oldenborrer og feriestart

Det har vært stille her på «litt av hvert» en stund. Hovedsakelig skyldes det datahavari etter torden, og tildels skyldes det sommerlige aktiviteter. Mørketida egner seg liksom bedre til å bygge setninger og poste innlegg og kommentarer enn sommerlyse kvelder. På toppen av det hele har det skjedd uventede ting, og ikke nødvendigvis bare av det positive slaget. Overraskelser kan slå begge veier. Etter to uker uten PC, så det ut til å ordne seg. Mandag morgen var alt bare vel da jeg gikk av siste vakt før ferien. Etter noen timers søvn ba jeg med kona ut på biffsnadder-middag for liksom å feire starten på ferien, og det var hyggelig. God mat og kaffe.

Nesten hjemme bremset jeg ned og stanset for to syklister som sto ved en fotgjengerovergang, og slikt gjør man selvsagt ikke ustraffet. Pang-pang! To biler med ferierende italienere lå bokstavelig talt hakk i hæl, og bakerste bil klarte ikke å stoppe. Det ble klikk-klakk. Det ble språkproblemer. Det ble nakkesmerter, og det ble en time med masse forvirring før dokumentasjon var i orden. Heldigvis ble det ingen personskader med unntak av mine nakkeplager, og en legesjekk dagen etter konstaterte strekk i muskulatur og indre blødning, men trolig ikke noe alvorlig. Nok en dag gikk med til å ringe verksted, lege, forsikringsselskap, ordne leiebil, … Starten på ferien fikk kort sagt en liten vri. Og nå håper jeg at jeg ikke har havnet i en stim med ubehagelige hendelser. «Alle gode ting er tre», heter det. Jeg føler det holder med to.

Posten jeg hadde tenkt å skrive da PC’n gikk fløyten, skulle handle om oldenborrer. Biller som både er beundret og hatet. Beundret fordi de er vakre, hatet fordi de kan gjøre stor skade. Jobb og foto gikk side om side, med turer i skogen de timene og dagene himmelen ikke sto med åpne sluser. Så en kveld da jeg kom på jobb, ble jeg bokstavelig talt overfalt av St. Hans-oldenborrer (Amphimallon solstitialis). Digre biller som brummet og fløy på sitt klønete vis rett mot hodet så jeg måtte dukke og kaste meg til side. Jeg hadde hørt om at de kunne være plagsomme for folk som skulle kose seg på opplyste terrasser på varme sommerkvelder, men opplevde denne nærgåenheten selv for første gang. Kameraet ble hentet i bilen og billene avfotografert da de landet i en einer. Les mer om oldenborrer, også som skadedyr (larvestadie) på plener og vekster, her.

Det er flere arter oldenborrer: Brun oldenborre (Serica brunnea), St.Hans-oldenborre (Amphimallon solstitialis), Vanlig oldenborre (Melolontha melolontha), Hageoldenborre (Phyllopertha horticola) og Kastanjeoldenborre (Melolontha hippocastani).

brun oldenborre 2

st.hans oldenborre 2

hageoldenborre 4

Bilder: 1) Brun oldenborre, 2) St. Hans-oldenborre, 3) Hageoldenborre.

10 responses to this post.

  1. Nydelige var de, oldenborrene.

    ‘Det er kos å ha deg tilbake :-). Jeg ønsker deg god bedring med nakken. Det hørtes ikke godt ut. Skikkelig uflaks.

    Svar

    • Takk for det. Nakken bedrer seg dag for dag, så jeg har vært «heldig». Har mye å lese på bloggene jeg følger etter datahavariet, blant andre din, så jeg kommer innom etter hvert. Fortsatt god helg!

      Svar

  2. Her har vi hatt et helsike med hageoldenborrene tidligere i sommer. De åt opp alt av roser.. 😉

    Svar

  3. Uff, høres ikke festlig ut med din feriestart, og ønsker deg masse god bedring for nakken… Flotte bilder av denne arten.. Håper det ikke er en sort som kommer nordover for de vil jeg ikke ha på rosene mine.. Jeg skulle legge inn bilder i fra fjellturen, men ble fri for nett. Les modemet sa takk og farvel og var uten nett i ei uke! Men nå er alt i orden, men nyter sola og varmen.. Ha en fin ferie, og blogging blir det når dagene blir kjøligere og høstmørket setter inn…

    Svar

    • Takk for omtanken, Lavina. Nakken blir bedre og bedre, heldigvis. Bra nettilgangen din er i orden igjen. Selv om man ikke blir helt avhengig av dataen, er det irriterende når utstyret streiker. Det er blitt en del av hverdagen som man forventer skal fungere til enhver tid.

      Har vært på fjellet i dag i nydelig vær. Smaker liksom bedre middagen etter en slik tur, og nå er den visst ferdig. Ha en god søndag 🙂

      Svar

  4. Hehe, de rosene gir meg også nattlige traumer tydeligvis…;D

    Svar

  5. Heia

    Flott at du har kost deg på fjelltur, og mat smaker godt etterpå.. Glad for å høre at nakken din er så mye bedre.. Håper du ikke får ettervirkninger som wishplash skrives det sånn tro? Hm, jeg håper du kan få tid å stikke innom min blogg. Har lagt inn bilder av min fjelltur, samt en bille jeg traff på veien som jeg lurer på er en tordivel, du vet no meg og insektene..Skallet var liksom delt på ryggen, og jeg skjønte at det var en bille som flyr..

    Ha en flotte kvelden videre..

    Svar

Legg igjen en kommentar

