lerkebladlus og edderkopper

I går var det like før jeg måtte ut og vanne vedstabelen før den selvantente.En kikk på termometeret klokka kvart over seks, bekreftet det jeg allerede visste; det var styggelig varmt! Naturlig nok noe svalere – ikke mye, men litt – langs elva og i skogen. Noe også klegg og mygg hadde funnet ut, samt et par småsinte veps som trodde jeg var deres fremste fiende. De fikk nesten rett.

IMG_7980

Inspirert av Edderkoppkroken, har jeg de siste dagene vært mer opptatt av edderkopper enn tidligere. Leter og finner, flåttknipser og knipser. Mange er så små og urolige at det nesten er umulig å få tatt brukbare bilder, men av og til blir resultatet tålig bra. Det er en tålmodighetsprøve i varmen. Svetten siler nedover panne og nakke, bak brillene og på brillene. Og så var det dette med klegg og mygg akkurat når man er klar til å trykke på utløserknappen. Et saftig kleggbitt i nakken gjør susen. Har også gjort bekjentskap med flått. En vakker middart, for så vidt, men ikke veldig populær.

Kona fikk øye på noe merkelig i dag. På greinene på ei høgreist gran var det et titalls kongleliknende galler, med kremgul farge. Jeg tok med meg ei “kongle” for å forsøke å finne ut hva dette kunne være. Ved hjelp av skalpell, lupe, kamera og bildebehandling, samt litt søk her og der, fant jeg ut av gåten. Det var en galle som antatt. Et eggleggings og utviklingsanlegg for et eller annet parasittisk kryp. Snylteren viste seg å være lerkebladlus (Adelges laricis). Larvene som skjulte seg inni gallen, var så knøttsmå at jeg ikke oppdaget dem før jeg fikk bilder av et tverrsnitt opp på skjermen. Jeg forsøkte å måle dem og kom til at de var 0,3-0,5 millimeter lange. Knapt mulig å avfotografere med utstyret jeg bruker.

lerkebladlus-gallelerkebladlus

Om våren legger lerkebladlusa eggene sine enkeltvis innerst på grannåler, hvorpå disse sveller og blir til galler. I gallene utvikles først en stammor som uten befruktning (partenogenese) legger 150 egg. Disse utvikler seg til larver som forlater gallen i juni/juli, utvikler vinger og flyr over til lerketrær. Der formerer de seg ukjønnet, men danner ikke galler. Mot høsten utvikles en ny generasjon som overvintrer på lerketre. Tidlig påfølgende vår kommer vingede hunner som flyr over til gran og legger egg. Fra eggene utvikles både hanner og hunner. Etter parring legger hunnen ett egg som så utvikles til galle. En komplisert utviklingssyklus som tar to år. (Info er hentet fra Cappelens naturhåndbok “Småkryp” av Åke Sandhall).

Vi fant også en masse små edderkopper, både voksne og nærmest nyfødte. Med kryp på 1-3 millimeter, samt et jevnt vinddrag gjennom vegetasjonen hvor de kravlet , ble det nesten umulig å fokusere. Mye tid gikk rett og slett med til å finne dem igjen gjennom søkeren og makroobjektivet. Bildene ble jevnt over en fiasko, med ytterst få unntak. Det er bare å forsøke igjen. Og igjen. Kjøpe mellomring til makroen og traske ivei på ny frisk. En dag vil jeg helt sikkert lykkes med dette. Legger ut et par bilder som er blitt tatt de siste dagene. Første er en Theridion sisyphium, nummer to en Trochosa ruricola, og sist og minst en Sitticus terebratus.

Theridion sisyphium

Trochosa ruricola

Sitticus terebratus 6

For mer informasjon om disse artene og mange titalls flere, viser jeg til linken til Edderkoppkroken. Glenn Halvor Morka er også min kontakt og velvillige hjelper hva angår identifisering og øvrig info. Selv har jeg først nylig begynt å interessere meg mer for disse mangfoldige og artige skapningene. Bilde nummer to i denne posten, er forøvrig av flått (en middart som også tilhører ordenen edderkoppdyr).

17 responses to this post.

  1. Og noen følger med på dine ekspedisjoner i stor og liten dyre- og planteverden

    Svar

  2. Først vil jeg takke for hyggelig linking og tilbakemeldinger på «edderkoppkroken.

    Veldig interessant stykke om galler! At det finnes bladlus som lager slike, visste jeg ikke. Trodde det var forbeholdt gallhveps, fluer og mygg. Så dette var lærerikt! Flott at du tar og dissikerer gallene slik at en kan se inni. Et bilde sier jo mer en enn haug med ord.

    På eika finnes det flere typer galler. En av dem er en gallhveps som lager, og galleplene er store som kirsebær. Disse kan en tørke og lage det flotteste skriveblekk av. Gallblekk. Lager selv dette blekket ved å tørke gallene, knuse dem og koke opp. Når eika får slike angrep av disse, prøver den å løse problemet med å sende mengder av garvesyre til dette angrepne vevet. Dette benytter jo larvene seg av, siden garvesyra beskytter dem også. Naturen er visserligen fantastisk innrettet.

    Garvesyren blir kokt ut, og ned i vannet til en får et konsentrat. Denne væsken blandes så med jernsulfat, og gummi arabicum, og en får da et vakkert blekk.

    Gallblekket er først helt lyst når det kommer ned på arket, -men i løpet av sekunder reagerer det med lufta, og oksiderer til det blir blåsvart. Blekket er hundre prosent vannfast.

    Man kan også koke blekk av barken på eika, men gallene er mye mer konsentrerte med garvesyre, og blir regnet som det beste av «feinschmecherne».

    Moro å se du klinker til med flotte edderkoppfotos også her. Du har truffet blink med identifiseringen av dem også!🙂

    Har en egen teori om at edderkoppene spiser mye flått. Har funnet «noe lignende» i spindelvevene. I går kveld børstet jeg en flåttjækel av buksebeinet og slapp nedi et edderkoppspinn. På forhånd hadde jeg rigget meg til med kamera og stativ. Her skal det bli fotografiske blinkskudd tenkte jeg litt forventningsfull.

    Edderkoppen hadde allerede inntatt aftensmaten så det ut som, siden den ikke reagerte nevneverdig på flåtten. Her gjaldt det visst å være tålmodig. Nå har det seg at undertegnede bor like inntil en bekk, som ikke er aure i… Auren er glad i knottlarver.
    Fraværet av fisk i bekken merkes betraktelig i disse dager, og gårkvelden var såvisst ikke noe unntak. Temperaturen var rundt den samme som oppe hos deg. Undertegnede svetter. Og da mener jeg SVETTER med store bokstaver! Den renner ikke, -men spruter. Om det er noe knotten liker, så er det iallefall sur svettelukt. Til å begynne med, sto jeg kun i shorts. På noen minutter var jeg så dekt av knott, at det så mest ut som undertegnede hadde dratt på seg begravelsesdressen. Beksvart. Ikke hjalp det å nirøyke heller.

    Litt «avåt» tåler jeg, men ikke slike mengder. Har tross alt 4,5 liter blod å ta vare på, så det ble full evakurering fra fotosessionen, og rett inn i dusjen med undertegnede.

    Jeg får vente noen uker til det meste av knottplagen har gitt seg, så får en prøve seg igjen…

    I dag er det litt mer folkelige temperaturer her, og skydekket ligger tungt over oss. Pussig det der. Når en har hatt finvær i lang tid, så virker skyene veldig gjerrige på dråpene. Det blir liksom bare lummert, og så løyser det seg opp igjen. Man får bare håpe at regnet kommer snart, for nå begynner det å bli farlig tørt i skauen her. Kommer tordenskralla før regnet.., -vet man hva en har i vente. Da blir bommene inn skauveiene åpnet fritt, og alle kan være med å slokke…😉

    Ha en flått dag videre! Skal bli artig å følge med her fremover å se hva du finner av edderkopper i Telemark!

    Mvh Nunz.

    Svar

    • Takk for fyldig kommentar. Artig informasjon om fremstilling av blekk fra eikegaller også – hva du kan!

      Myriader av knott kan påføre et menneske midlertidig galskap, det er jeg overbevist om. Muligens har jeg også vært et levende eksempel på det en og annen gang. Ble bokstavelig talt jaget ned fra fjellet for 3-4 år siden. Ikke morsomt!

      Normal temperatur, og frisk og god luft her i Bø nå. Tor kjører og ramler rundt åsene her, og det kommer til og med noen regnskvetter. Måtte likevel ut en tur og fant to ørsmå edderkopper. Tar det per mail. Skulle du oppdage feil identifisering av edderkopper her inne på «litt av hvert», vet du hvem du kan irettesette🙂

      Svar

  3. Posted by Leyla on juli 5, 2009 at 8:06 PM

    Heia Phalloides🙂

    Ah! Saa du er ogsaa blitt bitt av edderkoppbasillen? Fascinerende skapninger det er sikkert og visst🙂

    Jeg ble «bitt» av basillen da jeg moette en «kopp» jeg har kalt «Nussen»..fordi han rett og slett er nusselig!🙂 Det er en saakalt Sitticus Cerebratus..de oeynene er bare herlige altsaa!

    Ha en flott soendagskveld🙂

    Svar

    • Leyla.

      Føler jeg er blitt lurt med på noe av Nunzen som jeg definitivt vet lite om. Nå sitter – eller sitticus – jeg her, med hodet fullt av latinske navn jeg ikke vet hva jeg skal bruke til. Det er så mye hårete bein og stirrende øyne i hodet mitt nå, at jeg knapt vet hvordan jeg skal lære meg å sortere dem. Får vel pugge slekter og familier til å begynne med, og går jeg ikke i surr eller lei da, ja så er jeg på god vei. Interessant, men vanvittig omfattende. Det som gjør det litt ekstra spennende, er at muligheten for å oppdage såkalt sjeldne arter er stor.

      Nå må jeg bli flinkere til å fokusere på bedre bilder og også ta bilder av kjønnsorganer – på edderkopper, da. Kan ikke godt begynne å blogge om … nei!

      Merker allerede at jeg har blitt litt modigere til å ta i disse krabatene også. Jeg har egentlig hatt fobi mot det. Har det forsåvidt ennå, overfor de av litt størrelse. Synes de ser skumle ut, rett og slett! Kanskje bedrer det seg – føler det er i ferd med å endres.

      Ha en god uke🙂

      Svar

  4. Posted by Leyla on juli 5, 2009 at 10:17 PM

    Heia Phalloides🙂

    Den sitticusen ja…Det var visst en saakalt Salticus Scenius som jeg kaller «Nussen», saa du ser at her gaar det i surr for meg ogsaa!😀

    Studere kjoennsorganer sier du? HAHA! Det er nesten ikke en gang hvor jeg kommer opp paa kontoret hvor ikke Nunsen sitter med sine «kopper» i kopper og studerer..KJOENNSORGANER!😀
    De flesene der er brettet ut paa hans 21 tommers monitor saa du kan vel kanskje tenke deg til resten..:D For aa si det slik: Jeg har sett noen edderkoppfleser som kan skremme vannet av hver og en av oss!

    Det er jo virkelig artig at du har faatt interesse for edderkopper, og at du paa den maaten har blitt modig nok til aa ta paa dem til og med! Toeft!

    I skrivende stund hoerer jeg Nunsen si: «Ganske lett epigyn paa den ja!»
    Saa da kan du vel tenke deg resten..haha!

    Ha en flott uke du ogsaa🙂

    Svar

  5. Jeg vet ikke hvor jeg skal rette blikket mot, men den lille tassen med alle øyan var no søt.. Her yrer det edderkopper, men jeg savner den feite og flott korsedderkoppen som holdt til her. Er helt sikker på at noen må ha tatt livet av den.. sukk..

    Fant en art på et blad i skogen, det var jo den hete sexakt.. Klart måtte jeg kline til med kamera og forstyrre.. he,he..
    Gikk en god stykke, men herregud det krydde av knott.. Æ hate knott, var helt oppspist og fikk ikke sove om natta. Ikke fan om noen får meg til å knipse bilder av knott og klegg, samt utysket myggen..

    Skal på fjelltur i de nærmeste dagene, venter på godt vær men det ser dårlig ut… Men jeg røyker ikke nå lenger så jeg får ikke has på blodsugerne.. Flåtten er jeg livredd for, men har ikke sett noe ennå selv om det er kommet til Troms har jeg hørt..

    Lykke til videre i kjønnsorgan jakten på edderkopper, sikkert en fornøyelig studie..he,he..

    Svar

    • Du får trosse utfordringene fra blodsugerne og knipse bilder av edderkopper du også. Du finner sikkert en rekke arter rundt hus og i uthus.

      Greit å være oppmerksom på flått, men uten å overdrive. De er såvidt store at man enkelt får øye på dem og kan fjerne dem om de sitter på kroppen eller har bitt seg fast.

      Krysser fingrene for at du får fint turvær. Bilder og tekst fra turen(e) regner jeg med å finne på bloggen din etter hvert. Ha en god uke🙂

      Svar

  6. Har laget en enkel «Nunzeinnretning» for å studere epigyn på en lettvint måte. Kan sende deg foto av det, slik at du kan lage deg en. Tar bare en knapp time å mekke sammen. Prøvde den i dag, og den funket utmerket. Den er et resultat av prøving og feiling i lang tid, hehe…

    Interessert?

    Svar

    • Veldig interessert! Har klundret med småtasser i dag, men det blir ikke bra. Har bestilt mellomringer som jeg «får» i løpet av uka. Håper det hjelper en god del. Funnet ny tass i dag. Kontakter deg per mail.

      Svar

  7. Den er grei vettu.

    Svar

  8. Interessant å følge deg inn i småkrypenes verden. Det siste edderkoppbildet ditt var det virkelig klasse over. Virkelig noe som kan få det til å gå kaldt nedover ryggen på araknofober. Heldigvis er jeg ikke blant dem.
    Kos deg videre med sommeren og småkrypene dine. Jeg stikker nok innom av og til for å se hva du har funnet i søkeren din🙂

    Svar

    • Takk for besøk. Skal komme på gjenvisitt. Leste du hadde lånt deg makroobjektiv og ser du fotograferer mye. Legger deg til på feed-listen så blir det enklere å stikke innom bloggen din. Fortsatt god fotosommer. Her på «litt av hvert» kommer det nok snart flere småkrypinnlegg🙂

      Svar

  9. Posted by Emilie on oktober 7, 2010 at 4:51 PM

    Tøffe edderkoppbilder

    Svar

    • Hei Emilie🙂

      Ja, det har blitt mange edderkoppbilder i år. Og i morgen skal du være med oss ut og finne flere edderkopper sammen med Glenn og Annie. Det blir topp!

      Baj.

      Svar

Legg igjen en kommentar

