med håv langs tjernet

Jeg har tilbrakt en ny dag ved tjernet nedenfor Evju bygdetun i Sauherad. En riktig varm dag i selskap med et titalls geiter, og med håv på jakt etter vannlevende skapninger. (For deg som allerede har sett det for ditt indre øye; ja, jeg var på vakt, og nei, jeg ble ikke stanget i baken der jeg sto lagelig til og tittet ned i vannet. Sorry!). Som en ekstra spiss på dagen, kunne jeg stadig vise og fortelle hva jeg hadde fanget til ivrige små og store som besøkte bygdetunet og la veien forbi tjernet. Hva er mer givende enn å se tindrende barneøyne, ivrige små hender som nesten ikke kan være i ro, og få tusen spørsmål? Man frydes.

geit blogg

Hva tjernet huser av liv, er det ingen som vet. Det myldrer av stort og smått. Og ved vannkanten finner man den sjeldne planten buesivaks, som kun finnes to steder i Sauherad kommune, samt i kommunene Notodden og Larvik. Planten likner skogsivaks, men skiller seg fra den ved at hver blomst har sin stilk, og at buesivakset formerer seg ved at enkelte av bladene bøyer seg ned til jorden og setter røtter. Siden dette tjernet er en slags blindtarm til Bøelva, forbindes den med elva kun i flomperioder. Det gjør at leirjorda her blir liggende under vann 1-2 ganger per år, noe som er gunstig for buesivaks.

buesivaks blogg

buesivaks2 blogg

Men tilbake til tjernet, hvor også nøkken ble observert under teaterspill forrige helg. Kan også nevne at maleren Erik Werenskiold (1855-1938) malte “Telemarksjenter” og “En bondebegravelse” i dette området. Tjernet ja. Jeg så masse og fanget noe, blant annet et par hesteigler, tre røde vannedderkopper eller vannmidd, noen husbyggende vårfluelarver, et par ryggsvømmere og et rumpetroll. Rundt meg var det parringsleik for firflekklibeller og vannymfer. Kort sagt var det liv og røre både på land og i vann. Og med både folk og geit. Skulle du savne en art, hvilket jeg ikke gjorde, kan jeg forsikre deg om at det også er rikelig med mygg ved tjernet.

nøkken blogg

hesteigle blogg

 vannmidd blogg

vårfl blogg

vårfl2 blogg

ryggsvømmer blogg

ryggsvømmer2 blogg

Bilder: 1) geitbukk og kje, 2-3) buesivaks, 4) nøkken, 5) hesteigle, 6) vannedderkopp/vannmidd, 7-8) husbyggende vårfluelarve, 9-10) ryggsvømmer (larvestadie).

13 responses to this post.

  1. Rene naturfagtimen dette, og jeg lærer hva et tjern inneholder og det var ikke småtterier du hadde fanget i hoven! Må nesten tenke meg om, og tror ikke vi har et tjern her i skogen hos meg, men det vet jeg ikke så sikkert heller da jeg liker meg bedre ved sjøen enn langt inni skogen blant alle de trærne..
    Ønsker deg en fin uke..

    Svar

    • Artsrikdommen i fjæra er trolig stor nok til å holde deg aktiv med kamera i mange år framover. Få laget deg en håv og snik deg avsted 🙂

      Nyt sommeren!

      Svar

  2. Jøss, hva du kan

    Svar

    • Som ivrig fluefisker i mange år, lærte jeg en del om insekt. Ellers må jeg innrømme at jeg henter informasjoner både i bøker og på nett. Buesivaks visste jeg om, siden Sauherad kommune har fått spesielt ansvar for å ivareta den som sjelden/truet. Den vokser også langs Heddøla.

      Svar

  3. Flott reportasje funn og bilder!
    Det er stort for unger å kunne få greie på slike ting du forklarte dem! Det finnes ingen andre man kan få slike entusiastiske, OG intelligente spørsmål av. Husker endel episoder fra barnsben av, da man kom over «voksne» som holdt på med slike naturrelaterte ting. Den viten man fikk den gangen sitter som spikret i minnet. Unger husker alltid slike hendelser inn i voksen alder. Og det er veldig mye verdt for dem.

    Undertegnede tenker alfor ofte på at det sikkert ser dumt ut der en flyr rundt med en grasshov, etter edderkopper, -og derfor stikker jeg meg litt vekk for å ikke bli sett, hehe..
    Heldigvis er det ikke så flaut når unger observerer undertegnede. De stiller jo fine spørsmål og er entusiastiske. da er det litt verre med de voksne. De står som regel på «trygg» avstand og betrakter det hele med et flir, og gjerne med litt risting på haue. Jo, skal innrømme at det kan være litt flaut. Uansett, en hobby må man jo ha, og dette er jo en stor del av prosessen når man skal samle inn data.

    I går fikk jeg oppdatert edderkoppsiden med en artikkel om snyltehvepser. Har fått tatt noen interessante bilder, og sett noen «makabre» scener i løpet av våren jeg måtte dokumentere. Hvis du tar en tur innom og kikker vil du se hvilke. Har du bilder liggende av tilsvarende art, tar jeg gjerne imot slike til akkurat den delen! 🙂

    Innsamling er interessant. I natt hadde jeg en artig observasjon. Fant noe jeg trodde var en vanlig kjeveedderkopp hengende under en gren. Disse har undertegnede mange fotos av og skulle til å gå videre, og brått åpenbarte det seg noe spesielt. Vanligvis spinner disse et hjulnett, med et åpent felt i midten. Da lyset fra lommelykta streifet nettet dens, fikk jeg se at dette fangstnettet var noe jeg aldri hadde sett tidligere! Det var trekantformet, og spunnet på samme måte som «fiskegarnet» i de gamle søndagsskolebøkene våre. Vakkert! Selve nettet var ikke mer enn ca halvannen tomme fra det ene hjørnet og ut til langsiden. Har nå sitti og tegnet dette fangstnettet, og skal prøve å finne ut hvilken art dette kan dreie seg om. Noen «vanlig» kjeveedderkopp er det iallefall ikke, og tilhører sikkert en annen slektsgruppe. Vi får se om jeg kan finne ut av det på et vis.

    Ha en flott fredag!

    Svar

    • Øh! Snakker om sløving (meg). Jeg har ikke oppdaget edderkoppsiden din. Har ventet på at det skulle komme en større presentasjon. Dette er jo imponerende – helt supert! Nå har jeg fått mye å kikke på og lese om. Skal se hva jeg har av snyltevepsbilder og evt. sende deg noen per mail. Det er kun artsbilder, ikke kampscener.

      Takk for fyldig svar. Min mor fortalte meg samme historie om edderkopper og gjorde ikke et kryp fortred (unntatt ei og anna flue eller stikkemygg). Respekt for skaperverket kan man vel kalle det, noe man ikke ser for mye av. Nyttig å få det innpodet allerede fra barnsben av.

      Svar

  4. Posted by anonym on mai 25, 2010 at 8:09 AM

    dette er en teit nettside!!!!

    Svar

    • Takk for kommentar 🙂

      Det er ofte de gode og velskrevne kommentarene som preger kvaliteten på en blogg, og her har du gitt et bidrag som løfter bloggen til nye høyder. Dette blir bra.

      Svar

    • Posted by Emilie on juni 29, 2010 at 11:40 AM

      Det var ikke hyggelig og se at denne siden var drit teit ikke fint sakt

      Svar

  5. Posted by Emilie on juni 29, 2010 at 11:40 AM

    Siden er jo råd kul jo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Svar

  6. Posted by Emilie on juni 29, 2010 at 11:41 AM

    Baj er best ingen protest den som står imot er en kjempe idiot!!

    Svar

  7. Posted by Emilie on juni 29, 2010 at 11:43 AM

    God sommerferie alle sammen !!jejjjjjjjjjjjjj!!

    Svar

    • God ferie til deg også, Emilie. Vi ses nok igjen før du flyr til Spania. Håper du kommer på besøk igjen snart.

      Klem fra Baj 🙂

      Svar

Legg igjen en kommentar

