edderkoppblogg

Er nå i gang med å bygge opp en blogg nummer to viet til egne bilder og stoff om edderkopper. Håper å kunne skrive opplysende på en lettfattelig måte om disse åttebeinte skapningene. Det ligger nå 35-40 bilder ute, og flere vil komme etter hvert – forhåpentlig også bilder av bedre og jevnere kvalitet.

Araniella cucurbitina 5

Håper du vil kikke innom bloggen Mine edderkopper og ta en titt i ny og ne.

20 responses to this post.

  1. Gratulerer med ny blogg!

    Har kikket og er knallimponert!
    Godt å ha andre nordmenn å utveksle erfaringer og opplysninger med.

    Edderkopper er svært lite forsket på her i landet, så disse opplysninger om funnsted og habitat etc, er svært viktig for kartleggingen av de forskjellige arter i Norge.

    Mvh Nunz.

    Svar

    • Takk for oppløftende tilbakemelding. Det kommer nok til å tikke inn en del mailer med spørsmål en tid framover. Skal lage meg et skjema med ulike habitattyper og notere meg flere omkringliggende faktorer ved framtidige funn. Kommer jeg over sjeldenheter skal jeg også notere meg kartreferanse. Her er det meste på startstadiet så jeg får utvikle rutiner etter hvert.

      Svar

  2. Gratulerer med ny blogg, så nå skal jeg lære litt om edderkopper! Kommer til å stikke innom deg og Nunzio for man lærer jo mer om insektene og ikke minst de søte edderkoppene.. Denne med grønn rygg er riktig flott og sånn har jeg ikke sett før..

    Svar

    • Takk, takk. Edderkoppkroken til Nunzio begynner å bli imponerende innholdsrik. Det er mye lærdom å hente der, og ikke minst mange flotte fotos. Det kan være en utfordring å få til gode bilder av disse urolige og ofte bittesmå krypene.

      Om jeg får det til, håper jeg å kunne presentere litt faktastoff på en lettfattelig måte framover på bloggen «Mine edderkopper». Det blir en læreprosess også for meg, siden jeg er rimelig fersk på området.

      Svar

  3. Opprettet en egen fotoblogg i dag. Her vil det også komme litt edderkoppstoff fremover, i tillegg til mye annet naturrelatert.

    http://nunzio.vgb.no/

    Svar

  4. Posted by Leyla on juli 27, 2009 at 8:04 PM

    Heia Phalloides 🙂

    Maa si jeg er kjempeimponert, en flott edderkoppblogg! Gleder meg til aa foelge med her inne 🙂

    Men du…Jeg tok bilde av en oeyenstikker igaar..Og saa har jeg faatt «hvisket» til meg at du er flink til aa identifisere slike..:) Kunne du ha gaatt inn her: http://leylasfamlerier.vgb.no og tatt en titt? Den er jo utrolig vakker da, men jeg er helt groenn paa slike insekter.

    Ha en flott uke Phalloides 🙂

    Svar

    • Takk for oppmuntrende kommentar. Jeg har vært inne hos deg og kikket, men er veldig usikker på hvilken øyenstikker/libelle du har tatt bilde av. Sorry! Fine bilder og morsom tekst. Gleder meg til å følge fotobloggen din 🙂

      Svar

  5. Gratulerer med ny blogg, edderkopper er interesante å ta bilder av og dette var et flott eksemplar.

    Svar

    • Takk for det. Sliter litt med disse edderkoppbildene ennå. Verst med de aller minste. Må finne ut av hvilken lyssetting som fungerer best, og så kommer et bedre stativ i hus snart. Den minste ustødighet gir dramatiske utslag når motivet er 1-3 mm. Bruk av blitz gir av og til bra resultat, men ikke når edderkoppene er oljeblanke. Har noe å jobbe med der. Kanskje jeg skulle fôre dem opp til en mer håndterbar størrelse 🙂

      Svar

  6. Grattsi med ny bildeblogg, skjønt jeg vil heller se andre bilder enn av edderkopper. Jeg har fobi.:(

    Ha fortsatt god sommer!

    Svar

    • Takk for det. Kanskje første steg er å se mer bilder og lese fakta om krypene? Skal jeg være ærlig grøsser jeg litt selv om jeg får nærkontakt med en av de store (ikke si det til noen).

      Ha en fin uke 🙂

      Svar

  7. Posted by Leyla on juli 28, 2009 at 7:27 PM

    Heia Phalloides 🙂

    Maatte le godt her da jeg leste et av svarene dine om det aa skulle ta bilder av disse minste edderkoppene 😀 Du verden, jeg skal si deg at her i huset er det paa samme maate, noen er jo saa knoettesmaa at man kan jo saavidt se dem! Naar de attpaatil spinner og snurrer rundt i tallerkenen i timesvis, er det litt av en taalmodighetsproeve! Har foreslaatt til min bedre halvdel at litt Ritalin kanksje kunne vaere en ide..:D

    Min bedre halvdel fant forresten to store beist i natt..AKK! Det smalt godt i proeveglasset gitt! Han sier selv at de satte dype stolpespor i huden etter at den ene sprang over handbaken hans! De var utrolig svaere..maa innroemme at jeg rygget et par skritt der jeg stod og saa paa dem. De er av arten Gnaphosa montana.

    De smaa er derimot bare nusselige saa jeg ble foreviget igaar med en av dem pa nesa 😀 Maatte legge det ut som bildebevis paa fotoblggen 😀

    Ha en flott jakt paa edderkopper 🙂

    Svar

    • Så bildet av deg med hoppeedderkopp på nesa – lekkert 🙂
      Jeg får nesten fnatt av enkelte småtasser under fotoseansen. En time rundt i skåla uten hvile, og så stopper den, du fokuserer og skal knipse, men nei, borte! Disse skøyteløperne som går 10000 meter kan gjemme seg. Her er det virkelig snakk om mye energi i en liten skrott. Tenkte jeg skulle sparke den i kneet for å få den til å roe seg litt, men fire knær per bein x 8 … – ? Ideen ble forkastet.

      I dag ble det blåbærtur med kone og barnebarn. Hadde lurt med meg et par bokser for sikkerhets skyld og fanget en som skal undersøkes nærmere. Nå har jeg forresten en haug med uidentifiserte eksemplarer. De fleste har jeg fra før, men en håndfull er nye for meg. De kommer snart på bloggen.

      God jakt dere også 🙂

      Svar

  8. Jeg hadde kost meg her i går på den nye bloggen din, og på Nunzio sin. Deretter skulle jeg se litt film på Canal + og fikk rent sjokk. De viste en skrekkfilm av Stephen King og edderkopper som spiste mennesker, og det var så fælt.. Grøss og gru…

    Bruker du noe spesielt til objektivet ditt. Mellomring eller konverter? Synes det er vanskelig når krypa er knøttsmå, det blir ikke klart.. Spør deg fordi du har peiling…

    Svar

    • Må ikke skremme opp deg selv med grøssere 🙂
      Jeg kjøpte et KENKO mellomring-sett bestående av 3 mellomringer som kan brukes enkeltvis, to eller alle. En 10mm, en 20mm og en 36mm. Er bra fornøyd med settet, men samlet stjeler de naturligvis noen blendertrinn – gir lang lukkertid og krever gjerne bruk av stativ. Om man ikke fotograferer noe riktig lite, bruker man selvsagt bare en eller to mellomringer. Settet koster ca 1700 kroner. Forøvrig sliter jeg litt med å få gode bilder av småkryp på 1-3mm. Får snart et mer solid stativ og håper det vil hjelpe. Her er det bare å jobbe videre med saken. Eliminere eller minimalisere de mulige feilkildene man kan gjøre noe med. Merker også at synet heller ikke er hva det en gang var. Man må gjøre det beste ut av det.

      Svar

  9. Takk for svar.. Skal ikke skremme opp meg selv, men det ble jo vel nifs.. Synet endres med alderen, og jeg skifta glass i brillene.. Synes det ble bedre, men ikke helt perfekt ennå.. Spennende med mellomringene, og det er vel å prøve seg fram ja. Har jo stativ men får den ikke lavt nok ned, men har sett en annen en, som man kunne vri i forskjellige retninger, og prisen var ca 1500… Et godt stativ er jo viktig, men jeg foretrekker om de kunne være lett. Den jeg har nå er tung å drasse med på tur…

    En riktig god natt, og lykke til med fotojakten..

    Svar

    • Kanskje det er greit med lett stativ på langtur og et mer solid til bruk hjemme og på småturer. De fleste bildene tar man gjerne i kort avstand fra hus eller bil. Om du ikke fotograferer knøttsmå ting, klarer du deg sikkert uten mellomringer og kan heller bruke pengene på et godt stativ. Makroen din holder i massevis til insekter som fluer og veps og insekter på den størrelsen. Det er helst når motivet blir mindre enn 5-6 mm at mellomringer må til. Lykke til med valget 🙂

      Svar

  10. Hei!
    Jo jeg har hørt om eksponeringsterapi, men vet ikke om det er tingen-eller kasnkje er det tingen, Det er så ille at jeg gruer til feriere utpå sommeren, fordi det kan være så mye edderkopper da..Så da er jeg nøye på hvor jeg drar. Leide et hus i Danmark for noen somre siden, og det var helt ekstremt mht til edderkopper. Jeg turde ikke legge meg engang..de var overalt.

    Jeg har kjpt meg macro, men banna! til min datter at den skulel hvertfall ikke brukes til å fotgrafere edderkopper.. når hun foreslo det.

    Svar

Legg igjen en kommentar

