2 x billig = dyrt

Ola og Kari har begynt å handle inn mat til julehøytid og nyttårsfeiring igjen. Handlekurven fylles med ribbe, pølse, sylte, lefse, surkål og mye mer. Avisene er så fulle av innstikk at de ikke kan brettes, og det ene tilbudet slår det andre i hjel. Barn skriker, voksne skulmer, og musikken fra hjulene på den halvskeive handlevogna skurrer mot trommehinnene. Advent er en travel tid.

Ved kassa er det kø. Lang kø. Noen av parene velger en strategi der en stiller seg i kassakøen når halve handelen er unnagjort, mens den andre løper frem og tilbake og fullfører handlelisten. Andre skummer gjennom et par ukeblader mens de venter og setter dem tilbake i hyllen. Strekkodeleseren piper hele tiden i bakgrunnen og blander seg med et mylder av lyder. Kort dras og kode tastes. «Kvittering?», spør kassagutten og får ikke svar. Kunden er allerede opptatt av å pakke varer, samt forsøke å fikse på ei lefsepakke som ble most på samlebåndet.

Det blir min tur. Pip, pip, pip, … – ? Så må kassagutten føre varen forbi strekkodeleseren en gang ekstra, og nok en gang, etter å ha snudd på varen. Pip, pip, pip, … – ? Igjen må en vare passere strekkodeleseren flere ganger, og så registrerer jeg så vidt blant alle lydene rundt meg at varen registreres to ganger. Men jeg tenker at det ligger en sikkerhetsmekanisme inne for dette. En liten del av koden som hindrer dobbel registrering. Så jeg sier ikke noe. Lar kassagutten jobbe i fred til han er ferdig.

Jeg drar kortet og slår koden. Kontoen belastes og jeg er klar til å pakke varene. «Kvittering?». Allerede før jeg svarer er kassaguttens fokus nå på neste kunde. «Ja takk», sier jeg og mottar kvitteringen. Jeg setter av et minutt for å sjekke kvitteringen. Se til at alle varene er med og at det ikke er feilregistreringer. Det kan fort skje med flere varer av samme slag. Og halvt nede på kvitteringen finner jeg varen jeg mistenkte ble dobbeltregistrert. For 2 tynnribber, en av lokketilbudsvarene, hadde jeg betalt for 3 tynnribber.

Dessverre er ikke dette noe usedvanlig. Det skjer stadig vekk. Ikke fordi jeg nødvendigvis tror det jukses bevisst, men like fullt. Det finnes heller ingen mekanisme som hindrer dobbeltregistrering av en vare, og 2 x billig blir gjerne dobbelt så dyrt. Så jeg har blitt en observant pip-lytter. Og jeg takker alltid ja til kvittering om jeg handler mange varer. I dette tilfellet fikk jeg 100 kroner tilbake, noe som utgjorde nær 10% av handlesummen. Hvor mange dobbeltregistreringer som skjer i løpet av en travel lørdag i adventstiden, aner jeg ikke. Men det å takke ja til kvittering og bruke et minutt for å sjekke den, er uansett en god vane. God julehandel!

6 responses to this post.

  1. Og jeg er nok litt sløv slik, og sier at jeg ikke trenger kvittering.

    Svar

  2. Kjenner jeg burde fulgt bedre med dette selv, vet at det er fort gjort siden jeg selv har sittet i den kassa som ekstrahjelp… Det er hektisk, og av og til går det litt for fort!

    Svar

    • Hei SerendipityCat,

      og takk for svar.
      Det er ikke til å unngå at det skjer en og annen feil, for kassapersonale som i andre yrker. Gidder ikke kunden å sjekke kvitteringen må h*n betale for feilen – slik er det. Travelhet har også en pris.

      Fortsatt god advnt 🙂

      Svar

  3. Skal lure på hvor mange ganger jeg er lurt på denne måten?
    Må nok begynne å sjekke litt jeg også. Har tidligere sett på dette med «handlekvitteringskontroll» som ei gammelmannsgreie, men nå er jeg visst der allerede, hehe…

    Ha en svindelfri dag!
    Mvh Nunz

    Svar

    • Høh…, gammelmannsgreie du, liksom. Takk for den, jeg hører hva du sier!
      (Husker bestemor saumfor handlelappen som om det var en fengslende krimroman 🙂 )

      Svar

Legg igjen en kommentar

