elvepadling

 I går fant jeg ut at jeg har blitt ei pingle. Som barn var jeg både dristig og ofte dumdristig i lek og aktivitet. Det meste skulle forsøkes, og utrolig nok endte det uten varige mén (min påstand). Men i går ble jeg vitne til noe jeg definitivt aldri ville gjort. På tur til skogen ved Bøelva kjørte jeg over brua ved Oterholt og kunne se tre karer i elvekajakker på det rolige partiet mellom brua og Oterholtfossen. De var fargerike både i kledning og utstyr, og jeg tenkte jeg ville stanse og ta et bilde. Vurderte å hoie til dem også. Advare om fossen med tanke på at de kunne være turister og ukjente i området. Knips! Alt såre vel. Men så…?!

I stedet for å padle seg oppstrøms, satte de plutselig kurs rett mot fossen. Avstanden og bruset fra fossen gjorde det umulig å få kontakt, så jeg kastet meg i bilen og kjørte ned til fossen i en viss fart. Kanskje jeg kunne vinke og gi tegn, selv om det da trolig ville være for sent. Jeg så dem oppe på brekket. To av dem padlet inn til land og gikk liksom ned for å vurdere “mulighetene”, mens den tredje gjorde seg klar til å sette utfor. Det der kan ikke gå bra, sa jeg høyt til meg selv. Det blir som å hive seg ned i ei steinrøys. Hva som skjulte seg under det frådende vannet nedunder fossefallet, visste jeg noe om etter å ha vært der når vannføringen var minimal; en kjeft av steinjeksler!

IMG_7422.2IMG_7425.2IMG_7426.2IMG_7427.2IMG_7428.2IMG_7429.2IMG_7430.2IMG_7431.2IMG_7432.2IMG_7433.2IMG_7434.2IMG_7435.2IMG_7436.2IMG_7437.2IMG_7438.2IMG_7439.2IMG_7440.2IMG_7446.2

Hva kunne jeg gjøre? Jo, jeg kunne ta bilder. Dokumentere galskapen. Jeg fomlet litt med innstillingen. Sol mot brusende hvitt fosseskjegg, gir utfordringer. Jeg lysmålte mot gråstein og valgte lukkerprioritet. Tok et testbilde og justerte litt. Mer tid fikk jeg ikke. Kamikaze-padleren var allerede på tur utfor brekket. Det smatret i lukkeren. Jeg fulgte ham hele veien ned, til han forsvant under vann i bunn av fossen. Kom opp igjen, ble dratt baklengs ned i kverna og forsvant på ny. Han var så vidt oppe og vaket igjen, liggende på siden, men nei. Sett gjennom mine øyne og søkeren, hadde padleren store og alvorlige problemer.

En av kompisene sto merkelig rolig og så på fra andre siden av fossen. Og hvorfor ikke? Man kunne da ikke hive seg uti og nedi denne frådende vasketrommelen, heller. Etter å blitt dratt under for tredje gang, lyktes padleren i å komme seg opp og i sikkerhet. Jeg tok et siste bilde og pustet lettet ut, mens de to snakket sammen og pekte. Og så måtte jeg klø meg i nakken da den andre personen gikk opp og satte seg i farkosten. Han ville tydeligvis også forsøke, mens tredjemann droppet stuntet og tok seg forbi fossen til fots.

Jeg innrømmer at jeg ble en smule imponert. De unge karene behersket farkostene sine på ypperlig vis. Og andremann utfor valgte en litt annen vei ned og alt gikk uproblematisk for seg. De hadde sett at jeg fotograferte også, så de padlet over og slo av en prat. Var interessert i å se bildene. Og det kom fram at to av dem var instruktører i elvepadling. De hadde nettopp holdt kurs i elvepadling her i Bø, og med stor interesse. Deltakerlistene ble fylt på et blunk, og av ulike kursaktiviteter var det elvepadlingen som var mest populær. Området ved Sagafoss egnet seg godt for ferskere padlere.

Jeg spurte om de hadde forsøkt seg i den øverste fossen i Bøelva, Herrefoss. Men den visste de ikke om. Kanskje lar den seg ikke padle heller, for alt jeg vet. Men etter å ha sett dem forsere Oterholtfossen og Haugesagfossen, tar de seg nok også ned Herrefoss med tilstrekkelig vannføring i elva. De skulle besøke den neste gang de kom til Bø. Får jeg beskjed i forveien, skal jeg reise opp dit og forsøke meg på flere bilder. Herrefoss står forresten i fare for å bli bygget ut, og elveregulanten har flere ganger forsøkt å få kloa i de andre fossene i elva også. Så langt uten å få endelig gjennomslag, heldigvis.

herrefoss x bloggherrefoss x2 blogg

Fosser representerer liv, lyd og storslått naturopplevelse, i tillegg til at det fuktige klimaet ved fossene gir grobunn for vekster med spesielle krav. Dette, samt at Bøelva huser bestander av elveperlemusling, som er fredet og skal gis absolutt vern ifølge myndighetene, taler for at Bøelva skal få være i fred. Med tanke på høgskolen og turisme, bør ikke kommunen engang vurdere å selge deler av denne perlen. Verdiene den representerer der den glitrer og slynger seg gjennom kulturlandskapet som en sølvtråd, kan ikke og bør ikke forsøkes å måles i penger. 95% av vassdragene i Telemark er allerede bygget ut til el-forsyning, og det bør være nok!

18 responses to this post.

  1. Må si at jeg holdt pusten gjennom all denne dokumentasjonen av elvepadling. Pustet lettet ut da jeg leste at det var erfarne padlere! Synes det var fine bilder, og dramatikk så det holdt! Er pingle og slik hobby eller kurs skal jeg ikke på…

    Flott natur i Telemark det er sikkert og visst!

    Svar

    • Her er vi veldig enige. Jeg har heller ikke tenkt meg på kurs. Forøvrig var det interessant å se hvordan de håndterte kajakkene. Skulle gjerne forberedt meg bedre, med objektiv som tillot nærbilder av ansiktene når spenningen var som størst 🙂

      Svar

  2. Folk e`kje rektie… ;p

    Svar

    • Det er jo en trøst oppi det hele. Galskap hører mennesket og livet til. Tipper du har satset liv og lemmer selv i yngre dager, da alt skulle prøves. Det er hårfin grense mellom dristighet og dumdristighet 😉

      Svar

  3. Jeg? Neida, jeg var så forsiktig atte.. Aner ikke hvor jeg har fått alle disse arrene fra… ;p

    Svar

  4. Hehe, du skal se det… ;D

    Fikk forresten bekreftet rødlistefunnet fra Naturmuseet i dag. Legger snart ut bilder, opplysninger og etterhvert tegninger ang. artsfunnet. Enten i natt eller i morgen.

    Dette var stas. Det var forresten art nummer 100 på lista, så det ble et knakende gildt jubileum! Da gjenstår det å finne gaupeedderkoppen denne sommeren. Også den rødlistet. Dette er så spennende at jeg kan ikke få sagt det.., hehe…

    Svar

    • Sjeldenheter byr alltid på litt ekstra stas – gratulerer med «fangsten». Det ville nesten være i overkant fantastisk om du også fant gaupeedderkoppen denne sommeren – eller neste… De få observasjoner som er gjort, kan tyde på at den trivest best helt sør i landet, men hvem vet? Kanskje dukker den opp her i Bø 🙂

      Svar

  5. Takker så mycket! 🙂

    Ja, kanskje du fotograferer den først av oss! ;D
    Litt konkurranse er tøft, hehe…

    Se denne (Dipoena melanogaster)
    http://www.edderkopper.net/Theridiidae.html

    Svar

  6. Posted by Øivind on oktober 27, 2009 at 8:47 PM

    Hei, Jeg aner ikke hvem du er som skriver bloggen men jeg hørte om oterholtfossen og ville finne bilder av den på nettet. Og vips så var jeg her. Tenkte bare jeg skulle si at gutta som padlet fossen har brukt år på å komme seg dit. På å bygge opp erfaring og ferdigheter. Det vi gjør (elvepadling) er en kalkulert risiko, og det er sjelden det går galt. Du ville bli forbløffet over hvor mye kontroll man faktisk har og hvor vanskelige stryk det faktisk går ann å padle 🙂 Flotte bilder forøvrig 🙂

    Svar

    • Hei, og takk for fin kommentar. Jo, jeg forsto etter hvert at de var drevne. De leste nok elva og fossene like godt som vi andre leser bøker. Da de kom ned til Haugesagfossen noen steinkast nedenfor Oterholtfossen, valgte de å bare padle nedre halvdel av sikkerhetshensyn. En fin gjeng.

      Magne.

      Svar

  7. Posted by Matias Modalsli Grøtteland on juli 5, 2010 at 6:36 PM

    Hei sann

    Ser du har noen bilder av meg på toppen her når jeg padler ned fossen i bø. Så lurte på om du kunne tenke deg å sende de bildene til meg på grotteland@hotmail.com, husker at jeg spurte deg om det da du tok dem men fikk aldri noen mail

    MVH Matias

    Svar

    • Forresten en utrolig morsom og bra skrevet artikkel 🙂 Vi spilte inn en liten padlefilm her i høst så da var vi en tur i bø og filmet og skal ikke se bort i fra at vi kommer en tur i høst eller til våren for å ta Herrefossen

      Svar

      • Hei Matias

        Forsøkte å sende bildene til deg like etter jeg tok dem, men de kom i retur. Skal lete frem originalbildene en av de første dagene og sende dem til deg. Og tenker dere å forsøke Herrefoss, må du maile og si fra. Det trengs nok litt regn i forkant for å få tilstrekkelig vannføring, men man kan jo «håpe» på litt ruskevær på ettersommeren.

        Magne.

        Svar

      • Hei sann

        Høres veldig bra ut 🙂 Skal selvsagt få sagt i fra neste gang vi er i bø og skal padle, Har vært det to uker nå og holdt kurs men gadd ikke padle utenom siden det var ekstremt lite vann

        Svar

  8. Posted by Anne Marte jh on juli 3, 2015 at 12:36 AM

    den siste fossen het herrefoss

    Svar

Legg igjen en kommentar

