hamskifte

På sykkeltur inn i en dal på nordøstsida av Lifjell i går, et fint område med blinkende tjern, myrer og blandingsskog, og med Himingen (1066 moh) ruvende i bakgrunnen, fant vi både hvile for blikket og ro under kafferasten. Og selvsagt så vi både insekter og kryp. Røsslyngen står nå i full blomst, og sansene fikk all den sensommerlige føde man kan ønske seg. Nesten som et hamskifte mellom sommer og høst.

Inne ved foten av fjellet var det slutt på veien, så vi parkerte syklene og ruslet litt omkring. En stor og fin myredderkopp satt og koste seg på et gammelt og værslitt laft. Den ble med oss hjem, uten høylydte protester, for nærmere observasjon. Og vi så sommerfugler, blant andre en vakker oransjegullvinge og en blomsterflue.

oransjegullvinge 13 

IMG_9737

Det hagler med latinske artsnavn på edderkopper for tiden, da min nye hobbyaktivitet dreier seg om stadig å finne nye arter. Dolomedes fimbriatus, Pardosa lugubris, … Stadig ned på knærne for å kikke i lupen om det kunne være noe nytt. Og jeg fant. Ga tegn til kona om at hun måtte komme og se, nærme seg forsiktig for ikke å skremme. «Det er en Alopecosa mutter, denne må du bare se, den er svær», hvisket jeg. Og hun kom krumbøyd listende med blikket søkende. Jeg skal ikke gjenta hva hun sa da hun fikk se funnet, men det ble definitivt slutt på snikingen.

IMG_9735 

I dag ble jeg vitne til en kraftanstrengelse av dimensjoner. Edderkopper vokser og må skifte skall fra tid til annen, og man finner stadig tomme skall rundt om. Jeg har undret litt på hvordan de foretar dette hamskiftet med alle beina og leddene, for jeg har aldri før sett det foregå, ikke før i dag. Det var et interessant skue som varte en time, og aktøren var den flotte myredderkoppen.

Jeg hadde edderkoppen i en kopp ved siden av meg. Den satt der ganske så frisk og opplagt. Så måtte jeg foreta et nødvendig ærende, og da jeg kom tilbake minutter senere, lå edderkoppen pal på siden, og med alle beina samlet, strakt pekende ned. Som armene på en blekksprut, liksom. Jøss!, tenkte jeg. Hva har skjedd? Jeg kikket nærmere og fikk se at beina var surret sammen, liksom buntet, med en spinntråd.

Hadde jeg visst jeg hadde så god tid, skulle jeg avbildet dette, men jeg våget ikke å gå fra. Måtte følge med. Edderkoppen hadde forankret seg til siden av boksen, slått ei stram løkke rundt beina, og så begynte den å jobbe av seg ”buksa”. Det tok kanskje ti minutt. Deretter, og nå kommer bilder, ble den først liggende på siden noen minutt, så urørlig på rygg i cirka tre kvarter, før den kviknet til og kom seg på beina. Så ble den stående pal stille ytterligere noen minutt, før den begynte å strekke på seg.

IMG_9740IMG_9741IMG_9755IMG_9750IMG_9774 

Det skal ikke mye fantasi til for å forstå hvor sårbare edderkoppene er under hamskiftet. Da den buntet og bastet beina, gjorde den seg selv hjelpeløs. En hel time var den ute av stand til å forsvare seg. Blir jeg arbeidsledig, skal jeg vurdere å åpne hamskiftesenter for edderkopper, der jeg selv står for, og garanterer, trygghet og sikkerhet under prosessen. Vet ikke riktig hvordan jeg skal markedsføre bedriften, men fornøyde kunder er jo god reklame.

28 responses to this post.

  1. En fantastisk billedserie!!!

    Svar

    • Takk! Dette var interessant å overvære. Overraskende å se at edderkoppen var forsvarsløs så lenge. Hamskiftene er virkelig kritiske faser i edderkoppenes liv.

      Svar

  2. det er ikke bare faren for eventuelle predatorer, men også den fysiske påkjenningen et skallskifte medfører. Mange av dem dør under denne prosessen.
    Det er ikke barebare å være vevkjerring, hehe…

    Å overvære et slikt skue som du gjorde her, er utrolig fascinerende. Har selv sett det to ganger.

    Min bedre halvdel gjorde forresten et meget godt funn i ettermiddag. Hvis du tar en tur inn på SM så får du se det. 😉

    Svar

  3. Posted by Kari on august 18, 2009 at 8:38 PM

    Steike!

    Dette var rålekkert! Og veldig morsomt å få et innblikk i.
    Riktig observant og på rett-sted-til-rett-tid, vil jeg si!

    😀

    Svar

    • Det er så mange spennende detaljer og hendelser som pågår der ute i naturen til enhver tid, at man blir helt fjetret når man får se det på kloss hold. Man gisper og man frydes. Vi ser mye stort, men de små undrene går de fleste «hus forbi». De krever absolutt skjerpede sanser, absolutt tilstedeværelse, og ikke minst den tiden det tar å observere. Og vet du hva, jeg tror vår biologiske klokke står stille når vi er slik tilstede i selve fascinasjonen. Det gjør oss så inderlig godt å oppleve naturens små undere, at tiden vi bruker på denne måten kommer som et tillegg i den tiden vi skal være her i livet. Er ikke det en vakker tanke 😉
      Takk for henvisningen 🙂

      Nyt dagen!

      Svar

      • Posted by Kari on august 19, 2009 at 11:20 AM

        *danser rundt omkring*

        «Vi skal leve lenge! Vi skal leve lenge!*

        Det var en veldig vakker tanke, og jeg tok den fullstendig til hjertet :-).

        Ha en riktig god dag! Jeg har planer om å plukke rips og stikkelsbær. Og jeg skal ha kameraet liggende ved siden av krakken 😉

        Svar

      • Posted by Kari on august 19, 2009 at 11:21 AM

        Humre

        Og vi må nok bare leve med vill tegnsetting i våre jublende tekster….

        Svar

  4. […] Jeg anbefaler dere å ta en tur innom bloggen til Phalloides og lese om hans opplevelse da han tilfeldigvis ble vitne til at en myredderkopp skiftet skallet sitt: litt av hvert: hamskifte. […]

    Svar

  5. Liker også den doble bunnen i dette stykket. 🙂

    Svar

    • Glad du også får med deg og påpeker denslags. Det setter jeg pris på, vettu 🙂

      Det dukket opp en «ny» edderkoppart på jakkeermet mitt i natt, sånn uten videre. Tror bestemt du har den.

      God dag ønskes dere der lenger sør i kongeriket også 🙂

      Svar

  6. :)!

    Hva var det som landet på jakkearmen din sa du? Latinsk please, hehe…

    Svar

  7. Hehe, da fikk du fotografert den før meg. Lortsekk! ;D
    Har sett den tidligere men aldri kommet på «skuddhold» av den med kameraet. Gratulerer med flott funn! 🙂

    Svar

  8. Wow!! Spennende og helt nytt for oss! Utrolig fascinerende, naturen slaar til igjen 😉

    Svar

    • Hei Randi!

      Ja, det finnes alltid noe nytt å la seg fascineres ved i naturen. En evig kilde til avkobling og inspirasjon for den som vil, og det koster bare tid og oppmerksomhet – kanskje litt nysgjerrighet også.

      Fint du la igjen kommentar, så fikk jeg opprettet feed på deg igjen. Har hatt torden og datahavari, så det tar litt tid før alt er på plass igjen. (Jeg vokste opp ved Mjøsa, med en halvtimes biltur til Helgøya som du skriver om 🙂

      God helg!

      Svar

      • Flott sted!! Besoekte det foreste gang i sommer faktisk, selv om jeg har bodd ikke saa langt fra….
        Den andre bloggen min er i dvale men du finner meg og nye bilder paa framed and shot – saa daa sees vi!
        God helg til deg og dine!

        Svar

  9. Gratulerer med en flott bildeserie.. Tenk en edderkopp som stripper…

    Svar

    • Takk for det, Lavina. Her foregår mer og mindre frivillig strip-tease og nakenposering nesten daglig. Må bedrive litt intimsjekk av edderkoppene, ikke minst hunnenes kjønnsorganer, også for å finne ut hvor de hører hjemme blant familier og slekter. Ikke si det til noen er du snill!

      God helg 🙂

      Svar

  10. Neida, skal ikke si noe som helst hva du bedriver med…he,he..
    La inn en serie med edderkopper i min blogg fotografert med kompakten grunnet håpløse forhold.. Bedre enn ingenting.. Altså jeg har to hunner her på hver sin plass, og en han.. Håper jeg får bedre forhold i dagslyset..

    Svar

  11. Artig at vi fant Thanatusen samtidig! 🙂 Et flott dyr var det. 🙂

    Svar

    • Kunne godt tenkt meg at du ikke hadde funnet din på en stund, slik at jeg har noen arter du ikke har 🙂 Ikke godt å holde tritt med deg når det kommer til edderkopper, men kanskje jeg i min første sesong kommer opp på 70-tallet i identifiserte arter. Ikke verst det for en novise 🙂

      Stå på!

      Svar

  12. Hehe… 😉

    70 arter på en sesong er jo helt formidabelt! Jeg hadde 30-40 i min første sesong. 😉

    Svar

  13. Bare hyggelig vettu. Godt vi er flere nå som kan utveksle erfaringer om emnet.
    Må også gratulere deg med funnet av Pardosa trailli. 🙂
    Den har ikke jeg…, -enda… 😉

    Svar

  14. Jeg har lest alle disse glade meldingene dere fantastiske folk har skrevet her, men jeg sitter her tris og dårlig nå i 2 dager. Jeg var på en romantisk helg med dama, siste dagen altså på søndag fikk jeg beskjed av ei jeg bor sammen med at edderkoppen min var dø, siden jeg har aldri vært vitne på noe kamnskifte før trodde jeg på det hun sa. Ble trist og tok turen hjem fra Hedmark til Oslo, på veien tenkte jeg at han kan ikke bare dø og siden jeg hadde studert lit om edderkopper så tenkte jeg at det kan være hamnskifte. Da jeg var hjemme så så jeg at det faktisk stemmete han er under hamnskifte, og ble glad igjen. Men nå har det gått et døgn og lit mer siden han har lagt seg på hodet og har ikke beveget seg, og begynner å tro at han er dø. (uner hamnskifte). Jeg sitter her trist og hjelpesløs. vet ikke hva skal jeg gjøre for å kunne hjelpe ham. Jeg vil bare ikke gi opp. Er han virkelig dø?? eller kan det ta lit tid, noen ganger?? Vær så snil og fotell meg? Jeg vil ikke at han skal dø..

    Ha en fin dag alle sammen!

    Svar

  15. Hei Farid.

    Slike hamskifter er en stor påkjenning for en edderkopp, og det er nok ikke helt uvanlig at noen edderkopper dør i forbindelse med prosessen. Normalt tar disse hamskiftene inntil en time, og så beveger edderkoppen seg som før. Ut fra det du skriver antar jeg at edderkoppen din dessverre nok ikke har overlevd hamskiftet.

    Magne.

    Svar

Legg igjen en kommentar

