen ekle igler. For det andre fikk jeg nesten frysninger når jeg skulle ha dem ut av hoven og over på «bakgrunnen». Jeg er nok foreløpig alt for pysete til å håndtere disse krypene. Løsningen er antagelig å få med en som er tøffere enn meg som kan fange og håndtere, så kan jeg ta bildene. 😉

      Svar

  4. fotoboksen.

    Enig i at det med stativ som gjør at man kommer lavt nok er et problem. Med 150mm(+) makro, har man ca 40cm+ som nærgrense til objektet, og det hjelper. Må man helt ned, får man i hvert fall bakkestøtte til albuene. Eller man kan bruke en ertepose. I mange tilfeller har man ikke tid eller mulighet for å rigge til anlegg heller. Da er IS og lyssterkt objektiv gull verd.

    Igler kan være både fargerike og vakre. Og riktig store. Letteste måten å fange dem på, er å kle av seg og sette seg i dammen. Det du trenger er en fryktløs assistent. Hør hos NAV 🙂

    Svar

    • Posted by fotoboksen on juni 17, 2009 at 3:19 PM

      Jeg skal ta med meg hele det lokale NAV-kontoret på utflukt neste gang!! *ler meg skakk*

      Svar

  5. Syens jeg ser assistent og Nav i paddedammen. Jeg som elsket å vasse i paddedammer å fange frosker da jeg var lita, er helt pingle når det kommer til slike kryp.. Eier ikke mot til det i dag nei.. Men jeg kjøpte meg en liten stativ som kunne bøyes i alle retninger og festes til hva som helst. Beregnet til speilrefleks, og 700 kr måtte jeg ut med. Gjett om jeg ble skuffet. Det holdt ikke mål. Så bruk en stor pose ris.. Fin til støtte har jeg fått tips om. IS er nok å anbefale, jeg har 105 mm mackro. Bruker lav ISO.

    Svar

    • Lavina.

      Ertepose eller rispose (tror hurtigris er best :), fungerer. At du er ei pingle, tror jeg ikke på. Pingler fotograferer ikke med lav ISO 🙂

      Svar

  6. Flott reportasje og ditto bilder!
    Er også på jakt rundt myrpytter om dagene for å se om jeg kan få øye på vannedderkoppen, Argyroneta aquatica. Har sett den i tidligere år under fiske, men da hadde jeg selvfølgelig ikke med kameraet.

    Liker disse «naturreportasjene» dine. 🙂

    Svar

    • A. aquatica skal visstnok være vanlig, men jeg tror ikke jeg har sett den. Det handler også mye om hva man faktisk ser etter der man ferdes. Skal ha den i bakhodet. Undervannsfotografering høres forresten veldig forlokkende ut – vurdert det?

      Svar

  7. Jepp, det har jeg vurdert. Ligger noen tusen kroner frem i tid da. Olympusen min skal visstnok ha et undervannshus som kan fås kjøpt som et tilleggsutstyr.

    Ang. det du nevner om å se etter.., -det har du rett i. Mange ting jeg fyker forbi i min leten etter de åttebente, hehe. Er riktignok også på utkikk etter rød skogfrue i disse dager, siden den blomstrer nå. Bor på et av de få stedene i landet den fortsatt vokser. Bare et steinkast unna, -i ordets rette forstand. 🙂

    Hvis du kommer over vannedderkoppen, må du gjerne ta et bilde av den. Kan bruke det inne på edderkoppsiden min, -siden jeg har sett den tidligere.

    Svar

Legg igjen en kommentar

