råbillig forsikring

Det er kaldt for tiden. Bikkjekaldt mange steder i landet. Og selv om det snur i dag og går mot lysere og lengere dager, en god tanke å trøste seg med for alle oss som ikke er ellevilt begeistret for snø og kulde, har vi mange kalde dager foran oss de kommende 8-10 ukene. Og det er greit nok om man har nok tørr ved i skjulet eller kan holde huset varmt på andre måter. Men… – !

Det er et stort men som vi sjelden tenker over eller bekymrer oss for. Vi kjører bil, ofte, og av og til på litt avsides veier med liten trafikk. Og, det er ikke alle steder det er god mobildekning. Eller om det er mobildekning, vil det kunne ta en tid før hjelpen kommer. Hva om motoren streiker langs den lite trafikkerte landeveien. Eller på en fjellovergang mellom øst og vest? Hva da? Med vind og 15 kalde, enn si 20 kalde grader… – !

En kupé kjøles raskt ned. Og skal man ut av bilen ikledd olabukse og tynn genser, og med tynne sokker og fotformsko, ja da er man ille ute. Så mitt enkle og gode råd er å ha varmedress, lue, votter, tykke sokker og gode vintersko i bilen – og ei god lommelykt. La det bli en vane. Kjøp ei plastkasse med lokk, fyll den med vinterklær og la det bli fast inventar i bilen i den kalde årstiden. Billigere forsikring finnes ikke. Og skulle man komme over andre som har problemer der ute i kulda, ja så er man forberedt på å kunne hjelpe.

9 responses to this post.

  1. God jul til deg også. Jeg skal ta med meg rådet ditt. Har faktisk opplevd andre bilister i nød, i Finnmark. Bra da at jeg hadde varme klær, mat, primus.

    Svar

    • Takk
      Det er slike ting man ikke tenker på før man står der, og da er det faktisk litt i seneste laget. Fint å kunne trå til å hjelpe andre også.

      Svar

  2. Ingen dum idè.
    Har selv ofte varmedressen liggende klar.
    Utrolig hva man få bruk for. Motorsaga lå i kofferten på bilen en vinter av en eller annen grunn. Det artige var at jeg fikk bruk for den flere ganger det året for å skjære opp vindfall som sperret veien.

    Svar

  3. Dasspapir er også et must…
    Det er forresten det aller første jeg pakker i ryggsekken også! 😀

    Svar

  4. Posted by Leyla on desember 23, 2009 at 1:08 PM

    Heia Phalloides 🙂

    Slike ting er uhyre viktig aa tenke paa naar man legger ut paa kjoeretur i slike vinterforhold.

    Jeg ville ogsaa maatte ta med meg sjokolade! Det er viktig! 😀 Jeg er litt slik at jeg glemmer det som er kjempeviktig, men husker alltid sjokolade!! 😀

    Ha en vakker og god jul Magne 🙂

    Juleklemmer kommer over fylkesgrensa 🙂

    Svar

    • Sjokolade er absolutt en grei ting å ha med. Problemet er at godisen stadig må fornyes da den har en lei tendens til å forsvinne – stadig vekk.

      Den pakken med juleklemmer åpnet jeg med en gang – takk 😀

      Her står siste innsats igjen. Skal nå handle litt. Så skal juletreet opp og pyntes. Så skal jeg på jobb.
      I morgen blir det å sove lenge, så julemiddag og pakkeåpning sammen med familien her, før siste jobbnatta i denne omgangen. Etterpå har jeg hele romjula fri.

      Finn den gode roen og nyt høytiden sammen dere også. Klemmer hardt tilbake 😀

      Svar

  5. Posted by Kari on desember 26, 2009 at 12:45 AM

    Håper dere har hatt en flott juleaften og ønsker dere fortsatt god jul!

    Jeg har varme klær i bilen hvis jeg vet det blir kjøring på steder hvor jeg ikke straks kan komme meg i hus. Lærte det blant annet av en fiffig episode. Jeg kom hjem fra julebord i finskjorta, miniskjørt og nylonstrømper. Hele gårdsveien hadde snødd igjen. Men det var midt på natten, og ikke noe fare på færde så jeg ringte jo ikke på døra til noen… Jeg vasset hjem med snø opp til miniskjørtkanten. Omtrent 300 m gårdsvei…. Da jeg kom frem var jeg aldeles stivfrossen og sløv i tankene allerede. Og da jeg åpnet døren til hallen (som var uoppvarmet, men atskillig varmere enn snøen ute) kjente jeg varmen svi nedover bena. Jeg trodde jeg tisset på meg *store øyne*. Men heldigvis var det ikke så ille. Det var bare temperaturforskjellen! Og nylonstrømpa måtte nesten kakkes av.

    Kulde opererer fort!

    Svar

    • Og moralen er: Det er ikke alltid nok å kle seg «hot» 🙂
      Sikkert en skremmende opplevelse. Juleaften var bare kos – til jeg måtte reise på jobb. Jeg fikk i meg altfor mye mat, og det ble pakkeoppakking til desserten – eller omvendt. Nå skal jeg slappe av og forsøke å ikke spise meg fordervet i romjula. Glad i god mat serru. Og god mat er ofte litt usunn mat. Men jul er jul 😀

      Kos dere videre i jula!

      Svar

Legg igjen en kommentar

