en vakker dag II

 Enkelte dager i livet fungerer det meste. Det går liksom på skinner. Eller som i dag, på hjul – to hjul. Været har vært perfekt, med lettskyet himmel. Ikke tropevarmt, men god sommervarme. Etter en tidlig middag, ble syklene festet til takstativet. Kaffe og saft, smultringer og kjeks, fotoutstyr og tursko, ble pakket inn i bilen. Så bar det av sted til Landsmarka i Nome kommune. Målet for kona og meg, var trim og håp om å finne to store sommerfuglarter. Og ikke minst få tatt bilder av dem.
 
Etter en time på syklene, med småprat og plystring langs bomstengte, fine skogsbilveier, var vi i området hvor sommerfuglene forhåpentligvis fantes. Og bare et par minutter før vi skulle parkere syklene og ta en kaffekopp, skjedde det utrolige. En Svalestjert sneide stolt forbi oss. Så nær og så bedagelig i flukten at vi tydelig kunne artsbestemme den. Jeg snudde sykkelen og tråkket etter. Håpet den ville sette seg et sted hvor jeg kom til med kameraet. Uten å se hvor den landet, ville jeg være sjanseløs, med minimal mulighet til å få øye på den.

Svalestjerten forlot snart veien og flagret opp i et hogstfelt – hvor den satte seg på bakken. Jeg snek etter. Og siden alt syntes å gå vår vei denne dagen, var jeg optimistisk. Trodde faktisk jeg ville komme på fotohold før Svalestjerten hastet videre. Og jeg lyktes. Kom helt inn på én meters hold. For første gang i mitt liv, kunne jeg med 100% sikkerhet vite at jeg så en Svalestjert. Og alle som har sett den, vet at det er en stolt opplevelse. Det er en stor og utrolig vakker og elegant sommerfugl. Klikk! Jeg hadde fanget den på minnebrikken. Klikk. Klikk. Tre bilder. Så lettet den, vinket farvel med brede vinger og forsvant opp i skogen.

svalestjert blogg 

For en følelse. Jeg har jaktet på Svalestjert lenge, i flere år. Og så, i dag, ble det kronet med hell. Og gleden jeg følte og føler, ville aldri blitt så stor om jeg hadde lyktes tidlig. Kreves innsats over tid for å lykkes, er gjerne belønningen rikeligere enn om løsningen kommer lett: «Bedre sent enn tidlig». Og en finere opptakt til kafferasten, kunne vi ikke fått. Opplevelsen var i boks nesten før vi hadde startet jakten. Og vi hadde mer i vente. Riktig nok ikke Ospesommerfugl, som var den andre store vi skulle se etter denne dagen, men en annen stor og vakker sommerfugl. En vi definitivt ikke hadde forventet å finne her.

Etter rasten syklet vi innover langs en sidevei. Og etter en liten halvtime kunne vi skue dem. Minst et titalls Hagtornsommerfugler svermet langs kjerreveien og over et gammelt hogstfelt. Store, hvite sommerfugler. En art jeg aldri hadde sett tidligere. Og selv om de svermet og sjelden satte seg, lyktes vi å få bilder av dem. Blant annet en sexscene med tre individer involvert. En heller kaotisk trekant, om jeg skal si det. Tålmodigheten, vår tålmodighet, var ikke noe problem. De var ganske så majestetiske der de fløy fra bakkenivå og 10-20 meter rett opp, for så å komme glidende ned igjen. Så vi observerte og ventet. Og ventet. Mellom klokka 16.00 og 17.00 roet de seg noe. Enkelte satte seg på blomster for å etterfylle nektar, og mulighetene meldte seg. Blink igjen! (Hagtornsommerfuglen er på den nasjonale rødlisten under kategorien VU = sårbar).

hagtornsommerfugl blogg

hagtornsommerfugl blogg2

Hvilken dag. Hvilke opplevelser. Fire øyne ser bedre enn to, og det var som en prikk over i-en da kona fikk øye på en Grønn sandjeger etter at vi hadde pakket sammen for returen. En bille jeg har sett, men som jeg ikke hadde bilde av. Klikk! Så var den også på plass på minnebrikken, som nå hadde et eksklusivt innhold. Datoen 14. juni 2009, vil jeg huske lenge. Opplevelsene denne dagen vil jeg aldri glemme. Nå er bildene lagret på PC’n, og på en ekstern harddisk, og jeg kan kose meg med bildene og blogge om begivenhetene. Livet føles riktig bra i dag. Og sommeren har bare så vidt startet. Om en måned er det sommerferie, og jeg nyter årstiden i fulle drag.

grønn sandjeger blogg

17 responses to this post.

  1. Posted by GunnHege on juni 15, 2009 at 12:11 PM

    Utrolig fine bilder :))
    Syns den Hagtornsommerfuglen var kjempe
    flott jeg da 🙂

    ha en flotters dag paps:)

    Svar

    • Hei, Dottir!

      Takk for respons. Jeg skal fortelle deg hvor vi fant Hagtornsommerfugl. Tror vi så hele 12 individer. Så kan du ta deg en tur med din husbond og knipse den. Flotte å se på, uansett. Ellers må du bli med meg på en annen lokalitet om litt, så kanskje vi kan observere og kanskje knipse Apollosommerfugl også. Mor og jeg skal dit en tur nå for å se hvordan det ligger an. Ha en super aften 🙂

      Svar

  2. Heia

    For en stor lykke det var for dere, og så fikk du disse vakre sommerfuglene, og billen på minnebrikken! Det var utrolig flotte å se på.
    Som du ser har jeg opprettet en ny blogg, den er ikke ferdig.. Men det er en gammel bilde jeg satte inn for å se hvor stor den ble. Men ikke stort, men foreløbig fornøyd med at den har en brukermeny som jeg skjønner av. VGB er en saga blott for meg nå, skjønner ikke opplegget der. Ellers er formen fin, og vi skal ta turen til Husøy og jeg skal på fjelltur og en skogstur. Visst skal kamera med.. Ha en fin uke, og en riktig god sommer!

    Svar

    • Lavina.

      Flott at du har funnet deg nytt bloggested som passer deg bedre. Godt å lese at formen er god og at optimismen har vendt tilbake. Skal følge med bloggen din når du får rigget deg til. Regner med å få lese rapport og se bilder fra turene dine. God tur og god sommer ønskes deg tilbake 🙂

      Svar

  3. Posted by fotoboksen on juni 15, 2009 at 8:38 PM

    Av og til er det lov til å ha hellet med seg, men dette overgikk jo alt man kunne håpe på!!
    Vet om et sted det ble sett seks svalestjerter i slutten av mai. Dro dit på fredag, men så ikke en eneste en. Nå ble det ikke fullstendig bomtur da, for jeg fikk et par andre «nye» insekter til samlingen min.
    I dag fikk jeg for resten bilder av en skorpionfluehann som spiste maten ut av nettet til en liten edderkopp. Frekk tass!! Den stakkars lille edderkoppen måtte bare pent trekke seg unna. Krysser fingrene og håper bildene ble skarpe nok. Hadde litt vanskelige forhold nemlig.. både overskyet og vind. Men kanskje har noe av ditt hell smittet over på meg. 😉

    Svar

    • fotoboksen.

      Det var rett og slett «en vakker dag» på alle måter, flaks inkludert. Kunne selvsagt ønsket meg en finere bakgrunn for Svalestjerten, men kanskje finner jeg flere. Der og da føltes alt helt topp!

      Har tatt en del bilder av skorpionflue. Merkelige skapninger, med et snyteskaft som tar prisen. Foretrekker egentlig skyet vær når jeg fotograferer insekt – bruker makroobjektivet. Da kan jeg velge blenderprioritet f/9 – f/13 å oppnå bedre dybdeskarphet. I ditt tilfelle var vel motivet i stadig bevegelse, og da har man jo et teknisk problem.

      Oppdaget en annen som kalte seg eller bloggen for fotoboksen for en tid tilbake. Nå har jeg imidlertid truffet på bloggen din og vært inne og kikket. Du tar fantastisk mange fine bilder. Det er rett og slett en fryd å se på dem. Snakker om å utvikle seg raskt. Det kan ikke være mer enn et par-tre år siden du for alvor ble bitt av denne hobbybasillen.

      Takk for kommentar 🙂

      Svar

      • Posted by fotoboksen on juni 16, 2009 at 9:44 AM

        Øvelse gjør mester vet du, og en mer ivrig amatørfotograf enn meg skal du nok lete lenge etter. Jeg er ute med kameraet så ofte og så lenge jeg bare kan. Dermed får jeg både masse frisk luft, oppdager stadig nye og fascinerende ting ute i naturen og treffer mange hyggelige mennesker på min vei. Bedre kan det jo ikke bli.

        Så var jeg så utrolig heldig at jeg for litt over et år siden og ved en ren tilfeldighet endte opp med en Nikon D3. Jeg fortjener det slett ikke, men har i hvert fall mye å vokse inn i.

        Jeg oppdaget også den fotoboksen da den var helt ny og forsøkte å sende en mail til vedkommende. Fikk den imidlertid i retur. Dumt at to av oss har samme navnet. Mine blogger har jeg jo hatt i mange år, så jeg bytter ikke navn på dem.

        Selv bruker jeg gjerne f13-22 og ISO mellom 200 og 640 avhengig av lysforholdene når jeg holder på med macroen. Er lyset skarpt, undereksponerer jeg eventuelt et par hakk (-0.7). Siden jeg er selvlært vet jeg ikke om dette er dumt, men så langt har det fungert ganske greit. Forrige dagen fant jeg også ut at det i enkelte tilfeller kan være greit å sette alle innstillingene manuelt, velge god dybde og sette lukkeren til et «holdbart» nivå. Ved å lysne litt i ettertid ble faktisk resultatet absolutt akseptabelt. Har ikke tenkt på den muligheten tidligere.

        Svar

  4. Svinser nå innom deg igjen, og jo formen er stigende 7 mnd siden røykekutten. Bare været kunne bli super så skulle jeg ikke klage. Men kjekt at du skal følge med, men jeg er ikke så flittig som Fotoboksen.. Godt at jeg fant rett Fotoboks, men fikk link av Carpe. Den andre Fotoboksen har jeg ikke sett..
    Forsøker meg på denne nye bloggen, men det er enkelte ting jeg må finne ut av.. Men det er sikkert folk å spørre..
    Ha en super dag!

    Svar

    • Så du klarte å kutte røyken – godt gjort!
      Var inne og kommenterte hos deg, men en feil gjorde at kommentaren ikke kom frem. Skal forsøke igjen. Angående fotoiver og «fotoboksen», må hver og en finne et aktivitetsnivå som passer. Mistenker «fotoboksen» for å sove med kameraet ved siden av hodeputen. Nå som hun er ute i solen, får hun sikkert en blek «fotokrave» rundt halsen, der kamerareima sitter 🙂

      Svar

  5. fotoboksen.

    Gratulerer med supert kamera! Angående innstillinger, må man bare prøve seg frem og finne ut hva som fungerer under ulike forhold. Lyssterke objektiv og god optikk koster flesk (noe jeg for så vidt har nok av), og det øker bruksområdet/anvendeligheten. Fotograferer man veldig mye, er nok det en god investering.

    Personlig forsøker jeg å unngå å lysne bildene i ettertid, da de ofte får et anstrøk av matthet. Skal det igjen kompenseres av økt kontrast, osv-osv. Satser på minst mulig etterbehandling, selv om det kan være mye å hente om man er dyktig på det – hvilket jeg definitivt ikke er.

    Svar

  6. Flott! 🙂

    Var så heldig at jeg også kom på skuddhold av en svalestjert i går. Lå på magen en meter fra, og knipset løs mens den satt på gressløkblomster og mesket seg med nektar. Dette er min andre svalestjertobservasjon i år, og undres, -er det mange av dem i år?
    Før denne våren hadde jeg ikke sett arten siden jeg var i ungdommen.

    Har også sett enormt med slever i år, men de er borte lenge før jeg rekker å hente kameraet…

    Svar

    • Sleve ser jeg ofte. (Regner med det er stålorm du kaller sleve, vet noen bruker sleve om buorm også).
      Håper også å treffe Svalestjert igjen og få et bilde der den sitter på blomster. Blir litt mer severdig enn når de sitter på bakken i et hogstfelt. Ellers er arten utbredt, underlig nok tenker jeg. Må ha vært flink til å unngå dem jeg da 😉 Blir trolig nye ekspedisjoner til helgen og uken. Håper å kunne blogge om fine observasjoner.

      Svar

  7. Posted by Ole Kristoffer Syvertsen on mai 17, 2010 at 4:54 PM

    Hei..for en fin side du har :-)…er selv «bergtatt» av dagsommerfugler og skjønner godt opplevelsen din med Svalestjerten…selv har jeg opplevd den, apollo og mnemosyne..fantastisk syn..men Hagtornsommerfulg har jeg tilgode og se…er det mulig du kan gi meg din lokalitet så jeg kan ta en tur i sommer?
    Mvh
    Ole

    Svar

    • Hei Ole Kristoffer!

      Beklager seint svar. Er ikke så aktiv lenger denne bloggen, og det er blitt noe tull med varslingen på bloggene mine, så jeg får ikke e-post når noen legger inn kommentar.

      Om du ikke er av dem som rensker med seg rubbel og bit for å feste disse flotte skapningene til en plate, skulle vel det la seg gjøre. Går du til «Om bloggen», skulle veien til en tekstmelding være grei.

      God pinse!

      Svar

  8. Posted by Ole Terland on oktober 17, 2010 at 6:37 PM

    Hei, flott bilde av Hagtornsommerfugl. Du bør registere dette på lepidoptera.no.
    Se: http://www.lepidoptera.no/
    Det er enkelt å registere seg, og enkelt å legge inn registeringer!

    På dette nettstedet er det kun to registeringer av Hagtornsommerfugl, begge fra indre deler av Sogn og Fjordane (Aurlandsdalen, Lærdal, den siste var en død sommerfugl). Meget interessant at du har funnet den i Telemark!

    Hilsen en som har startet med å interessere seg for sommerfugler,
    Nettsteder:
    http://www.home.online.no/~oterla/index.cfm
    http://www.sommerfugler.terland.no/

    Hilsen Ole Terland
    Fant nettstedet via Google, søkeord: Hagtornsommerfugl

    Svar

  9. Posted by Ole Terland on oktober 18, 2010 at 8:33 PM

    Hei, sidene med dine sommerfugler skal jeg studere nøye, her har jeg en kilde til lærdom og inspirasjon. Flotte bilder, gode tekster. Tydelig at du er glad i dyrene (sommerfugler er dyr) og ikke bare vakre bilder. Hilsen Ole Terland.

    Svar

Legg igjen en kommentar

