på fjelltur

Det ble fjelltur på kona og meg igjen lørdag, i nydelig vær. Til tross for bluesfestival på Notodden, traff vi flere titalls turgåere, både unge og gamle. Og de var blide og hyggelige alle som en. Riktig fornøyde ble en gjeng på seks tyske turister som fikk svar da de ville vite hvor de var. Hvordan det gikk med den unge, velsminkede og overparfymerte, østeuropeiske frøkna, som sammen med tre unge landsmenn var på tur opp da vi gikk ned i sekstida, hun iført sandaler uten sokker, vet jeg ikke. Det jeg vet, er at hun får to såre, meget skitne føtter å vaske. Det har vært kraftig regn nylig, og søla skvetter mange steder langsetter stiene. Men hun hadde fine sandaler, det skal hun ha. Får håpe hun ikke må lide altfor mye for prioritert skjønnhet og stil. Ellers har man jo hørt på nyhetene i det siste at turister forsøker å gå Besseggen kun med sommerklær og fastteipede Crocs-sko og må hentes ned, og at enkelte velger å besøke Prekestolen på sko med stiletthæler.

lysefjorden 5

Lysefjorden, med Prekestolen til venstre midt i bildet.

Mulighetene er mange når man har frihet til å velge. Vi valgte fjellsko og savnet verken sandalene eller crocsene. Og vi spiste blåbær og moltebær der vi ruslet. Det er definitivt ikke godt molteår, men blåbæra står nå moden og fin helt opp til 900 moh på Lifjell , og det er mye blåbær i år. Håper mange benytter seg av bærhøsten. Pannekaker og vafler med nyrørt, selvplukket blåbær på, og litt god tomatsuppe med makaroni inntil, er god mat. Trim får man på kjøpet.

IMG_5008 

Vi så mange blåvinger på turen. Vakre og vevre sommerfugler som flagret lett av sted. Jeg tok noen bilder av dem, selv om jeg har flere titalls bilder av mange blåvingearter fra før. Og så viste det seg at den ene var en atypisk idasblåvinge. Idasblåvinge er en vanlig og tallrik art, så jeg observerte med en gang at noe ikke stemte. Høyt på bakvingen, hvor det skulle vært sorte øyne med hvitt omriss, var det tre lange, sorte felt. Trolig skyldes det pigmentfeil, men jeg la den i hvert fall ut på en dansk nettside hvor man kan få svar fra eksperter på spørsmål om faunaen. Blir spennende å høre hva de svarer. (Bekreftelse på riktig art, og info om at slike avvik av og til forekommer hos ulike blåvingearter, er mottatt).

IMG_9233 

Vi fant også noen edderkopper langs stien, så jeg tok meg den frihet å fange med meg en liten håndfull hjem for fotografering og identifisering. Håper å finne noen nye arter til edderkoppbloggen min, og kanskje også en eller annen sjelden art. Det er ikke så mange som har fokus på edderkopper, og kartleggingen er svært mangelfull mange steder i landet. Kan jeg bidra til å bedre den situasjonen, om enn i beskjeden grad, er det en god tanke. Etter hvert som jeg lærer mer om edderkopper, øker i hvert fall interessen og går i retning av en ny side ved hobbyfotograferingen, og kanskje en egen, ny hobby. Egentlig er det en underlig tanke og situasjon, i og med at jeg aldri tidligere har hatt sansen for disse kravlende, allestedsværende krypene. Men det er sant som det sies, at økt kunnskap gir økt interesse og endrede holdninger.

IMG_9280 

Vi har ennå to uker igjen av ferien. Til tross for usikre værprognoser, håper vi på oppholdsvær og flere turer opp i høyden. Særlig august, men også september, er høysommer på fjellet. En regnbyge eller to går fint. Men ikke øspøsende regn, og attpå til kombinert med vind. Da blir turkosen borte for vår del, uansett hvordan vi kler oss. Uttrykket «det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær», er bare tull og tøys spør du meg. I beste fall en halvsannhet.

6 responses to this post.

  1. De turistene har sannelig ikke vett å kle seg når de skal på fjelltur, ser for meg frøkna med sandaler i gjørma..
    Fine bilder du har tatt, og noen liter med blåbær kunne jeg ha tenkt meg. Så godt til pannekakene! Dessverre ser det dårlig ut med blåbær her nord. Vet ikke med multebæra men i følge gemalen som var på fjelltur lørdag sa at til uka ville bæra være moden..

    Kos deg med å fotografere edderkoppene og håper de poserer villig, og jeg har funnet en korsedderkopp bak døra ute på trappa.. Må sjekke fotoforholdene..

    Svar

    • Reagerer stadig på valget av sko til folk jeg møter i fjellet. Mange går også uten sekk – ikke noe ekstra tøy med. Det er ganske dristig, enn si dumt, når man vet hvor raskt været endrer seg i høyden.

      Den korsedderkoppen må du knipse og legge ut bilder av. Den er vakker!

      Ha en fin uke🙂

      Svar

  2. Posted by Leyla on august 3, 2009 at 8:29 AM

    Heia Phalloides🙂

    Du verden det er mye man kan stoete paa oppe i fjellheimen! Den damen maatte da «kjenne» det skikkelig etter det sandalfremstoetet der! Akk ja, mange tror kanskje at de skal gaa tur i parken😀

    Det ser ut som dere hadde en flott fjelltur, med mange vakre opplevelser, du fikk til og med med deg hjem noen koppe..flotte greier! Jeg er ogsaa slik at jeg elsker aa gaa slike turer, men poeser det ned, gaar turkosen bekk. Aa vaere ute i naturen for meg er min meditasjon, og min bedre halvdel og jeg nyter hvert sekund naar vi er ute paa skauen. Jeg har alltid elsket naturen, men det er foerst naa etter at jeg har kommet hjem og hit, at jeg nyter den med hver fiber i kroppen.

    Ha en flott uke Phalloides🙂

    Svar

    • Tipper hun ikke skal på ny fottur de nærmeste dagene🙂
      Turen var helt super. Det merket jeg på leggmuskulaturen dagen etter. Fin trim for hjerte og kropp å gå litt i bratta. Glad jeg ikke har åtte bein å være støl i!

      Det var en utfordring å fange de raske edderkoppene inne mellom dverbjørk og lyng. De fleste ble liksom bare søkk borte. Blir spennende å se hva vi finner utover sensommer og høst – også i vedstabelen og i og rundt husene her.

      Glad du har funnet roen her – i den grad det er ro å finne rundt Nunzio🙂

      Nyt dagen!

      Svar

  3. Har heldigvis unngått å treffe på folk på mine turer, selv om det auker på med turister her også i distriktet. Folk er heldigvis litt mørkredde, hehe…

    Når man snakker om fottøy.., i slutten av 70-åra var det så pop med platåsko. Undertegnede hadde også noen ti centimeters skakkslitte hæler under foten. Disse brukte jeg overalt. Til og med i skauen. Helt til en kamerat og undertegnede fikk ei mannvond elgku etter oss. Hvordan vi greide å komme opp i ei furu på to sekunder aner jeg ikke den dag i dag.
    Uansett, jeg fikk en støkk, og etter denne hendelsen ble det et mer anvendelig fottøy her i gården.🙂

    Tror nesten jeg må ha meg en tur på Lifjell igjen snart. Det er noen år siden sist nå, og husker det var veldig flott der oppe!

    Svar

    • Joda, jeg har platåsko friskt i minne jeg også. Ble riktignok ikke jaget av elg, men det var den tida man festet og drakk mer enn sunt var. Å være full, med platåsko, på snøføre, er dømt til å gå galt. Selv sandaler ville hatt for høye hæler i den tilstanden. Ei merkelig tid å minnes.

      Lifjell står der og venter på deg, vettu. Var oppe en tur i dag også, men skodde og råvær gjorde at det ble mer trim enn kos. Greit det også, det behøves🙂

      Svar

Legg igjen en kommentar

